יו"ר מועצת העובדים באל על: מציע לכולם להתפקד לליכוד, ללא קשר להשקפותיכם הפוליטיות

הדברים נכתבו במכתב שנשלח לכל עובדי החברה • "ככל שיתפקדו יותר עובדים ובני משפחותיהם, כך נוכל לחזק את כוח העבודה הארגוני שלנו" • המטרה היא ליצור קבוצת לחץ פוטנציאלית בתוך הליכוד

שרון בן יצחק, יו"ר מועצת העובדים של אל על / צילום: תמר מצפי
שרון בן יצחק, יו"ר מועצת העובדים של אל על / צילום: תמר מצפי

מכתב חריג של יו"ר מועצת העובדים בחברת התעופה אל על נשלח היום (א') לכל עובדי החברה. "בישיבה האחרונה של נציבות העובדים התקבלה החלטה חשובה: לבצע התפקדות של עובדי אל על למפלגת הליכוד", כתב יו"ר מועצת העובדים, שרון בן יצחק.

"ככל שיתפקדו יותר עובדים ובני משפחותיהם (הבוגרים), כך נוכל לחזק את כוח העבודה הארגוני שלנו. על כן, חברי מועצת העובדים ממליצים לכם, עובדי אל-אל להתפקד למפלגת הליכוד יחד עם בני משפחותיכם, ללא קשר להשקפותיכם הפוליטיות, במטרה להגדיל ולחזק את כוחנו כקבוצה משמעותית ובעלת השפעה במשק הישראלי. בימים הקרובים יופצו טופסי הצטרפות למפלגת הליכוד בקרב העובדים" הוא כותב.

דבר אחד אינו מצוין במכתב, וזה שבליכוד קיים כלל של תקופת הכשרה בת 16 חודשים, ורק לאחריה ניתן להתחיל להשתתף בהצבעות המשפיעות על מבנה רשימת הליכוד.

בליכוד לא עורכים פריימריז נוספים לקראת בחירות מועד ב' שיערכו בספטמבר 2019, ולכן ההצעה לעובדים להתפקד לליכוד מיועדת לטפל בעניינים שונים החשובים לחברת אל על, במסגרת היותם קבוצת לחץ פוטנציאלית והן כדי להשפיע על שרים וח"כים לקראת בחירות לכנסת ה-23, במועד שבו הן יערכו.

יחד עם זאת, בן יצחק מציין במכתבו שהוא קורא להתפקדות "ללא קשר להשקפות הפוליטיות" - רמז ברור לכך שמותר על פי החוק הישראלי להיות חבר מפלגה מסוימת, ולהצביע בבחירות לכל מפלגה בהתאם להשקפה הפוליטית. בשיטה הישראלית הנושא הזה הפך לתופעה מוכרת ולגיטימית, בה קבוצות לחץ מנסות להשפיע על מהלכים בתוך מפלגת השלטון וזאת גם כתוצאה מן ההבנה שבעתיד הנראה לעין הליכוד ימשיכו להיות מרכיב מוביל או ראשי של הקואליציות.

בפני חברת אל על עומדים אתגרים מורכבים, לאור פתיחת קווי תעופה של חברות זרות לטיסות להודו ומדינות אחרות, באופן שהן יכולות לחלוף מעל לערב הסעודית, כאשר אל על מוגבלת בתחום הזה. בנוסף, אל על מתמודדת (תמיד) עם תחרות בעייתית כשהחברה לא מעניקה שירותי טיסות בשבתות. 

בחברת אל על עובדים כ-3,700 עובדים קבועים וכ-2,600 עובדים זמניים.

בעבר פורסמו ידיעות על ועדי עובדים, כמו של חברת פלאפון, שהציעו לעובדי החברה להתפקד למפלגת הליכוד "כדי להשפיע על זהות שר התקשורת הבא", אך ברור שכעבור כמה שנים, לוועד העובדים לא הייתה כל השפעה על הנושא, וספק אם כל עובדי החברה הסכימו להצטרף דווקא למפלגת הליכוד. בנוסף, ועד העובדים ברפאל ניסה לגייס תמיכה של העובדים במפלגת ישראל ביתנו, אשר בה אין מתפקדים ו/או השפעה על זהות הרשימה לכנסת.