לפיד: "אם נתניהו יישאר, אנחנו בדרך למדינת הלכה ואובדן הדמוקרטיה"

בנאום בכנס הרצליה אמר לפיד כי יש לו תוכנית כלכלית מעולה, ואילו "לנתניהו יש תוכניות לרסק את בית המשפט העליון ולספח 2.5 מיליון פלסטינים" • "ביבי מציע לשותפיו - הוציאו אותי מהכלא וקבלו מה שאתם רוצים"

ח"כ יאיר לפיד בכנס הרצליה / צילום: גלעד קוולרצ'יק
ח"כ יאיר לפיד בכנס הרצליה / צילום: גלעד קוולרצ'יק

ח"כ יאיר לפיד, אחד ממנהיגי כחול לבן, מצדיק את עמידת מפלגתו תחת הסיסמה "רק לא ביבי": לדבריו, החלפת השלטון היא המטרה העיקרית וההכרחית, ואחר-כך ניתן יהיה ליישם את התכניות לשיקום המדינה. לפיד, שהתנגד ליוזמות לקיים ממשלת אחדות עם הליכוד של נתניהו למרות מוכנות של חבריו בכחול לבן לבחון את העניין, אומר כי הוא בעד ממשלת אחדות לאומית אבל נגד בנימין נתניהו האיש, בשל מה שהגדיר "ניסיונותיו לקנות חסינות בכל מחיר".

בנאום בכנס הרצליה אמר לפיד כי יש לו תכנית כלכלית מעולה, המבוססת על מחקרים של מכון אהרון והיא מתמקדת בהגברת הפריון - "הפריון הירוד שלנו מביא לאבדן הכנסה של 600 מיליארד שקל", אמר לפיד, אך הוסיף כי המטרה היא סילוקו של נתניהו והחלפת השלטון. "לנתניהו תכניות לרסק את בית המשפט העליון ולספח 2.5 מיליון פלסטינים. ליצמן רוצה מדינת הלכה ותקציבים. בלי לנצח אותם לא נצליח לשנות כלום. אם ביבי יישאר אנחנו בדרך למדינת הלכה ואובדן הדמוקרטיה", הזהיר.

הוא האשים את נתניהו כי הוא מבקש לקנות את חסינותו מהכלא באמצעות כניעה לדרישות של המפלגות הקיצוניות, בניגוד לעמדות המסורתיות של הליכוד הלאומי והליברלי. "ביבי מציע לשותפיו - הוציאו אותי מהכלא וקבלו מה שאתם רוצים: תקציבים, כפיה דתית, סיפוח ומדינה דו לאומית; חרדים לא יצאו לעבודה, ערבים ודרוזים ישארו סוג ב', המשבר הכלכלי יחמיר והמסים יעלו. בדרך, בית המשפט העליון, המשטרה והכנסת מתפרקים. ביבי הגיע למסקנה שהמשך הדמוקרטיה משמעה כניסתו לכלא ולכן הוא רוצה לפרק אותה". הוא האשים את נתניהו כי הפך לראש ממשלה גרוע שגם מקורביו כבר לא מכירים. לפיד טען בין השאר כי הותיר לנתניהו 9 מיליארד שקל בקופה וכעת הגירעון עצום - "הנתונים הכלכליים מראים שאנחנו בדרך למשבר כלכלי. קיצוצים בתקציבים הכי רגישים. ההשקעות בתשתיות נמוכות ב-75% מהמדינות מפותחות, המפלגה הדמוקרטית בארה"ב מפנה לנו עורף".

"המטרה שלי" אמר לפיד, "היא להחזיר את הניצוץ של הציונות על ידי החזרת ישראל להיות ליברלית דמוקרטית פתוחה, מתקדמת, טכנולוגית וחופשית".

בכחול לבן הדעות, כאמור, חלוקת בנושא ואף נשמעו קולות כי לפיד בשל דעותיו אלה ובשל היותו סדין אדום בעיני החרדים, צריך לוותר על הרוטציה שהוסכמה עם גנץ - אבל נכון לעכשיו אין סימנים שהוא יוותר על כך.