ברק מציג: חוקה לישראל בתוך שנתיים וחינוך חינם מגיל אפס

אהוד ברק פרסם את רשימת ההתחייבויות של מפלגת ישראל דמוקרטית • ברק: כפי שהבטחתי להוציא את צה"ל מלבנון ב-1999 וקיימתי, כך "אחזיר את הדמוקרטיה לישראל"

אהוד ברק / צילום: כדיה לוי, גלובס
אהוד ברק / צילום: כדיה לוי, גלובס

מפלגת "ישראל דמוקרטית" בראשות אהוד ברק מציגה בפני הציבור הישראלי רשימת ההתחייבויות קונקרטיות שעל ביצוען תעמוד, בכל ממשלה שתקום לאחר ה-17 בספטמבר, ברוח התחייבותו של ברק ליציאה מלבנון לפני 20 שנה. בראש ההתחייבויות: חקיקת חוקה בתוך שנתיים, ביטול חוק הגיוס ופתרון תעסוקתי לחרדים, קביעת גבולות קבע למדינה ועוד.

בהודעה שפרסמה המפלגה נאמר כי ההתחייבויות מכסות את תחומי החיים העיקריים שבהם נדרשת פעולה מיידית של הממשלה, על מנת לשנות את חייהם של אזרחי ישראל. בסרטון שמפיצה כעת ישראל דמוקרטית אומר ברק כי כפי שהבטיח להוציא את צה"ל מלבנון ב-1999 וקיים, כך "יחזיר את הדמוקרטיה לישראל".

רשימת ההתחייבויות, אם תרצו מצע המפלגה, כוללת:

■ לחוקק חוקה לישראל ברוח ערכי הכרזת העצמאות בתוך שנתיים. באותה תקופה גם יקבע גבול למדינה שיבטיח קודם כל ביטחון ורוב יהודי מוצק לדורות.

■ במישור הכלכלי ההבטחה היא לחינוך חינם מגיל אפס, לאפס תורים בחדרי המיון וגם להורדה של 20% ביוקר המחייה.

■ במישור דת ומדינה, נאמר " אנחנו נגיד כן ליהדות, לא לכפייה דתית. אנחנו מתחייבים לביטול ההדתה במערכת החינוך, להסדרת נישואים אזרחיים תוך שנה ולתחבורה ציבורית בשבת."

ברק אומר בסרטון שפרסם כי כשהוא מתחייב - זה קורה.

פרסום מצע המפלגה בעיתוי הזה נועד בין השאר לעמעם את השפעות פרשיות וקסנר ואפשטיין המעיבות על הקמפיין של ברק, ועל ניסיונו לאחד את מפלגות השמאל. ברק אמנם מתבטא בבהירות ובבוטות המנוגדים לאופן ההתנהלות של כחול לבן, אבל עד כה הסקרים מראים שמפלגתו לא ממריאה, והוא מדשדש סביב אחוז החסימה.

גם השותפים הפוטנציאליים לחיבור לא ממהרים להגיע. עמיר פרץ, יו"ר העבודה, לא מתלהב כלל ונפגש גם עם גורמים אחרים. ניצן הורוביץ נתקל בהתנגדות גורפת במפלגתו לחיבור כזה. גם שותפים אחרים כמו ציפי ליבני, אורלי לוי ועדינה בר שלום לא נענו עד כה בחיוב.