בג"ץ הכריע: סוכני נסיעות לא יוכלו למכור ביטוחים לחו"ל

אובדן רווחים של 26 מיליון שקל בשנה: בג"ץ אישר את החלטת רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון שאסרה על סוכני הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל, בטענה כי רק מי שמוסמך למכור ביטוח יכול לעשות זאת • "ניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מפוקח"

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock
מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

בג"ץ הכריע: סוכני נסיעות לא יוכלו למכור ביטוחי נסיעות לחו"ל. המחלוקת בין הארגונים האמונים על סוכני הנסיעות ובין לשכת סוכני הביטוח הגיעה לבג"ץ בעקבות החלטה שקיבלה רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, שאסרה על סוכני הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל. זאת בטענה כי רק מי שמוסמך למכור ביטוח יכול לעשות זאת, גם כאשר מדובר בביטוח נסיעות לחו"ל. סוכני הנסיעות טענו שבמצב כזה נוסעים לא ירכשו ביטוח, מה שיסב נזק לא רק לנוסעים שלא יהיו מכוסים אלא גם למדינה.

בג"ץ שדן בנושא הזה אתמול הורה לממונה על הביטוח לפעול בשיתוף עם התאחדות משרדי הנסיעות למתן מענה לקשיים שהוצפו בקשר לפעילות משרדי הנסיעות בתחום מכירת ביטוח נסיעות לחו"ל והשלכותיה על הציבור.

ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, מסר כי "מדובר בניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מפוקח. ביטוח הנסיעות מורכב מהיבטים מקצועיים קריטיים, שצריכים להיות בידיהם של אנשים המתמחים בענף, סוכני הביטוח, שיודעים להתאים את הפוליסה לצרכיו של הנוסע ולסיכונים האפשריים הכרוכים בנסיעתו ולהגן על הציבור מפניהם".

מבחינת התאחדות סוכני הנסיעות לא מדובר בהחלטה שהיא בבחינת סוף פסוק. השינוי, כך מקווים בהתאחדות, יגיע דרך חקיקה. הצעת חוק שמבקשת לאפשר לסוכני הנסיעות את מכירת ביטול נסיעות לחו"ל הוגשה בכנסת ה-20 ובכנסת ה-21, אלא שלאור פיזור הכנסת והבחירות הקרבות היא לא קודמה. כוונת ההתאחדות היא להגיש את הצעת החוק גם בכנסת הבאה.

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות חני סובול הדגישה כי לסוכני הנסיעות יש ידע חיוני באשר להתאמת צורכי הביטוח למסלול הנסיעה. "זהו ידע ייחודי של משרדי הנסיעות שאין בלתו", ומכאן קראה לשיתוף פעולה בין הגופים. ההתאחדות כאמור תפעל להגשת הצעת החוק גם בכנסת הבאה בכדי לאפשר לסוכני נסיעות למכור ביטוחי חו"ל. לדבריה, "כפי שמקובל במרבית מדינות העולם לרבות במדינות האיחוד האירופאי ובמדינות ה-OECD. מטרתנו היא לספק לנוסעים חוויית רכישה כוללת, נוחה ויעילה".

בהתאחדות מעריכים כי עבור סוכני הנסיעות שנמצאים ממילא בשוק מאתגר אל מול הגידול בקניות אונליין למוצרי תיירות - מדובר באובדן רווחים של 26 מיליון שקל בשנה.