המרוץ לרכישת סוגת: סנו נסוגה מהעסקה ויוצאת מהתמונה

בתגובה לפרסום אמש ב"גלובס", סנו דיווחה היום כי "נכון להיום לא מתקיים מו"מ על רכישת סוגת" • ככל הידוע, מתוך שמונה מציעות שלקחו חלק בהליך לרכישת סוגת נותרו כעת רק שלוש חברות, אחת מהן היא קבוצת המשקיעים בה שותף מנכ"ל סוגת הנוכחי ג'יל גמון

ג'יל גמון, מנכ"ל סוגת / צילום: איל יצהר
ג'יל גמון, מנכ"ל סוגת / צילום: איל יצהר

המירוץ לרכישת סוגת: סנו יוצאת מהתמונה ומוותרת על ההצעה לרכישת סוגת. בתגובה לפרסום אמש ב"גלובס", היום (ד') מדווחת סנו  כי "נכון להיום לא מתקיים משא-ומתן על רכישת סוגת", ומאשרת כי העניין נבחן על-ידה: "במהלך העסקים הרגיל של החברה, מגיעות מפעם לפעם פניות כלליות מצד גורמים שונים לעניין את החברה ברכישת חברות", וזאת לאחר שאמש מסרה ל"גלובס" כי היא חתומה על מסמכי סודיות ולא תוכל להתייחס לנושא. "ככל שיהיו התפתחויות אשר יחייבו פרסום, החברה כנהוג בעבר תדווח בהתאם", מפרטת סנו.

ככל הידוע, מתוך שמונה מציעות שלקחו חלק בהליך לרכישת סוגת נותרו כעת רק שלוש חברות שעומדות על הפרק, אחת מהן היא קבוצת המשקיעים בה שותף מנכ"ל סוגת הנוכחי ג'יל גמון.

לפני כחודשיים ענקית המזון הבריטית, שכאמור מחזיקה בסוגת, שכרה את שירותיה של לאומי פרטנרס למציאת רוכש עבורה, וזאת על רקע רצונה לצאת מהפעילות בישראל. בנוסף לסנו, לאומי פרטנרס נפגשה בשבועות האחרונים עם גופים שונים בהם קרנות שונות, וזאת כאמור בנוסף לקבוצת משקיעים בה שותף המנכ"ל הנוכחי של סוגת.

סוגת היא אחת מיצרניות המזון הגדולות בענף המזון המקומי. היקף המכירות השנתי שלה לשוק הקמעונאי הסתכם ב-2018 ב-410 מיליון שקל - המשקף ירידה של 4.4% ביחס למכירותיה ב-2017, זאת בניגוד למגמת הצמיחה של 4% בשוק המזון, כך לפי נתוני סטורנקסט. סוגת נחלשה באותה שנה גם מבחינת נתח השוק שלה, כשרשמה ירידה של כ-8%, וכעת היא אוחזת ב-1.1% ממכירות שוק המזון והמשקאות בישראל.

בנוסף לפעילות בשוק הקמעונאי, סוגת מייצרת גם עבור השוק המוסדי ותעשיית המזון, כך שבפועל מחזור המכירות שלה מוערך בכפול מכך. סוגת מחזיקה גם בקרקע בקריית גת בשטח של כ-100 דונם שבה פועל המפעל. שווי הקרקע עשוי לתרום במידה רבה לשווי העסקה.

לפני כשנתיים הודיעה סוגת כי תסגור את בית הזיקוק שלה בקריית גת עשור לאחר שהוקם, ובמקום לייצר סוכר בישראל, תעבור לייבא סוכר לבן מחו"ל. אז אמר מנכ"ל החברה כי ההחלטה נבעה משינויי מדיניות יצוא באירופה. אחד החששות של החברות המתעניינות ברכישה נסוב סביב סוגיית היבוא והרכש של הסוכר. חלק ניכר מהסוכר שרוכשת סוגת מתבצע על-ידי החברה-האם, ופירוק של ההסכמות הללו עשוי להביא להרעה בתוצאותיה.

לפני כשנה סוגת העלתה מחירים על חלק ממוצריה בשיעור של כ-30% על רקע עליית חומרי הגלם.

סוגת, שהוקמה על-ידי דב פטישי, נמכרה למשפחת פדרמן, וב-1988 נרכשה על-ידי התאגיד הבריטי ED&F Man. אשר מוביל בתחומי הסחורות בעולם.

ED&F Man הוא קונצרן בריטי שפועל בכ-60 מדינות ומעסיק כ-7,000 עובדים. מחזור המכירות השנתי של התאגיד מסתכם בכ-10 מיליארד דולר. עיקר פעילותו מתמקדת בתחומי קפה, סוכר, קטניות ודגנים.