אחרי הפיקוח על הביטוח: התפקיד החדש של דורית סלינגר

סלינגר פרשה בשלהי 2018 מתפקידה כממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לאחר 5 שנים בתפקיד • צפויה להצטרף כעת כדירקטורית חיצונית בחברת שטראוס

דורית סלינגר / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר / צילום: איל יצהר

חברת שטראוס  הודיעה לפני דקות על זימון אסיפה מיוחדת, במסגרתה תבקש החברה לאשר את מינויה של דורית סלינגר, לשעבר המפקחת על הביטוח והחיסכון, לתפקיד דירקטורית חיצונית בחברה. לפי הודעתה של שטראוס, מדובר במינוי לתקופה של שלוש שנים שתחל במועד אישור האסיפה. בנוסף נתבקש לאשר את כהונתה של דליה לב כדירקטורית לתקופה דומה. השתיים יחליפו בתפקיד הדח"ציות את סאמר חאג' יחיא שמונה לאחרונה לתפקיד יו"ר בנק לאומי.

דורית סלנגר (58) פרשה בשלהי 2018 מתפקידה כממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לאחר 5 שנים בתפקיד. סלינגר השאירה אחריה רשות מתוקשרת מאוד ובעלת קול ברור ופרו-צרכני. היא נכנסה לתפקיד ללא ניסיון עסקי קודם בכמה מתחומי הליבה שלו, הביאה איתה בעיקר ניסיון כלקוחה וכמי שנלווית לתחומים אלה במשך שנים, ונתנה רוח גבית לרבות מהיוזמות של סגניה ברשות.

סלינגר הצטרפה לחברת הדירוג "מעלות" (כיום S&P מעלות) עם הקמתה בשנת 1991 וב-1998 מונתה למנכ"לית החברה, תפקיד בו כיהנה עד שנת 2011. לאחר פרישתה הקימה סלינגר חברת ייעוץ וכיהנה כדירקטורית במספר חברות ציבוריות, ובשנת 2013 מונתה על ידי שר האוצר דאז, יאיר לפיד, לתפקיד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בו כיהנה במשך כ-5 שנים עד לסוף 2018.

לסלינגר הייתה כהונה סוערת למדי באגף שוק ההון באוצר, שאותו היא הפכה לרשות שוק ההון שאינה חלק מהאוצר. היא הייתה רגולטורית בעלת דעה מגובשת ואגרסיבית שלא חוששת מעימותים, וכאלה היו לה מול סוכני ביטוח ומול חברות הביטוח. זה קרה לרוב בגלל הנחישות שלה להסדיר מחדש תחומים שלמים, מתוך רצון לשפר את מעמדו של המבוטח, צרכן הקצה, ביחס לחברות הביטוח. במקביל היא גם הובילה מהלך להגדלת דרישות הון בענף הביטוח, דבר שהקשה על חלק מהחברות לחלק דיבידנדים, ובמיוחד על מגדל.

דליה לב (71), המכהנת כיום כדח"צית בדירקטוריון בנק הפועלים, תחזור לדירקטוריון שטראוס לאחר שכיהנה בו בתפקיד דח"צית בעבר (עד ל-2017). לפני כן כיהנה לב כדירקטורית במועצות המנהלים של הבנק הבינלאומי ופז, ובעבר הרחוק יותר כיהנה כמנכ"לית אי.די.בי פתוח ויו"ר חברת שופרסל.

המניה בשיא, שיפור ברווח הגולמי

מניית שטראוס נסחרת ברמות שיא, המשקפות לחברה שווי נוכחי של 12.4 מיליארד שקל, וזאת אחרי עלייה של כ-30% מתחילת השנה, וקפיצה של כ-50% בשנה האחרונה. החברה נמצאת בשליטת משפחת שטראוס (57.4%). כיו"ר החברה משמשת עופרה שטראוס, שלצידה חברים בדירקטוריון עוד 7 דירקטורים, 2 דח"צים ודירקטור בלתי תלוי (שוקי שמר).

פעילותה של שטראוס נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים: שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית ופעילות בתחום המים. שטראוס סיכמה בחודש שעבר את הרבעון הראשון של 2019 במגמה חיובית.

למרות שהכנסותיה הרבעוניות נשחקו בכ-3% ל-2.1 מיליארד שקל, בעיקר בשל השפעות מטבע וירידת מחיר הקפה בברזיל, החברה הצליחה לשפר את הרווח הגולמי והתפעולי שלה ואת שיעורם מהמכירות. בדרך לשורה התחתונה נהנתה שטראוס מצמצום הוצאות המסים שלה, כך שלמרות עלייה בהוצאות המימון, הרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-17% ל-172 מיליון שקל.

בשבועות האחרונים נודע כי הבנק הקנדי נובה סקוטיה הפך לבעל עניין בשטראוס, עם החזקה של כ-5% מההון בשווי שוק נוכחי של כ-620 מיליון שקל, באמצעות זרוע ההשקעות שלו הנושאת את השם 1832 Asset Management.

במהלך 2018 מכרה משפחת שטראוס חלק מהחזקותיה בחברה בשתי נתחים, בתמורה כוללת של כ-240 מיליון שקל, במחירים שנעו סביבות 80 שקל למניה - נמוך בכ-25% משוויה הנוכחי העומד על כ-107 שקל. כיום מחזיקה משפחת שטראוס ב-57.5% ממניות החברה, בשווי שוק נוכחי של 7.1 מיליארד שקל.