"באליגם ו-GROO פונות לקהלים שונים, הן ימשיכו לעבוד במקביל. מעט מאוד צרכנים יישארו ללא פתרון"

רכישת באליגם ע"י חברת Groo ב-4.6 מיליון שקל הצילה את חברת הקופונים מסגירה מיידית • כעת מנכ"ל Groo תומי שונפלד מסביר בראיון ל"גלובס" את הרציונל מאחורי העסקה וחושף את התוכנית העסקית לבאליגם • "הספקים של באליגם ייהנו מתנאי תשלום בטווח של ימים אחרי המימוש"

מנכ"ל Groo תומי שונפלד / צילום: מייקי מור
מנכ"ל Groo תומי שונפלד / צילום: מייקי מור

"אני מאמין שעשינו היום מהלך חשוב הן לצרכנים הישראלים והן לבאליגם" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל Groo תומי שונפלד בראיון ל"גלובס". הבוקר פורסם כי Groo רכשה את אתר באליגם ב-4.6 מיליון שקל, זאת אחרי שבאליגם נקלע לחובות של 23 מיליון שקל ונכנס להליך של כינוס נכסים.

"לעסקה הזו יש רציונל עסקי מאוד גדול מבחינתנו", מסביר שונפלד. "זו עסקה טובה שתאפשר לנו להפעיל את שני המותגים, באליגם ו-Groo, עם הצוות הקיים. האתר ימשיך להיקרא 'באליגם', ותהיה לו נראות דומה אך משופרת, הוא יופעל עם הטכנולוגיה שלנו ועם שירות הלקוחות שלנו במודל העסקי שלנו מול הספקים".

מודל שכולל תנאי תשלום של שוטף פלוס 60, עליו התלוננו ספקי באליגם?

"לא. הספקים ימשיכו לעבוד מול חברת גרופר וייהנו מתנאי תשלום עדיפים, שכוללים תשלום בטווח של מספר ימים אחרי מימוש. לצרכנים נאפשר ליהנות מפריסת תשלומים ארוכה. הגב הכלכלי שלנו, מאחוריו עומדות קרן סקיי וגרופון העולמית, מבטיח ללקוחות ולבית העסק את כספם".

באליגם היא מתחרה של Groo. איך זה יעבוד כשתנהלו את שתי הזירות הללו?

"באליגם תמשיך להיות מתחרה. אנחנו מתכוונים לפרסם באתר הצעות ייעודיות לבאליגם עם דילים וקמפיינים ייחודיים. כל אתר יפעל עצמאית, כי כל אתר פונה לקהלים קצת אחרים. ננסה לפגוש את הלקוח במספר מקומות".

תמכרו את אותם מוצרים בשני האתרים?

"זה יכול להיות בדיוק כפי שקורה עם אמזון ועם אתר zappos - אמזון מוכרת נעליים באמזון ובזאפוס, וזו אותה חברה. יש צרכנים שאוהבים לקנות בזאפוס, ויש שקונים באמזון בגלל היתרונות שלה".

50% מהפעילות של באליגם הייתה בתחום התיירות, 25% מכירות של קופונים ו-25% של מוצרים אחרים. התמהיל הזה יישאר?

"אני מאמין שהתמהיל ישתנה. נוכל להציע קטגוריות חדשות שלא היו קיימות בבאליגם ולאזן את המכר בין קטגוריות שונות. בנוסף, באליגם, בגלל בעיות תקציב, עבדו בלי אפליקציה, בשעה שאצלנו יותר מ-50% מהרכישות נעשות דרך אפליקציה. אנחנו מתכוונים להשיק אפליקציית באליגם בשבועות הקרובים, שתאפשר ללקוחות ליהנות מעולמות המובייל כמו שצריך".

מה יעלה בגורל צרכנים שמחזיקים שוברים של באליגם כיום? השטיח המעופף ואיסתא, כפי שפורסם, יספגו את העלויות ויאפשרו מימוש שוברים - אבל מה עם שאר החברות?

"הטיפול בצרכנים בזווית המשפטית נמצא באחריות סיטי לייף, שהפעילה בעבר את באליגם. בסופו של דבר אני מעריך שמעט מאוד ייפגעו: ראשית, חלק מהספקים יספקו את המוצרים והשירותים כמו השטיח המעופף ואיסתא; שנית, חברות כרטיסי אשראי מחזירות כסף למי ששילם בתשלומים או למי שרכש לאחרונה; בנוסף, סכום הרכישה שלנו ישמש להערכתי גם להחזרת כספים לספקים או ללקוחות; ונקודה רביעית היא שבין שאר המתמודדים על רכישת באליגם היינו היחידים שהצענו שכחלק מעסקת הרכישה של באליגם ניתן קרדיטים במאות אלפי שקלים ללקוחות שנפגעו - נפצה לקוחות לפי קריטריונים שייקבעו יחד עם הכונס.

"יש לנו מערכות יחסים קיימות עם הספקים, שמאפשרות לנו לעלות מחדש את אתר באליגם בזמן מהיר ועם היצע של דילים גדול מזה שהיה אי-פעם, מה שיאפשר לכולם ליהנות. הצרכנים יקבלו אתר משגשג עם הרבה היצע, בתי העסק מקבלים מאיתנו עוד פלטפורמה למכירה, וגם אנחנו מאמינים שהעבודה תיצור רווחיות".

תשקלו לצאת לפעילות בינלאומית מעבר לשוק הישראלי?

"לא. השוק בארץ עוד רחוק ממיצוי. הצרכנים הישראליים מוציאים 20 מיליארד שקל באי-קומרס - הרוב בשוק הבינלאומי. אנחנו מאמינים שיש לנו הרבה מה לקחת משם, ושיש הרבה לאן לגדול אם נדע לתת מחירים טובים, שירות טוב, לוגיסטיקה מהירה - והכול בשפה העברית ומונגש כמו שצריך עם מותג שסומכים עליו. מבחינתנו יש פוטנציאל אדיר במדינת ישראל".

לסיכום, שונפלד טוען כי הקונסולידציה בענף האי-קומרס היא בלתי נמנעת ותתרחש בין אם אמזון תיכנס לשוק ובין אם לא. "בלי קשר לאמזון, אני מעריך ששחקנים מאוד קטנים - או שייסגרו או שיימצאו בית. אמזון למעשה כבר נמצאת פה הרבה שנים ולמעשה מוכרת במיליארדי שקלים כבר היום. הכניסה של אמזון היא רק הנגשת האתר לספקים ישראלים, והיא לא כזו משמעותית. התהליך של הקונסולידציה התחיל בלי קשר לאמזון. אמזון היא לא תירוץ לחברות שעד עכשיו לא התנהלו מקצועית ולא השקיעו בטכנולוגיה".