יינות אלגנטיים ונגישים מחבל ריוחה, שחוזרים לארץ אחרי הפסקה

למי שכבר מכיר את יינות ריוחה, צפויה הפתעה קטנה בדמות יינות יקב סיירה קנטבריה שחזרו לארץ • תענוג מיוחד ולא יקר

חבל ריוחה בספרד / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
חבל ריוחה בספרד / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

חובבי היין הספרדי, והם רבים וטובים, מכירים מן הסתם היטב את יינות מחוז ריוחה, ה"בורדו של ספרד". גם מי שמעדיף יינות צרפתיים או איטלקיים, מכיר מן הסתם בחשיבותו ובמעמדו ההיסטורי והעכשווי של מחוז ריוחה. אפילו בעולם יין מתחדש וסוער, כזה המגלה כל שנה עוד ועוד מחוזות נידחים או ארצות יין חדשות, שמור לקלאסיקות הגדולות מקום של כבוד. בורדו ובורגון בצרפת (וזו כמובן רשימה מקוצרת מאוד), קיאנטי ופיימונטה באיטליה וכאמור, ריוחה בספרד.

אלא שבעוד שגם לחובב יין ממוצע קל מאוד לנקוב בשמות אחרים בצרפת - עמק הרון, אלזס, שמפיין; באיטליה - יש כבר גם מי שמכירים את יינות ונטו, סיציליה ואחרים - חובבי יין ממוצעים שאינם בקיאים במיוחד ביינות ספרדיים, מכירים בדרך כלל רק את ריוחה.

מי שהולך קצת הלאה, זונח לפעמים לאנחות את הקלאסיקות. כמו ריוחה. וזה קצת חבל. משום שגם כיום, בעידן שבו מככבים אצל המתקדמים שמות כמו פנדס שבקטלוניה, ריברה דל דוארו, פריורט ואחרים, יש קסם גדול ביינות ריוחה. קסם השמור רק ליינות קלאסיים כאלה. משום שיינות ריוחה הם לא רק ותיקים ומפורסמים, אלא גם בעלי טעם כזה. קלאסי. עשיר, עמוק, מורכב. ובעיקר מאוד אלגנטי.

למי שכבר מכיר את היקבים היותר מפורסמים של ריוחה, כמו מוגה, מרקז דה ריסקל, פאוסטינו או לה ריוחה אלטה, צפויה הפתעה קטנה בדמות יינות יקב סיירה קנטבריה, יקב שאף שהוקם בשנת 1870, וזה לו כבר הסיבוב השני על מדפי חנויות היין בארץ (הוא הובא לכאן לפני כעשור או יותר בידי אנשי חברת שקד, בעלי "דרך היין" הנמרצים, ונזנח לאנחות לטובת שמות גדולים יותר). עכשיו הוא עושה עלייה שנייה, בעזרת חברת יורוסטדרט, המתמחה בדרך כלל בייבוא וודקה ובירה ושוקדת כעת על בניית קטלוג יין רציני.

משפחת איגורן היא קודם כול משפחה של כורמים. ככאלה הם יודעים וזוכרים שיין טוב מתחיל, ובדרך כלל גם נגמר, בכרם. ביקב אפשר רק לשמור על מה שנתנו הכרמים, או למצער, לקלקל. מבעלי יקב צנוע אחד בריוחה, התפתחה האימפריה הקטנה של המשפחה לכזו הכוללת בתוכה לא פחות משישה יקבים שונים, לא רק בריוחה. למשפחה יקבים גם במחוז טורו המתפתח ובטיארה דה קסטיליה שליד מדריד. אבל ריוחה הייתה ונותרה הבסיס.

מי שאינו מתחבר לטעמי הווניל הבולטים של יינות ריוחה, תוצאת היישון המסורתי בחביות עץ אלון אמריקאי (בניגוד לעץ אלון צרפתי הנפוץ הרבה יותר, בעיקר ביינות אירופיים אבל לא רק, וכיום גם בספרד עצמה), ישמח לגלות שהם מאופקים למדי ביינות של סיירה קנטבריה. מדובר ביינות אלגנטיים וגם, חשוב לא פחות, נגישים מאוד במחירם, לפחות יחסית לשמות אחרים מריוחה המיובאים לישראל. זהו סוג של פיצוי על שנים ארוכות שבהן גם המומחים הגדולים ביותר חשו שמחירם של יינות ריוחה נופח מעל לכל פרופורציה, גם בעולם, לא רק אצלנו.

עוד עובדה משמחת היא ההזדמנות שנותנים יקבי סיירה קנטבריה לקהל לטעום לא רק את יינות הדגל של ריוחה, מבוססי הבלנד הקלאסי של הרבה מאוד ענבי טמפרניו, הקברנה סוביניון של ספרד אם תרצו, והרבה פחות גרנאש, אלא גם יין אחד מופלא שכל כולו גרנאש (או גרנאצ’ה או גרנאחה כפי שהוא נקרא בספרד).

כל אלו הופכים את יינות סיירה קנטבריה לא רק לקנייה מוצלחת כלכלית, אלא גם מרתקת, גם לחובבי יין המעדיפים לרוב יין צרפתי או איטלקי.

טעימה | יינות סיירה קנטבריה

• סיירה קנטבריה גרנאש Sierra Cantabria Garnacha 2015. היין המפתיע של הטעימה, שלא מוגדר כלל ריוחה משום שאין בו ענבי טמפרניו. עשוי מ-100% ענבי גרנאש מכרם מבוגר מאוד, מ-1927. הוא מיושן כשנה בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי, רובן משומשות. התוצאה היא ביטוי זני מרתק של הזן הלא מספיק מוערך הזה, למרות תפוצתו האדירה בספרד. 85 שקל.

• סיירה קנטבריה ריוחה קריאנזה 2015 Rioja Crianza קריאנזה היא דרגת הבסיס של יינות ריוחה: יישון של לפחות שנתיים ביקב, מתוכן לפחות שנה בחבית. זו שכאן מתיישנת שנה וחצי בחביות וזמן זהה ביקב. 100% ענבי טמפרניו ורק מחצית מהחביות מעץ אלון אמריקאי, מה שמפחית את טעמי הווניל הדומיננטיים שלא כולם מחבבים. העובדה שרק חמישית מהחביות עשויות מעץ חדש עוזרת. התוצאה היא יופי של יין. עדין, רך, מלטף, פירותי במידה ומתובל רק קלות. כיף גדול. גם המחיר. 70 שקל.

• סיירה קנטבריה ריוחה רזרבה 2012 Reserva. גם הרזרבה של סיירה קנטבריה עשוי מ-100% טמפרניו, הליך חוקי בריוחה, ומגיע מכרמים בני יותר מ-30 שנה. הוא מתיישן שנה ומחצה בחביות עץ אלון, שוב, מחציתן צרפתי והשאר אמריקאי, ושוב, רק 20% מהן חדשות. אחר כך הוא מתיישן עוד שנתיים בבקבוק ביקב. התוצאה היא יין עשיר, עמוק, מורכב ומעודן מאוד. תענוג מיוחד ולא יקר, יחסית לרמתו. 110 שקל.