דוח בינלאומי: ההוצאה העולמית על נשק גדלה – השקיפות בירידה חדה

ישראל שיפרה את מקומה ברשימת יצואניות הנשק הגדולות ודורגה במקום 7 – ביחד עם ספרד • ב-2018 הייתה אחראית לכ-3% מהייצוא הביטחוני בעולם

נשק / צילום: Shutterstock
נשק / צילום: Shutterstock

ישראל וספרד חולקות ביחד את המקום השביעי ברשימת 10 היצואניות הביטחוניות הגדולות בעולם -

כך עולה מהדוח ל-2018 של מכון המחקר הבינלאומי Stockholm International Peace Research Institue.

את הרשימה מובילה ארה"ב, שאחראית ל 34% מהיצוא הביטחוני העולמי, אחריה רוסיה עם 22% ואחריהן, בפער משמעותי נמצאות צרפת, גרמניה, סין ובריטניה. ישראל, שדורגה ב-2017 במקום השמיני בעולם ברשימת היצואניות הביטחוניות תופסת כאמור את המקום השביעי ביחד עם ספרד, כשכל אחת מהן אחראית ל-2.9% מכלל היצוא הביטחוני. אחריהן נמצאות איטליה והולנד.

לפי נתוני הדוח שנותחו על ידי יקי ברנס, ראש החטיבה לייעוץ אסטרטגי בפירמת רואי החשבון הבינלאומית בייקר טילי, אשתקד הסתכמו ההוצאות הביטחוניות בעולם ב-1.82 טריליון דולר, עליה של 2.6% לעומת ההוצאה הביטחונית העולמית ב-2017. לדברי ברנס, לעומת שנת 2009 מדובר בעליה של 5.6% בהוצאה הביטחונית העולמית.

יקירי ברנס / צילום: פירמת בייקר טיילי
 יקירי ברנס / צילום: פירמת בייקר טיילי

את רשימת 5 המדינות עם ההוצאה הביטחונית הגדולה ביותר ב-2018 מובילה ארה"ב, שהוציאה 649 מיליארד דולר על ביטחון, אחריה סין עם הוצאה של 250 מיליארד דולר, סעודיה עם הוצאה של 67.7 מיליארד דולר, הודו עם 66.5 מיליארד דולר וסוגרת את הרשימה צרפת, שהוציאה אשתקד על ביטחון 63.8 מיליארד דולר.

עוד עולה מניתוח נתוני SIPRI כי סעודיה היא המובילה העולמית בתחום היבוא הביטחוני, ולדברי ברנס הדבר מבטא את מהלכי ההתעצמות שלה אל מול האיומים הנשקפים לה ואת שאיפותיה למיצובה כמעצמה אזורית. הסבר נוסף ליבוא הביטחוני הנרחב של סעודיה הוא המחסור שלה בתעשיות ביטחוניות מקומיות.

שאר קנייניות הנשק הגדולות הן הודו, מצרים, אוסטרליה, אלג'יריה, סין, איחוד האמירויות, עירק, דרום קוריאה וויאטנם. יצוין כי רק 4 מדינות מתוך 10 קנייניות הנשק הגדולות בעולם לפי רשימה זו, מותרות לסחר עם החברות הביטחוניות הישראליות, מכוח חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני.

לדברי ברנס, נתוני מכון המחקר השבדי מבוססים על מידע שנאסף מכ-150 מדינות אודות היצוא הביטחוני וההשקעות הביטחוניות שלהן וזאת - על רקע ירידה משמעותית שחלה בחשיפה של נתונים של התחמשות והעצמת הצבאות מצד מדינות רבות בעולם - לאו"ם: "בהשוואה לשנים קודמות ניכרת ירידה משמעותית בשקיפות של מדינות בכל הקשור לדיווחיהן בנושאים אלה לאו"ם, ומתוך 193 מדינות שחברות בו, רק 36 מדינות הגישו לו את דוחות ההתחמשות שלהן", אמר.