כיצד קרה שהמשטרה הופתעה ממחאת יוצאי אתיופיה?

האמונים על הסדר הציבורי היו לומדים הרבה לו עקבו אחר הרשתות החברתיות

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף
מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף

וואו, איזו הפתעה. יוצאי אתיופיה כועסים, כועסים מאוד - והמשטרה הופתעה מעוצמת האלימות, כפי שהסביר הבוקר (ד') באולפנים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. מעבר לאוזלת-היד המחפירה בהשלטת הסדר במדינה, הרי שההפתעה שבה התקבלה המחאה האלימה בקרב כחולי המדים היא מחדל חמור הרבה יותר - ומלמדת על חוסר הבנה, שלא לומר בורות, בכל הקשור להתנהלות מחאות בעידן הנוכחי.

המפגינים עצמם סיפרו בגאווה כי את המחאה הזו ארגנו מתחת לפני השטח באמצעות הרשתות החברתיות. ארדן והמשטרה אולי הופתעו, אבל התנהלותם התקשורתית בפרשה הזו הייתה גורם מכריע בליבוי המחאה.

מרגע שנורה ונהרג סלומון טקה ז"ל, היה ברור לכל (חוץ מהמשטרה) שהזרמים התת-קרקעיים בקהילת יוצא אתיופיה צפויים להתפרץ, ולא בפעם הראשונה. אם לדוגמה במקום להיות מופתעים כל פעם מחדש, היו טורחים במשטרה להימצא בזירות החברתיות הנכונות - הם היו כנראה פחות מופתעים ויותר מוכנים. מספיק היה שיטוט קל ברשת כדי להבין את עוצמת הכעס והכאב.

במשטרה אולי נדהמו מהעוצמה - אבל תרמו לה במו תגובותיהם. הרשתות החברתיות מעצימות ומקצינות רגשות ותחושות. במקרה של מחאות, הכעס והעלבון ותחושת ההזדהות הם דלק מצוין לליבוי ושלהוב ההמון.

כאשר משטרת ישראל מפיצה ספינים וחצאי ידיעות בתקשורת לפיהן הקליע שנורה לעבר טקה פגע בקרקע ואז גרם להריגתו - הרי שמדובר מבחינת המוחים ביריקה בפרצופם. גם אם המציאות אכן "הסתדרה" למשטרה באופן שיהיה לה נוח יותר, הרי שפרסום הדברים בעיתוי הזה היה כמו שמן רותח למדורת הרשתות החברתיות.

למשטרת ישראל יש אמנם יחידת סייבר, אבל נראה כי שכחו שם להתחיל מהבסיס. מספיק היה לעקוב ולקרוא את התגובות על הפוסט שפורסם בדף המשטרה בעקבות ההרג של טקה, כדי להבין שטוב זה לא הולך להיגמר.

לא יהיה מוגזם לומר שהפוסט עצמו רק ליבה את האש. הפוסט, שזכה לקרוב ל-1,500 תגובות זועמות ברובן, כולל אוסף של קלישאות מפי של ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, וכדי לעצבן עוד יותר את יוצאי הקהילה, נבחרה לפוסט תמונה שתחבר אותם עוד יותר: לוגו של משטרת ישראל.

במילים עדינות, נאמר שזו בחירה רעה. במילים פחות עדינות, זה היה עוד אלמנט שליבה את האש בקרב צעירי הקהילה האתיופית, המתלוננים שהממסד אינו רואה אותם. שמן למדורה כבר אמרנו?

למען ההגינות צריך לומר ולהניח כי חלק משמעותי בליבוי המחאה אמש (ג') התנהל כנראה ברשתות החברתיות הפחות חשופות - וואטסאפ ואפשר להניח שגם טלגרם ורשתות סמויות אחרות. כל זה לא פותר את המשטרה כהוא זה מאחריות למחדל הגדול.

אם אכן הופתעה המשטרה, זה אומר שבאותן רשתות לא הייתה נוכחות סמויה כלשהי שלה או מי מטעמה. ואם אכן כך היו פני הדברים, זו ההפתעה אמיתית - שאת מחירה שילמו אתמול עשרות אלפי נהגי ישראל שנתקעו שעות על גבי שעות בפקקים לנוכח אוזלת-ידה של משטרת ישראל המופתעת.

הכותב הוא מומחה לשיווק ברשתות חברתיות עבור ארגונים וחברות