הצעת המכר של בעלי אלטשולר שחם גמל ופנסיה תצא לפועל בשבוע הבא - לפי שווי מינימום של 900 מיליון שקל

בעלי החברה, בית ההשקעות אלטשולר שחם והמנכ"ל יאיר לוינשטיין, צפויים למכור מניות של חברת הגמל הצומחת תמורת 200-300 מיליון שקל • היקף הצעת המכר יהיה לפחות 20% ממניות החברה, וכדי להגיע לשיעור המרבי של 30% מהמניות שווי החברה צריך לטפס מעלה מעבר לרף מיליארד השקלים

יאיר לוינשטיין / צילום: שלומי יוסף
יאיר לוינשטיין / צילום: שלומי יוסף

כניסתה הקרובה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה לבורסה בתל אביב מעוררת עניין רב בשוק: חברת הגמל וההשתלמות הגדולה במשק נמצאת לקראת סיום הרוד שואו לקראת הצעת מכר בהיקף של 200-300 מיליון שקל של בעלי השליטה, ונפגשה עד כה עם עשרות גופים מוסדיים.

המכרז המוסדי מתוכנן ליום שני הקרוב, לפי שווי מינימלי לחברה בהיקף של כ-900 מיליון שקל. בהינתן עמלת התחייבות מוקדמת של 2.5% למשתתפים במכרז המסווג, שווי זה משקף שווי אפקטיבי למשקיעים המסווגים של כ-878 מיליון שקל. המכרז הציבורי יתקיים כנראה ביום חמישי הבא, כך שככל הנראה מניות החברה יחלו להיסחר בבורסה כבר בעוד כשבוע וחצי.

בשוק ההון מציינים שיש עניין רב בהנפקה, כולל מצד חברות פרטיות ואנשים פרטיים שהביעו עניין לרכוש פוזיציה בחברה, ושאינם המוסדיים הקלאסיים שמשתתפים במכרז המסווג. נדגיש כי אף גוף לא רשאי לרכוש 5% ומעלה ממניות החברה, מאחר שמהלך שכזה מחייב קבלת אישור הרגולטור קודם לרכישה.

היקף הצעת המכר יהיה לפחות 20% ממניות החברה, במטרה להיכנס למדד ת"א 90 (ודרכו גם לת"א 125). השיעור המרבי שיונפק יהיה 30% מהמניות - תלוי בהצלחת ההנפקה - ולשם כך השווי צריך לטפס אל מעבר לרף מיליארד השקלים. את ההנפקה מובילות חברות החיתום לאומי פרטנרס ורוסאריו, שיסתייעו בהנפקה בחברות החיתום פועלים אי.בי.אי, לידר, אפסילון ומנורה מבטחים.

הצעת המכר של בעלי השליטה תיעשה בשיעורים שווים, פרו ראטה, מהחזקות השותפים הקיימים - יאיר לוינשטיין, המנכ"ל, שמחזיק בכ-19.25%, ובית ההשקעות אלטשולר שחם, שמחזיק ביתרת המניות. כלומר, לא תהיה הקצאת מניות חדשות בהנפקה, כך שכל הכסף ילך לבעלי המניות הנוכחיים, שיממשו חלק מההצלחה האדירה שרשמה בשנים האחרונות החברה שבשליטתם.

עם היציאה להנפקה צירפו באלטשולר שחם הערכת שווי של 1.3 מיליארד שקל לחברת הגמל והפנסיה. בסופו של יום, כמקובל, הם ניאותו לשווי מינימום נמוך יותר, וזאת מתוך צפי שההנפקה תסתיים בשווי של כמיליארד שקל.

"אלטשולר שחם הם משקיעים בולטים בשוק ההון ופועלים בו, ולכן הם מבינים את הצורך לתת למי שמשקיעים בהם ואיתם להרוויח, ולכן הם מוכנים לוותר על 20-30 מיליון שקל ברווח שלהם כדי לספק בשר לשוק", אמר גורם בשוק ההון. מדובר בהנפקה הראשונית הגדולה השנייה של גוף פיננסי מרכזי השנה בבורסה, לאחר הנפקת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט באפריל.

אלטשולר שחם גמל ופנסיה מפעילה גם את אחת מארבע קרנות הפנסיה ברירת מחדל שנבחרו על-ידי המדינה. מדובר בחברת גמל והשתלמות מצליחה, שעתה מתחילה לרשום גידול נאה גם בפנסיה, תחום שבו היא עדיין שחקנית משנית. למעשה, החברה מגיעה עתה לבורסה בעיצומן של שנים שבהן רשמה גידול מואץ בנכסיה ובמספר לקוחותיה, הודות להצטיינות בתשואות. דבר זה בא לידי ביטוי ברווחיה, כשבשלוש השנים האחרונות חילקה החברה דיבידנדים בהיקף של 153 מיליון שקל (שעיקרם חולק ערב ההנפקה). לקראת ההנפקה החברה גם קבעה מדיניות דיבידנד, לחלוקה של 75% מהרווח.