"מינוי לא קוסמטי": יקי ינאי מקצץ את שכר הנהלת ודירקטוריון פלוריסטם ב-25%

"אנחנו רוצים להיות חברה ממוקדת, שמדברת על יצירת ערך למשקיעים", אמר ל"גלובס" המנכ"ל הנכנס של חברת הביופארמה • ינאי צפוי להוביל מיקוד במוצרים הקרובים לשוק והתייעלות שתכלול מו"מ מחודש עם ספקים, אך לא פיטורים

יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: עינת לברון
יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: עינת לברון

מנכ"ל פלוריסטם  יקי ינאי פרסם היום מכתב למשקיעים ובו הבהיר היטב כי מינוי כמנכ"ל אינו שינוי קוסמטי. שינוי ההנהלה, במסגרתו הפך ינאי למנכ"ל יחיד לאחר תקופה של מנכ"לות משותפת עם המנכ"ל הוותיק של החברה זמי אברמן, שהופך כעת ליו"ר, צפוי על פי המכתב להוביל למהלך של צמצום והתמקדות.

המהלך יכלול קיצוץ של 25% בשכר ההנהלה והדירקטוריון - עד שיוכפל שווי השוק של החברה; מיקוד במוצרי החברה הקרובים לשוק, על חשבון מו"פ למוצרים שאינם קרובים לשוק; והתייעלות שתכלול מו"מ מחודש עם ספקים, אך לא צפויה לכלול פיטורי עובדים. פלוריסטם מעסיקה היום כ-170 איש בעיקר במשרדים ובמפעל שלה בחיפה.

במכתבו כתב ינאי: "פלוריסטם היא חברה בעלת טכנולוגיה חדשנית, חזון רפואי וחברתי וגישה ייחודית לדרך שבה עלינו לטפל בחולים שלנו, בבני משפחתנו, בהורים שלנו. פלוריסטם מורכבת מקבוצת האנשים המוכשרת והמחויבת ביותר שפגשתי בחיי, שחותרים למצוינות בעשייתם, במטרה להביא לעולם תרופה חדשנית. כאשר הצטרפתי לחברה לפני 13 שנה, היה לי ברור שאני רוצה להיות חלק ממהפכת הבריאות הבאה. היום, יותר מתמיד, אני בטוח בנחיצותה של הרפואה המשקמת וביכולתה של פלוריסטם לעמוד בחזית התעשייה. הביוריאקטורים שלנו מגדלים לא רק תאים חיים, הם מגדלים את רפואת העתיד".

בשיחה עם "גלובס" סיפר ינאי כי "אנחנו ממוקדים היום בשלושה תחומים: ניסויי ה-CLI, חסימה של כלי דם בגפיים, שתוצאותיהם אמורות להגיע במחצית הראשונה של 2020; תחום שיקום השריר, שתוצאות ניסוי שלב III שלו אמורות להגיע במחצית השנייה של 2020, ותחום ההתגוננות מפני קרינה, שבו אנחנו רוצים להגיע להסכם עם BARDA, רשות החדשנות בהתגוננות מפני חירום בארה"ב". לדבריו, הכוונה היא להגיע להסכם דומה לזה שנחתם עם חברת מדיוונד, במסגרתו ניסויי החברה במוצר ממומנים על ידי הרשות, שגם מתחייבת לרכוש כמות מסוימת מן המוצר, אם הניסוי יצליח.

פלוריסטם כבר סימנה בשנים האחרונות את התחומים הללו כמרכזיים, אולם לאורך השנים החברה התפתחה על פני תחומים רבים, הסיטה את תשומת הלב של המשקיעים והרבתה להוציא הודעות לבורסה גם על התקדמות בשלבים ראשונים של מו"פ. לכן שררה בשוק תחושה מסוימת של בלבול לגבי מהם מנועי הצמיחה המובילים שלה. "זו התנהלות סבירה בשלבים הראשונים של חברה, לחפש את הערך בכמה כיוונים ולבחור בטוב ביותר, אבל כעת הגיע הזמן להתמקד", אומר ינאי שמכריז, "אנחנו רוצים להיות חברה ממוקדת, שמדברת על יצירת ערך למשקיעים". בשנה האחרונה איבדה מניית החברה 54% מערכה, ושוויה עומד היום על 88 מיליון דולר.

מה לדעתך הוביל לירידות במניה?

"בעיקר הנושא המימוני, כלומר גיוסי הון רבים וגדולים יחסית שערכה החברה בשנים האחרונות, עוד טרם הביאה הכנסות. אנחנו נמצאים היום בעמדה טובה לחזור לייצר ערך למשקיעים בעקבות הקרבה לשוק והניסויים שמתכנסים".

משקיעי פלוריסטם כבר מחכים כמה שנים טובות לתוצאות חד משמעיות מניסויים גדולים באינדיקציות המובילות של החברה. עם השנים ניסויים אלה התעכבו, עד כדי כך שבשוק נטו לתהות בבדיחות האם החברה אינה חומקת מלערוך את הניסויים כדי לא להסתכן בתוצאות שמאכזבות אותה.

עם זאת, בתקופת כהונתו של ינאי כמנכ"ל משותף, החלו סוף סוף הניסויים הגדולים של החברה, ונראה כי אין מנוס מכך שבשנה הבאה יגיעו גם התוצאות. ינאי נראה מוכן להתמודד איתן: "אני רוצה להצליח, אני רוצה לייצר ערך, אני רוצה להגיע לשוק", הוא מצהיר.

לפניכם עוד תקופה של עריכת ניסויים קליניים ובתקווה גם שיווק. אלה שני מהלכים תובעניים מבחינת מזומנים. האם לא תצטרכו להמשיך במגמת הגיוסים הגדולים?

"עם ההתייעלות נגיע לתוצאות שני הניסויים עם המזומן שיש לנו כרגע בקופה".

בעקבות זאת מצפה החברה, כנראה, לעליית ערך שתוכל לאפשר לה לספוג ירידה אפשרית במניה בעקבות גיוס נוסף. לפלוריסטם מפעל שהוקם כבר בתחילת העשור, למרות שהחברה עדיין אינה משווקת מוצרים באופן מסחרי. המפעל צורך משאבים ודורש כוח אדם, והוא אחד הגורמים האחראים לקצב שריפת המזומנים הגבוה יחסית של החברה.

האם המפעל הוקם מוקדם מידי?

"אני שומע את הטענה הזו לפעמים ממשקיעים, אבל ללא המפעל, לא היינו יכולים לקיים את כל הניסויים הללו במקביל בעלויות יחסית נמוכות. חברת לונזה מוציאה בניסוי קליני 25 מיליון דולררק עבור רכישת תאי גזע מחברת היצור לונזה".

במכתבו אמר ינאי: "פלוריסטם הינה חברה בעלת טכנולוגיה חדשנית, חזון רפואי וחברתי וגישה ייחודית לדרך שבה עלינו לטפל בחולים שלנו, בבני משפחתנו, בהורים שלנו. פלוריסטם מורכבת מקבוצת האנשים המוכשרת והמחויבת ביותר שפגשתי בחיי, שחותרים למצוינות בעשייתם, במטרה להביא לעולם תרופה חדשנית.

"כאשר הצטרפתי לחברה לפני 13 שנה, היה לי ברור שאני רוצה להיות חלק ממהפכת הבריאות הבאה. היום, יותר מתמיד, אני בטוח בנחיצותה של הרפואה המשקמת וביכולתה של פלוריסטם לעמוד בחזית התעשייה. הביוריאקטורים שלנו מגדלים לא רק תאים חיים, הם מגדלים את רפואת העתיד".