האקזיט השני והצנוע של צבי פרנק: מכירת זמינגו לאמת מחשוב בכ-16 מיליון שקל

חברת שירותי המחשוב השלימה את רכישת השליטה בחברת הטכנולוגיות, בעסקה שחלקה בהלוואה לחברה הנרכשת • אמת תקבל 74% מהון המניות של זמינגו, וחברת זמינגו מובייל של מייסדי החברה הנרכשת תחזיק ב-26% הנותרים • בעבר מכר פרנק יחד עם שותפו הלל קוברינסקי את חברת אינטרוויז ל-AT&T בתמורה ל-121 מיליון דולר

יואב וינברג, מנכ"ל א.מ.ת מחשוב / צילום: עינת לברון
יואב וינברג, מנכ"ל א.מ.ת מחשוב / צילום: עינת לברון

חברת אמת מיחשוב דיווחה אתמול על השלמת העסקה לרכישת השליטה בחברת זמינגו, שהיקפה הכולל הוא 16.2 מיליון שקל, חלקה באמצעות הלוואה לחברה הנרכשת. העסקה מהווה מכירת חברה שנייה למייסד זמינגו, צבי פרנק. עבור פרנק מדובר באקזיט נוסף, קטן בהרבה מקודמו.

פרנק, שהקים את זמינגו יחד עם צבי נפתלי, מכר לפני 12 שנים חברה אחרת שהקים עם שותף - אינטרוויז ( Interwise) שנמכרה אז ל-AT&T בתמורה ל-121 מיליון דולר. את אינטרוויז הקים פרנק יחד עם הלל קוברינסקי, שלימים מונה לתפקיד ראש מטה מפלגת יש עתיד. העסקה הנוכחית של פרנק קטנה בהרבה, אך גם שונה באופייה, משום שהוא ושותפו נותרים עם החזקה בחברה הנמכרת, והם גם התחייבו לתקופת העסקה מינימלית לאחר השלמת העסקה על-ידי אמת.

העסקה מתבצעת כך שאמת תקבל 74% מהון המניות של זמינגו טכנולוגיות, בעוד שחברת זמינגו מובייל, של צמד המייסדים פרנק ונפתלי, תחזיק ב-26% הנותרים. כחלק מהעסקה, לאמת גם יוקצו פחות מ-5% ממניות זמינגו מובייל. התמורה בעסקה כוללת 5.4 מיליון שקל שאמת משקיעה בזמינגו, הלוואה של 9.7 מיליון שקל שאמת נותנת לזמינגו לתקופה בת חמש שנים, וכן השקעה של 1.1 מיליון שקל בזמינגו מובייל.

זמינגו, שמעסיקה 70 עובדים, מספקת שירותי אפיון, מחקר ופיתוח של מוצרים דיגיטליים, משלב הרעיון ועד מוצר תוכנה סופי. באמת מיחשוב ציינו שזמינגו מתמקדת במוצרים דיגיטליים מתוחכמים שמשלבים אפליקציות מורכבות, נתונים בענן, ממשקי מובייל ו-web, וכן יש לה התמחות בפיתוח בעולם ה-IoT - האינטרנט של הדברים. זמינגו צפויה להתנהל כמותג עצמאי בתוך קבוצת אמת מיחשוב, שבניהולו של יואב וינברג, שנסחרת בשווי של כ-670 מיליון שקל.

אמת פועלת בשני תחומים: תחום פתרונות המחשוב, הכולל שיווק, הפצה והטמעה של מערכות מחשוב, מוצרי תוכנה ואבטחת מידע, לצד ייעוץ ושירותים; ובתחום ה-OEM, שבו היא מתכננת ומרכיבה מערכות ממוחשבות בהתאמה אישית, שמשולבות במוצרים של לקוחותיה.

אינטרוויז, המכירה הקודמת של פרנק, נוסדה בשנת 1994 ובתחילת דרכה פיתחה מוצר שמאפשר ועידות תקשורת על-גבי פרוטוקול האינטרנט IP. ב-1999 נשקלה האפשרות להנפיק בנאסד"ק וההערכות היו שהשווי המבוקש יגיע ל-600-800 מיליון דולר, אך תוכניות אלו ירדו מהפרק. לאורך השנים הושקעו בחברה 98 מיליון דולר, כך שהמכירה ל-AT&T לא הניבה למשקיעים בה תשואה מלהיבה במיוחד.

בריאיון למוסף G של "גלובס" לפני מספר שנים, סיפר פרנק על ימיו באינטרוויז. "אינטרוויז זה בית תוכנה שהקמתי עם הלל קוברינסקי, שלמד איתי כלכלה באוניברסיטה. עברנו לא מעט אתגרים איתה. הייתה נקודה שהייתי חייב כסף לבנק, אשתי הראשונה הייתה בהריון עם נועה, ולא היה לי מושג מאיפה אשלם משכורות ואביא כסף הביתה. ב-1998, בשיא הבועה, עברנו עם החברה לקליפורניה, וזאת הייתה הצלחה לא קטנה. אחרי שהבועה התפוצצה נאלצנו לחתוך את החברה בחצי, העברנו אותה לבוסטון וב-2007 היא נמכרה ל-AT&T. נשארתי עוד שנתיים לנהל את החברה תחת הבעלות החדשה, ואז התחתנתי עם ציפי". אשתו, ציפי ברנד פרנק, היא במאית ויוצרת טלוויזיה וסגנית ראש עיריית ת"א. צבי פרנק היה מפיק-שותף בסרטה של אשתו, "גוגל בייבי", שזכה בפרס אמי לסרטים דוקומנטריים ב-2011.