שבועיים לסגירת הרשימות: אהוד ברק נערך לריצה עצמאית ומגייס 3 מיליון שקל ערבויות

עד כה הסקרים לא מחמיאים מדי לאהוד ברק, אבל נראה שיש מי שכן מאמינים שבכוחו לעבור את אחוז החסימה ואף מוכנים להכניס יד לכיס ולתת ערבות בגובה מיליון שקל • מדובר בחבר הרשימה קובי ריכטר, יו"ר כלמוביל שמואל חרל"פ וכן ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס"

אהוד ברק / צילום: איל יצהר
אהוד ברק / צילום: איל יצהר

במהלך השבוע האחרון העלתה מפלגתו של אהוד ברק "ישראל דמוקרטית" קמפיין שילוט חוצות המופיע לצידי הכבישים הראשיים בישראל. למי שמנסה לברר מהיכן הכסף למימון השלטים, כשהמפלגות האחרות טרם החלו להוציא סכומים גדולים על שילוט החוצות היקר, התשובה היא - שלושה מיליון שקל של ערבויות, המאפשרים למפלגה ליטול הלוואות מן הבנקים בגובה הסכום הזה.

גיוס הערבים נעשה באמצעות מפלגת "העצמאות", אשר טרם השלימה את שינוי השם ל"ישראל דמוקרטית". ברק הקים את "העצמאות" בשנת 2011, כשכיהן בתור שר הביטחון בממשלת נתניהו שהוקמה אחרי בחירות 2009 והתפלג ממפלגת העבודה ביחד עם 4 ח"כים נוספים. מפלגת העצמאות סיימה את פעילותה בסוף 2012, כאשר ברק החליט שלא להתמודד בבחירות לכנסת ה-19.

חתימת הערבויות מאפשר הזרמת הלוואות בזמן הקמפיין. רק אחרי מערכת הבחירות, אם ברק ייכנס לכנסת עם רשימתו, יזכה להחזר רטרואקטיבי של כספי מימון מפלגות, לפי מספר המנדטים שהשיג. בסיום מערכת הבחירות לכנסת ה-22 ואחרי שיקבל את מימון המפלגות, ברק יוכל לשחרר את הערבים. הפרקטיקה של גיוס ערבים למפלגות השתכללה בשנים האחרונות ככל שהקמפיינים הפכו ליקרים ומימון המפלגות מהמדינה משרת בעיקר את הסיעות המכהנות ולא את המפלגות החדשות.

בין חותמי הערבויות של ברק ניתן למצוא את שמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל, יבואנית הרכבים מרצדס, מיצובישי, סמראט ויונדאי. לפני כמה חודשים חתמו חרל"פ ובנו אסף חרל"פ על ערבויות בגובה מיליון ש"ח כל אחד, למפלגת חוסן לישראל, בראשות בני גנץ.

במהלך 2018 תרם שמואל חרל"פ סך של 11,380 שקל לזהבה גלאון במסגרת התמודדותה על ראשות מרצ, התמודדות שבה הפסידה לתמר זנדברג. בנו אסף תרם סכום של כאלף שקל (בסך הכול) לשישה מתמודדי "הליכודניקים החדשים", במסגרת הפריימריז הפנימיים בתוך הליכוד שנערכו בדצמבר 2018.

בין חותמי הערבויות ניתן למצוא גם את ענת אגמון, בעלים משותף של "גלובס". אגמון חתמה למפלגתו של ברק על ערבות בגובה מיליון שקל. זו לא הפעם הראשונה שאגמון חותמת ערבות למפלגה. בשנת 2015, היא חתמה על ערבות בגובה 2.3 מיליון שקלים למפלגת כולנו בראשות שר האוצר משה כחלון.

חותם הערבות השלישי של ברק, הוא ד"ר קובי ריכטר, אחד משותפיו של ברק לדרך הפוליטית ב"ישראל דמוקרטית" ומי שיהיה ברשימתו לכנסת. ריכטר חתם על ערבות בגובה מיליון שקל. בשנים האחרונות הוביל ריכטר את תנועת "דרכנו" והיה אחד מבין התורמים שהפעילו את הארגון.

בשנת 2013 חתם ריכטר על ערבות ליאיר לפיד, בתקופה של הקמת מפלגת יש עתיד. לפני כשנה תרם ריכטר כ-5,000 שקל למשה יעלון, במסגרת גיוס התרומות שערך יעלון בתקופה של לפני הקמת מפלגתו תל"ם.


***גילוי מלא

ענת אגמון היא מבעלות השליטה ב"גלובס"