התעשייה האווירית חתמה על חוזה בהיקף 50 מיליון דולר עם חיל הים ההודי

במסגרת החוזה, התעשייה האווירית תספק שירותי תחזוק שוטפים וחלפים לתתי מערכת הקשורות למערכת טילי ההגנה ברק 8 • רפאל דיווחה כי החלה בייצור מכלולים הקשורים למערכת טילי ההגנה של תע"א בהיקף כולל של כ-100 מיליון דולר

מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

עסקה נוספת לתעשייה האווירית בהודו בזכות תוכנית טילי ההגנה ברק 8: בימים האחרונים החברה חתמה עם חיל הים ההודי על חוזה התקשרות בהיקף של כ-50 מיליון דולר, ובמסגרתו היא תספק שירותי תחזוקה שוטפים וחלפים לתתי מערכות הקשורות למערכת טילי ההגנה שהיא פתחה ביחד עם גוף המחקר והפיתוח הביטחוני של הודו, DRDO.

מערכת טילי ברק 8 מהווה נדבך מרכזי ביחסים שבין תע"א לבין הודו, כשב-2017 החברה מכרה לצבא ההודי מערכות אלה במסגרת עסקת ענק שהיקפה כ-1.6 מיליארד דולר. מדובר בעסקה הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות הישראלית. זמן קצר אחרי שחתמה על עסקה זו, התע"א חתמה על עוד מספר עסקאות לאספקת מערכות ברק 8 גם לחיל האוויר ולחיל הים של הודו. סך כל העסקאות טילי ההגנה בהודו מסתכם ביותר מ-3.5 מיליארד דולר.

מערכות מסוג זה נמכרו בשנים האחרונות גם למערכת הביטחון והן משמשות את חיל הים הישראלי. בתע"א אמרו כי העסקאות שעשתה החברה שקשורות למערכת ברק 8 ותחזוקתה בהודו, בישראל ובמדינות נוספות בעולם מוערך בכ-6 מיליארד דולר.

ברק 8 היא מערכת שמספקת הגנה אווירית היקפית מפני מגוון רחב של איומים המופנים לעבר מטרות בים, באוויר וביבשה ובהם טילים, טילי שיוט, מל"טים, מטוסים ועוד.

בתע"א מעריכים כי בדומה לחוזה ההתקשרות שלה עם חיל הים ההודי, יתכנו חוזים דומות עם לקוחות נוספים בעולם שרכשו ממנה את מערכת ברק 8 לקראת תחזוקתה בשנים הבאות. המערכת כוללת מכ"ם דיגיטלי מתקדם של אלתא מערכות, שהיא חברה בת של התע"א, מערך שליטה ובקרה, משגרים וטילי יירוט עם ראש ביות מתקדם.

מנהל חטיבת מערכות, טילים וחלל בתע"א, בועז לוי אמר ל"גלובס" כי "החוזה החדש עם חיל הים ההודי מהווה פריצת דרך במעבר מפיתוח ואספקת המערכות לשירות ותחזוקה שוטפת לטובת הצרכים המבצעיים של לקוחותינו".

גם המתחרה הישראלית של התע"א, רפאל מערכות לחימה, מרוויחה מעסקאות הברק 8 בהודו בהיותה קבלן משנה של התע"א בתוכנית האספקה של המערכות לחילות היבשה והאוויר של הודו. בימים האחרונים רפאל דיווחה כי החלה בייצור מכלולים הקשורים למערכת זו, בהיקף כולל של כ-100 מיליון דולר. יצור המכלולים נעשה בהיידרבאד שבדרום הודו, במתקנים של חברת KRAS, המשותפת לקבוצת קליאני ההודית ולרפאל.

החברה המשותפת של רפאל וקבוצת קליאני בהודו הוקמה בעקבות המדיניות של ממשלת הודו להעברת היצור לתחומה, במסגרת עסקאות עם מדינות אחרות, לרבות העברת ידע ותשתיות מתאימות. ברפאל אמרו כי עד שנת 2023 KRAS תעסיק כ-300 מומחים טכניים ומהנדסים, ובמסגרת השותפות שלה עם קבוצת קליאני תעשה הכשרה לעובדים הודיים לקראת השתלבותם בתכניות היצור השונות.