אהוד ברק: "לא נשב עם נתניהו בממשלה בשום שלב, בשום נקודה"

במסיבת עיתונאים שערך היום אהוד ברק במלון דן בתל אביב אמר "באנו לומר לציבור שממשלה שנהיה שותפים להקמתה, תוביל לביטול חוק הגיוס" • עוד התייחס לאירועי השעה: "מותו של סלומון הוא מיותר וכואב ויש לחקור את פרטי המקרה.... חייבים לעקור את גילויי הגזענות בחברה"

מימין: יאיר גולן, יפעת ביטון, שגית פרץ דרעי ואהוד ברק / צילום: דוברות אהוד ברק
מימין: יאיר גולן, יפעת ביטון, שגית פרץ דרעי ואהוד ברק / צילום: דוברות אהוד ברק

אהוד ברק כינס היום (ג') מסיבת עיתונאים במלון דן בתל-אביב ובה הציג את חבריו החדשים לרשימה אותם צירף בימים האחרונים; שגית פרץ דרעי, נעה רוטמן, יאיא פינק. מן האירוע נעדר אלדד יניב, שגם הוא צייץ לפני כמה ימים שהוא תומך בברק.

ברק אמר בפתח הדברים שהוא העביר את מסיבת העיתונאים מבית סוקולוב שם תכנן לערוך את מסיבת העיתונאים, למלון דן, וזאת כדי להתחשב בהליך של המפלגה.

הוא התייחס לאירוע השעה ואמר ש"מותו של סלומון הוא מיותר וכואב ויש לחקור את פרטי המקרה. על כולנו יש אחריות לפעולה, חייבים לעקור את גילויי הגזענות בחברה".

באשר לנושאים הפוליטיים וענייני דת ומדינה הנמצאים על הפרק, אמר "אנחנו נגד הדתה ונגד הכתבה מה מותר ואסור לעשות בשבת ונגד דחיקת נשים לאחור ונגד הפרדה במרחב הציבורי. אנחנו בעד הכרזת העצמאות ושיוויון זכויות גמור".

ניתוק הקשר בין גיוס לעבודת חרדים

עוד אמר ברק כי הוא נכנס לזירה הפוליטית כדי להוביל שינוי ותיקון. "הגיע הזמן שנהיה עם אחד, שישראל תפרח למען כל הישראלים. באנו לומר לציבור שממשלה שנהיה שותפים להקמתה, תוביל לביטול חוק הגיוס. אנחנו ניישם לתכנית השתלבות בעניין. מתחייבים לחתוך את הקשר הזה בין גיוס לעבודה, כמו שחתכתי את הקשר הגורדי של ישיבה בלבנון 18 שנה… יהיו מתנגדים ורואי שחורות, זה היה גם כאשר יצאתי מלבנון".

עוד אמר ברק כי יכונן תכנית שילוב, שתאפשר לצה"ל לגייס על פי צרכיו. "המשרתים בצה"ל יזכו לשכר הולם". כל יתר הצעירים, כולל ערבים, ישרתו שירות אזרחי לאומי. בנוסף, מקסימום אזרחים, כולל חרדים יוכלו לעבוד וקבוצה איכותית של חרדים תקבל זכויות למידה. "הנושא של גיוס הוא פצע מדמם, אני מציע תכנית חברתית לאומית שתשנה ותעצב את המציאות וזה מה שהחברה והכלכלה הישראלית זקוקה לו".

לדבריו, יאיר גולן ופרופ׳ ביטון יכינו את התכנית בנושא ניתוק הגיוס ועבודת החרדים.

לא נשב עם נתניהו

עוד אמר ברק, כי הסיבה המרכזית שיצא לדרך היא להפיל את ממשלת נתניהו. "לא נשב איתו בממשלה בשום שלב, בשום נקודה. לאחר לכתו נשב עם כל מי שיסכים על העיקרים של מדינה יהודית ודמוקרטית וציונית".

ברק אמר שהוא מוסיף למערכה אנרגיה ממוקדת "אשר הייתה חסרה במערכה הקודמת. אנחנו קוראים לכל המפלגות לשלב ידיים. אין לנו שום תנאים מוקדמים למעט עבודה למען המטרה".

אלוף במיל' יאיר גולן אמר: "עלינו להודות שהגיוס בכפייה לא עובד ועלינו להודות שהחוק הנוכחי מעודד הישארותם של רבבות של תלמידים בישיבות וכוללים, הגם שאינם מתאימים ללימוד קודש. יש אחרים שמתאים להם לימודי חול ותעסוקה. הצוות של פרופ' ביטון ושלי יעסוק במהפכה לשינוי חוק הגיוס כפי שאנחנו מכירים אותו. נעסוק במודל שירות, תיגמול דיפרנציאלי, ותגמול משמעותי כביטוי הערכה למשרתים בצה"ל. נוודא שהקשר בין תעסוקה ללימודים בישיבה יופרד כדי להשיג תוצאות טובות למשק".

באשר לשם המפלגה, ברק ציין כי יקחו עוד ימים מספר עד שייצא עם השם. ברק נשאל במהלך מסיבת העיתונאים על כך שבעבר ישב עם נתניהו באותה הממשלה וסייע לו בנושא האיראני. על כך השיב "המצב היום שונה באופן מוחלט ממה שהיה לפני כמה שנים, גם בנושא האיראני. כיום יש אדם בראש הרשות המבצעת שמנסה לכופף את יסודות המשפט והצדק של המדינה והוא חבר עם קבוצה של אנשים משיחיים וגזענים ומעוניינים לפגוע בצה"ל, בתקשורת, מכוח חזון קיצוני שלהם".

באשר לדברים שאמר יאיא פינק על ברק בעבר, ברק השיב "אני אענה במקומו, אני חוזר ואומר שהוא לא צריך להתנצל. איננו עוסקים בעבר. ועד הבוקר לא הייתי מודע לדברים שהוא אמר עלי אבל רבים וטובים אמרו עלי דברים חמורים מזה, ובסך הכל זה נועד כדי לטרפד את ריצתנו".