באים ל"נוף הירקון"? תוכנית הבנייה הגדולה ביותר במרכז הארץ שאפילו ראש העיר שלה לא מכיר

במינהל התכנון ובחברה הממשלתית דירה להשכיר העלו הילוך בתכנון 20 אלף יח"ד בדרום ובמזרח הוד השרון • הבנייה מקודמת כתוכנית ארצית לאור גרירת רגליים רבת-שנים מצד העירייה מלקדמה • בכך התוכנית מתווספת לשורת תוכניות מאסיביות שמתוכננות סביב כביש 5 וכביש החוף

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון / צילום: כדיה לוי
אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון / צילום: כדיה לוי

גרים בהוד השרון? תכירו את תוכנית הענק שהמדינה מתכננת לכם בדרום ובמזרח העיר. ל"גלובס" נודע כי מינהל התכנון בשיתוף החברה הממשלתית "דירה להשכיר" שוקדות בימים אלה על תכנון אחת מתוכניות הבנייה הגדולות ביותר במרכז הארץ, שתכלול 20 אלף יחידות דיור. שטחי התוכנית, נזכיר, מצויים גיאוגרפית מרחק קצר במיוחד מתוכנית הענק שמתוכננת בדרום רמת השרון (תע"ש רמת השרון), שבמסגרתה מתוכננות להיבנות 33 אלף יחידות דיור על שטחי מפעל תע"ש. בניגוד לתוכנית זו שידועה לכל ותקועה מזה שנים בשל מחלוקת לגבי טיהור הקרקע, התוכנית בהוד השרון, מתקדמת כמעט במחשכים.

פעולה נדירה של המועצה הארצית

מדובר בתוכנית ששמה תמ"א 48/1, שכוללת שני מתחמים בעיר. הגדול מבין השניים תחום בין נחל הירקון וכביש 5 בדרום, לכביש 40 במזרח, כביש 4 במערב ואזור התעשייה נווה נאמן ושכונת נווה הדר בצפון. המתחם השני נמצא מערבית למושב אלישמע, מכביש 40 לכיוון שכונות גני עם והפועל המזרחי. האזורים הללו היו מוכרים היטב כפוטנציאל תכנוני גדול, ואולם במשך כשני עשורים לא הצליחו הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הוד השרון והוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, לקדם שם תוכניות. בספטמבר 2016 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כי "לאור העובדה שהתכנון תקוע מזה 15 שנים, היא מורה על קידום "תוכנית מפורטת לרובע מגורים חדש בדרום הוד השרון "הוד הירקון". מאז שונה השם ל"נוף הירקון". 

כך הולכת הוד השרון להתרחב בשנים הבאות
 כך הולכת הוד השרון להתרחב בשנים הבאות

מדובר במקרה נדיר שבו המועצה הארצית משתמשת בסמכויותיה לקחת תוכנית מהוועדות לתכנון ולבנייה שמתחתיה (המקומית והמחוזית). מי שלחצו במיוחד לכיוון העברת התוכנית למועצה הארצית היו ראש מינהל התכנון דאז, בינת שורץ, וראש מינהל הדיור ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דאז, אביגדור יצחקי. באותה ישיבה מספטמבר 2016 קרא יצחקי להתקדם ולהפסיק לחשוש מתביעות משפטיות בגין תוכנית בנייה בסדר גודל שכזה. "צריך להפסיק עם המשחק הזה שכבר 15 שנה לא קורה כלום וגם לא יקרה כלום עוד 40 שנה. אין סיכוי בכלל וכל הניסיונות האלה של מחוז מרכז, הוועדה המחוזית לנסות את זה, על הסף יש פה 30 אלף עתירות לבג"ץ ואנחנו בכלל לא נצליח להתקדם".

שוורץ הוסיפה כי הבעיות התכנוניות של השטח נובעות בגלל תוכנית המתאר המחוזית והחלטות קודמות של מוסדות התכנון, שעירבו בין השטחים הירוקים לשטחים לבנייה. לדבריה, שנאמרו באותה הישיבה, אין אפשרות להכריז על שטחים כשטחי גן לאומי, ללא פעולות הפקעה, אלא שבמקרה הזה החליטו מוסדות התכנון על הליך של איחוד וחלוקה. ההפקעות, יש לציין, ייעשו בשטחים שייכללו בשטחי הגן הלאומי, דבר שעתיד לגרור אחריו עתירות של בעלי קרקעות שצפויים לקבל את החלקות הטובות פחות. נציגת היועץ המשפטי לממשלה, כרמית יוליס, הזהירה כי מרגע שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה עורכת תוכנית איחוד וחלוקה, היא חושפת את עצמה לסבך השמאי שמלווה תוכניות כאלה, ולא בטוח שהמועצה בנויה לדברים כאלה. מאז אותה ישיבה, מקודמת התוכנית בצורה שקטה במינהל התכנון ובדירה להשכיר, שעליה הוטלה המשימה לתכנן את המתחם.

"אין התחייבות על פתרונות תשתית"

מבדיקת "גלובס" נמצא כי תוכנית המתאר העירונית מייעדת את השטחים המדוברים לכ-8,200 דירות בלבד. בשיחה עם ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, הוא טען כי אינו מכיר את המספר 20 אלף יחידות דיור.

כוכבי אף העלה טענה שלפיה הוא לא קיבל הסבר שהניח את דעתו מדוע שני מתחמים שאינם מצויים ברצף טריטוריאלי, אוחדו במסגרת התוכנית. כן אמר "אנו רואים שהתוכנית מקודמת מהר מידי, עם מידע שאיננו יודעים מהיכן הגיע והדבר החמור מכל הוא, שהמדינה לא מוכנה להתחייב מראש על פתרונות תשתית". 

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית הנמצאת בשלבי גיבוש ראשוניים בלבד. התוכנית כוללת ראייה מטרופולינית ארוכת-טווח שתעשה את האיזון הראוי בין צורכי הפיתוח במרכז הארץ ובין שמירה על השטחים הפתוחים. כמו כן, התוכנית שמה דגש על עקרונות תכנוניים בהם, תכנון איכותי, תחבורה ותשתיות, בדגש על תחבורה ציבורית, וכן היבטים סביבתיים".