חרף ניסיון נתניהו: שיח הפנים בנושא דת ומדינה "גובר" על האיום האיראני

מוקדם יותר נתניהו שיגר סרטון וידיאו המגנה את ההתייחסות של שרת החוץ של האיחוד האירופי שבו היא מבקשת להחיות את הסכם הגרעין מול איראן • אולם, בארץ המערכת הפוליטית ממשיכה לגעוש בעקבות המתח בין דת למדינה שעלה לכותרות בימים האחרונים

בנימין נתניהו, יאיר לפיד / צילומים: יוסי סמיר, אמיר מאירי, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו, יאיר לפיד / צילומים: יוסי סמיר, אמיר מאירי, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

דוברות הליכוד שיגרה אחר הצהריים (ב') מסר בנוגע לאיראן. הודעות ראש הממשלה באשר לאיום האיראני מועברות בשנים האחרונות באמצעות דוברות ראש הממשלה, מטעם התפקיד הרשמי, אולם היום אחר הצהריים מצא לנכון נתניהו להעלות וידאו קמפיין המתייחס להודעת שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.

לדברי מוגריני במסיבת עיתונאים בבריסל "לפי שעה, ובהסתמך על המידע שיש בידינו, במיוחד מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אף מדינה אינה סבורה כי החריגות שביצעה איראן מההסכם מגיעות לכדי הפרה מהותית שלו". היא ציינה שהסכם ה-JCPOA שנחתם ב-2015, אך ננטש על ידי ארה"ב במאי 2018 "לא במצב טוב, אך הוא עדיין בחיים. איני יכולה לומר אם אלה רגעיו האחרונים".

דבריה הקפיצו את התגובה הפוליטית הבאה של נתניהו: "כנראה שיש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שיפלו על אדמת אירופה טילים גרעיניים איראניים. אז זה כבר יהיה מאוחר מדי. אנחנו בכל מקרה נעשה הכל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ מיהר להגיב: "הערב חשוב להזכיר לידידינו באירופה שאיראן היא בעיה עולמית, שמאיימת על שלום העולם. בנושא הזה אין פוליטיקה. ישראל אינה יכולה להרשות לאיראן יכולת גרעינית - וכך גם אתם".

"כאן 11": כחלק מההסכמים הקואליציוניים סוכם כי הרבנות הראשית תקבל דריסת רגל למנגנון אישור עבודות בשבת

אולם למרות, הדברים הללו, הנושא המסעיר את הזירה הפוליטית היא יחסי דת ומדינה. ב"כאן 11" פורסם הערב (ב') חלק מן ההסכם הקואליציוני אליו הגיע נתניהו עם סיעות ש"ס, יהדות התורה, איחוד מפלגות הימין וסיעת כולנו. לפי הפרסום, נתניהו סיכם על בניית מנגנון חדש לאישור עבודות תשתיות בשבתות, כאשר הרבנות הראשית לישראל מקבלת דריסת רגל למנגנון אישור עבודות בשבת, וזאת עוד בשלבים מוקדמיים של תכנון פרויקטים.

ח"כ יאיר לפיד מיהר להגיב לכך: "ההסכמים הקואליציוניים שנחשפו הערב ב"כאן 11" הם רק הפרומו להסכמים הקואליציונים שביבי חולם עליהם בממשלה הבאה שלו. בחרת ביבי קיבלת מדינת הלכה", כתב לפיד בטוויטר.

גם ח"כ אביגדור ליברמן לא פספס את הרגע כדי להלום בנושא המעלה אותו לכיוון ה 8-9 מנדטים בכל הסקרים האחרונים. "אנחנו לא מופתעים מהחשיפה ב"כאן 11" של ההסכמים הקואליציוניים בין "הליכוד" למפלגות החרדיות. זהו קצה הקרחון של הסכמי הכניעה שנתניהו חתם עם החרדים, הסכמים שהיו אמורים לרסק את הסטטוס קוו במדינת ישראל ולהוביל אותנו למדינת הלכה. לאט לאט אנו מגלים את השערוריה שהייתה עולה למשלם המיסים מיליארדי שקלים. רק ממשלה לאומית רחבה תפסיק את הסחטנות של החרדים והחרד"לים ותמנע ממשלת הלכה".

הכיוון הזה, אליו צועד הקמפיין בעקביות מדאיג את הליכוד. דובר הליכוד יונתן אוריך פרסם היום הודעה המכחישה את תוכן הפרסום ב"כאן 11". "במשך 13 שנים ראש הממשלה נתניהו שומר וישמור על הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה - ללא שום שינוי. לא הייתה שום פגיעה בסטטוס קוו בענייני דת ומדינה ולא בענייני מערכת המשפט. הסמכות הסופית בענייני עבודות בשבת תמיד תהיה בידיו של שר העבודה והרווחה. אפילו הדיווח המוטה הזה מעיד שוב שחוק החסינות לא היה על הפרק ולא יהיה על הפרק", הוא אמר.