האבולוציה של ברודקום: שבבים, רכישות ופזילה לתחום התוכנה

ברודקום לא הסתפקה בסדרת רכישות מוצלחות בתחום השבבים, ונכנסה לתחומים נוספים - ובהם גם תוכנה - בצעד שצפוי למצב אותה כספקית מועדפת בעולם התקשורת המשתנה • אבל למרות ההצלחה המוכחת בצמיחה ובניצול סינרגיות מהרכישות, נסחרת החברה בתמחור חסר לכל מדדי ההשוואה

ברודקום / צילום: רויטרס, Mike Blake
ברודקום / צילום: רויטרס, Mike Blake

חברת ברודקום  (סימול: AVGO) היא שחקנית מובילה בשוק השבבים, המתמחה בתכנון שבבי סלולר ותקשורת, ונוסף על כך פועלת בתחומים נוספים של ציוד תקשורת ותוכנה ארגונית. פעילות החברה גדלה לאורך שנים באמצעות רכישות, שהניבו סינרגיות משמעותיות מבחינת צמיחה ורווחיות, אשר הובילו מצדן לעלייה מרשימה במחיר המניה.

במהלך העשור האחרון הגדילה ברודקום את הכנסותיה פי 15, עם שיפור משמעותי עוד יותר ברווח ובתזרים המזומנים, ומניית AVGO רשמה בתקופה זו עלייה של כ-2000%, ביצועי יתר ניכרים לעומת עלייה של כ-400% במדד השבבים SOX ושל כ-200% במדד S&P 500 הרחב. בעקבות עלייה זו, הגיעה ברודקום למקום השני בענף השבבים בארה"ב במונחי שווי שוק, לאחר ענקית הענף אינטל, והיא נסחרת כעת בשווי שוק של כ-113 מיליארד דולר.

החברה הונפקה בנאסד"ק ב-2009, בשמה הקודם Avago (שעדיין משתקף בסימבול של המניה), ומאז ביצעה סדרה של רכישות מוצלחות, שכללו רכישת חברות שבבי תקשורת LSI Logic ומיזוג עם חברת השבבים המובילה ברודקום, שאת שמה אימצה לחברה הממוזגת. המיזוג עם ברודקום, שבוצע ב-2016, הכפיל את פעילות החברה וסיפק לה יתרונות משמעותיים לגודל בשוק השבבים התחרותי במיוחד.

מוצרי החברה בתחום השבבים כוללים שבבי RF לתחום הסלולר, תחום שנהנה מהתקדמות בתשתיות לדור הרביעי והחמישי, שבבי Wi-fi ובלוטות', שבבי תקשורת רחבת סרט ותקשורת בענן, שבבי בינה מלאכותית ו-IoT ועוד.

למרות הצלחה באינטגרציה של רכישות בתחום השבבים, חברת ברודקום לא הסתפקה בכך, והמשיכה לבצע רכישות גם בתחומים אחרים. היא נכנסה לתחום ציוד תקשורת, עם רכישת חברת Emulex ב-2015, ושל חברת Brocade ב-2017, מהלכים שאיפשרו לנצל סינרגיות בין ייצור שבבים ובין ייצור מתגי תקשורת, והובילו לשיפור ברווחיות החברה.

התקדמות נוספת באסטרטגיית הרכישות

במהלך השנה האחרונה חלה התקדמות נוספת באסטרטגיית המיזוגים והרכישות של ברודקום, עם כניסתה לתחום התוכנה, מתוך מטרה להגדיל את הערך המוסף ללקוחותיה וליהנות מרווחיות גבוהה יותר.

לפני שנה בדיוק הודיעה החברה על רכישת חברת התוכנה הארגונית CA, תמורת כ-18 מיליארד דולר, ספקית מובילה של פתרונות תוכנה לניהול מחשבי mainframe הנפוצים בארגונים גדולים ומסורתיים כמו בנקים, חברות ביטוח, חברות שירותי בריאות ומפעילות תקשורת. המהלך, שהפתיע בהתחלה את המשקיעים, התברר כצעד אסטרטגי נבון, אשר הוביל לשיפור בשיעורי הרווח הגולמי והתפעולי, והצליח למתן את התנודתיות בפעילות השבבים. פעילות זו סבלה בשנה האחרונה מחולשה ניכרת, עקב האטה בשוק הסלולר והשפעה שלילית של מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין.

בשבוע שעבר צצו בשוק הערכות (עדיין לא רשמיות) על רכישה נוספת של ברודקום במגזר התוכנה. יעד הרכישה המוערך הוא חברת סימנטק (SYMC), שחקנית מובילה בשוק תוכנה לאבטחת מידע, המוכרת בזכות תוכנת אנטי-וירוס פופולרית "נורטון". סכום הרכישה הוא כ-17 מיליארד דולר. מחזור ההכנסות של סימנטק הסתכם בשנה האחרונה בכ-4.7 מיליארד דולר, כך שאם העסקה תצא לפועל, ברודקום עשויה להכפיל פעם נוספת את הכנסותיה, ולהפוך לחברה שמניבה את מרבית הכנסותיה מתחום התוכנה.

הפיכת ברודקום לשחקנית בשוק התוכנה הארגונית, במקביל למעמדה המוביל בשוק שבבי התקשורת והסלולר, אמורה לחזק משמעותית את המודל העסקי של החברה, לספק ערך מוסף ניכר ללקוחות קצה ולמצב אותה בתור ספקית מועדפת בעולם התקשורת המשתנה, לקראת פריסת תשתית הדור החמישי 5G, שתנוהל במידה רבה באמצעות פתרונות תוכנה.

חשוב לציין כי חברת סימנטק סובלת אמנם משיעורי צמיחה מתונים, נוכח כשלים בניהולה, אך נהנית מרווחיות גולמית ותפעולית גבוהה מאוד, שאמורה אף להשתפר עוד יותר תחת ניהולה המקצועי של הנהלת ברודקום, שחוללה מהלך התייעלות חזק גם בחברת CA, ובשאר החברות שאותן רכשה, עם שיפור ניכר בשיעורי רווחיות ובתזרים מזומנים.

למרות ההצלחה המוכחת בצמיחה ובניצול סינרגיות מהרכישות, נסחרת חברת ברודקום בתמחור חסר בהשוואה למדד S&P 500, לסקטור הטכנולוגיה ואף לענף השבבים, המתאפיין מסורתית במכפילים נמוכים יותר.

המחיר הנוכחי של מניית AVGO משקף מכפילי רווח של 13 ו-12 לתחזיות 2019 ו-2020, ומכפילי EV/EBITDA של 12 ו-11 בהתאמה. זאת, כמובן, ללא תרומה חיובית פוטנציאלית מרכישת סימנטק, שכאמור טרם אושרה באופן רשמי, אך עשויה להניב סינרגיות גבוהות, בהתחשב בניסיון מוכח של ברודקום באינטגרציה של רכישות העבר.

גורם הסיכון העיקרי לתזת השקעה בברודקום הוא החוב הגבוה שנוצר כתוצאה מרכישות. החוב נטו של החברה עומד כעת על כ-32 מיליארד דולר, ומשקף מכפיל חוב ל-EBITDA של 2.4, רמה שאינה גבוהה במיוחד, ושירדה משמעותית מאז רכישת CA.

רכישת סימנטק עשויה אמנם להגדיל את רמת המינוף, אך גם לתרום לתזרים מזומנים חיובי של ברודקום, במקביל לחיזוק מעמדה התחרותי, ובכך, בראייה ארוכת-טווח מגלמת יותר הזדמנויות מאשר סיכונים.

בסיכום הכולל, מניית AVGO מהווה שילוב נדיר של השקעת צמיחה וערך, ואמורה ליהנות מיתרונות לגודל ומשילוב של חומרה ותוכנה בתקשורת העתידית, ובטווח הקצר עשויה ליהנות מהיחלשות בעוצמת הלחץ של מלחמת הסחר, ומהתאוששות בפעילותה המסורתית בשוק השבבים.