ראש בראש: הנפילה של מניית טבע אתמול אפשרה לנייס לעקוף אותה בשווי

נייס אף היא חברה דואלית, וכשעקפה את טבע בשווי השוק היא הפכה לחברה הישראלית השנייה בגודלה אחרי חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט - ששווייה כמעט כפול, ועומד על 18.3 מיליארד דולר

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

לאחר שמניית טבע  החלה להתאושש מהשפל שאליו צנחה בחודש יוני, ועלתה בכ-14% בשבועות האחרונים, הגיעה אתמול ההמלצה השלילית של מורגן סטנלי, והפילה את המניה ב-7.5% בניו יורק, אחרי שנפלה ב-8.6% בת"א. בסיום יום המסחר אתמול בבורסה בת"א, שווי השוק של טבע עמד על 32.8 מיליארד שקל.

הנפילה הובילה לכך שחברה ישראלית אחרת עקפה את טבע בשווי השוק - נייס , שנסחרת בנאסד"ק ובת"א - ואתמול בסיום המסחר עמד השווי שלה על 33 מיליארד שקל. במהלך המסחר היום בת"א, טבע נסחרה בעלייה קלה ונייס בירידה קלה, כך ששווי שתי החברות היה דומה. בדומה לטבע, גם נייס היא חברה דואלית, וכשעקפה את טבע בשווי השוק היא הפכה לחברה הישראלית השנייה בגודלה אחרי חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, ששווייה כמעט כפול, ועומד על 18.3 מיליארד דולר.

נייס, בניהולו של ברק עילם, מספקת פתרונות לניהול קשרי לקוחות וסיכונים. בניגוד לטבע, שבשנה האחרונה איבדה 63% מערכה, נייס נמצאת במומנטום חיובי גם בעסקיה וגם במנייתה, שעלתה בכ-36% בשנה החולפת.

בשנים האחרונות הוביל עילם מספר מהלכים אסטרטגיים (בהם רכישות בהיקפים שונים) שהביאו את החברה להתמקדות בשוק האזרחי ולהרחבת הפעילות בתחום מחשוב הענן, שנחשב למנוע הצמיחה המרכזי. החברה מרעננה מצפה לרשום השנה הכנסות של מעל 1.5 מיליארד דולר, צמיחה של כ-8% ביחס ל-2018, ולהציג צמיחה של כ-10% ברווח הנקי למניה.

בינתיים, בטבע, המילה "צמיחה" אינה מוזכרת בהקשר של 2019, והמיקוד הוא על הסיכונים המשפטיים, העתיד לאחר סיום תוכנית ההתייעלות ומצב השוק הגנרי בארה"ב. במורגן סטנלי הורידו אתמול את המלצתם למניה מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר" ונקבו במחיר יעד של 6 דולרים בלבד. בהמלצה נכתב, כי "השווי של טבע אמנם נראה נמוך, אך אנו מצפים לתוצאות נמוכות מתחזיות הקונצנזוס בטווח הארוך, וצופים סיכונים משפטיים משמעותיים". נוסף על כך התריעו במורגן סטנלי מפני לחצי מחירים בשוק הגנרי בארה"ב.

במקביל, טבע הודיעה אתמול על קבלת אישור FDA לשיווק מוצר חדש, ראשון מסוגו - AirDuo, אבקת שאיפה, משאף דיגיטלי משולב עם חיישנים מובנים שמתחבר לטלפון הנייד ומאפשר למטופלים לעקוב אחר השימוש במשאף. המשאף מיועד לטיפול באסתמה במטופלים מעל גיל 12, והוא צפוי להגיע לשוק ב-2020, והשימוש בו ידרוש מרשם רופא.

ד"ר טושאר שאה, מנהל הפיתוח הקליני הגלובלי של תרופות ייחודיות בטבע, אמר כי "מתן האפשרות למטופלים לעקוב אחר השימוש במשאף התחזוקה שלהם יכול לסייע עם מידע בשיחות עם הרופאים שלהם על הדבקות בטיפול וטכניקה נכונה".