שר האוצר האמריקאי לא מרגיש "נוח" עם תוכנית המטבע הדיגיטלי של פייסבוק

סטיבן מנוצ'ין הצטרף למתקפה של טראמפ על פרויקט ליברה של פייסבוק, והביע חשש מניצול של המטבע הדיגיטלי לפעילות בלתי חוקית • לדבריו, מדובר בסוגיית הביטחון הלאומי של ארה"ב • ביום רביעי יתייצב דיויד מרכוס, מנהל פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, לשימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי

סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס
סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

בהמשך לחששות שהביע בשבוע שעבר יו"ר הפד, ג'רום פאואל, לגבי תוכנית המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, ליברה, ובהמשך להתבטאותו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, באותו עניין, מצטרף שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, למתקפה על ליברה.

מנוצ'ין כינס הערב (ב') מסיבת עיתונאים, שעיקרה המשך קו ההתנגדות למטבע של פייסבוק, תוך הבעת חשש מהפרה של הביטחון הלאומי של ארה"ב. 

מנוצ'ין הזהיר כי ליברה עשוי להיות מנוצל לרעה על ידי מלביני כספים וטרוריסטים, וכי מדובר בסוגיית הביטחון הלאומי של ארה"ב. "מטבעות דיגיטליים כמו הביטקוין נוצלו בהיקף של מיליארדי דולרים כדי לתמוך בפעילות לא חוקית, כמו פשעי סייבר, העלמת מס, סחיטה, כופר, סמים אסורים וסחר בבני אדם", אמר מנוצ'ין, והוסיף כי הוא לא מרגיש "נוח" עם ההשקה של פייסבוק.

ביום רביעי הקרוב יתייצב דיויד מרכוס, מנהל פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, לשימוע בעניין פרויקט ליברה שייערך בוועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי.

בשבוע שעבר העלה יו"ר הפד פאואל בעדותו בפני הקונגרס האמריקאי חששות לגבי תוכנית ליברה של פייסבוק. ביום שישי צייץ בטוויטר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: "אני לא מעריץ של הביטקוין ושאר מטבעות הקריפטו, שאינם כסף", והוסיף כי "למטבע הווירטואלי ליברה של פייסבוק תהיה עמידות או מהימנות נמוכה".

עוד קודם לאמירות של נשיא ארה"ב ושל יו"ר הפד בנוגע למטבעות הדיגיטליים, הועלו בקונגרס האמריקאי באחרונה שלוש הצעות חוק הנוגעות לתחום. בסוף השבוע דווח כי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בוחנת אם נדרש פיקוח על המטבע הדיגיטלי שפייסבוק מתכננת להנפיק. במסגרת זאת, הרשות בודקת אם המבנה הפיננסי של המטבע הדיגיטלי ליברה דומה למבנה של קרן סל (ETF), ואם כך, יחולו על ליברה אותם חוקים החלים על ניירות ערך.