החשמלית של אאודי היא קרוס-אובר למופת שתהפוך בשנה הבאה לקורבן מס

ה-SUV החשמלי הראשון של אאודי הוא רכב פאר מפנק, שימושי ונמרץ, שיכול להקטין משמעותית את ההוצאות השוטפות, לטפח את המצפון הסביבתי ועל הדרך לעקוף את טסלה • רק חבל שהשינוי במדיניות המס בשנה הבאה עשוי להפוך אותו בישראל לאפיזודה חולפת

אאודי E-TRON
אאודי E-TRON

נפתח בבשורה הטובה: אאודי E-TRON היא לא עוד חשמלית-ראווה עבור לקוחות מהאלפיון העליון שחזרו ממסע רוחני בהודו עם נטייה לחבק עצים. זהו קרוס-אובר פאר גרמני מהונדס לתלפיות, ללא קיצורי דרך וללא עיגולי פינות, שממלא בהצטיינות 90% מהמטלות של דגמי בנזין או דיזל מקבילים עם בונוס של הוצאות שוטפות אפסיות.

הבשורה הפחות טובה היא שגם אם ממש תפעילו קשרים ותנופפו בכרטיסי ה"סנטוריון" שלכם, קלושים הסיכויים שתצליחו לרכוש אחת מכ-500 המכוניות שהוקצו לישראל עד סוף 2019. כל המלאי הוזמן ושולם, ויש גם רשימת המתנה.

ולבסוף, הבשורה העוד יותר מרגיזה. אתם יכולים להמתין למלאי שיגיע בשנה הבאה, אולם קיצוץ הטבות המס לרכבי יוקרה "ירוקים", שייכנס לתוקף בישראל בינואר 2020, עתיד להקפיץ את מחיר הרכב ב-100-150 אלף שקל. אולי יותר. באוצר מעדיפים כנראה שתרכשו בנזין או דיזל.

יש להניח שהיצרן לא יזיל על כך דמעה. עוד בטרם הושק הרכב בכל העולם, הוא כבר צבר "אובר-בוקינג" היסטרי, במיוחד בארצות הברית, שם עטים עליו פליטי "טסלה" בהמוניהם. ההתמקדות בלקוחות טסלה באה לידי ביטוי גם בעיצוב הרכב שמשדר לסביבתו מסר יוקרתי ומתוחכם, אבל בלי צעקות. למעשה, הוא נראה דומה מאוד לאאודי Q8 המוכר, למעט גריל חסום בחרטום, גלגלי ענק בעיצוב ייחודי וגובה נמוך במעט.

הדור הבא של מראות הצד

עוד הבדל חיצוני בולט הן "מראות צד וירטואליות", אופציה שבה צויד רכב המבחן שלנו. צמד מצלמות וידאו דקיקות ומתוחכמות מחליפות את מראות הצד המקובלות, ומקרינות את הנעשה מאחור לצמד מסכים צבעוניים על הדלתות הקדמיות. הפטנט הזה ממגנט תשומת לב, אבל ייתכן שהרחוב הישראלי הוא לא המקום האידיאלי עבורו. עם תג מחיר של כמעט 1,500 דולר לצמד, לפני מסים, כל עובר אורח חמדן שמצויד במברג, או סתם נהג מאותגר חניה, יכולים לחבל יסודית במערכת היחסים שלכם עם חברת הביטוח.

תא הנוסעים משכפל את המתכונת של הדור העדכני של רכבי אאודי עם עמדת הפיקוד שמבוססת על לוח מחוונים וירטואלי על בסיס מסך LCD ענק ועוד שני מסכי מגע מדורגים, שמותקנים בקונסול המרכזי. למעט כמה תפריטים ייעודיים, הגרפיקה זהה לדגמים "הנורמליים" של המותג וכך גם מערך התפעול על ההגה. במקום מוט הילוכים יש כאן מתג קטן חביב לתפעול בבוהן. ואם נשוב רגע לאותן מראות צד הייטק, הן אכן משפרות את הראות בתנאי חושך, אבל קשה מאד לוותר על הרגלים מושרשים כמו מבט במראה, והעסק מטריד לעיתים.

כראוי ל-SUV פאר, התא עצמו משדר תחושה נעימה ומפנקת. סף הכניסה נוח, תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת ויש מרחב עצום לרגליים מלפנים ומאחור. הכול עטוף בעור, עץ ומתכת בגימור עילי, שטיפוסי למותג הגרמני. תא המטען מציע נפח שימושי של 660 ליטר תודות לאכסון הקומפקטי והחכם של מארז הסוללות.

במוקד העניינים נמצאת מערכת ההנעה החשמלית. אאודי לא בחרה ב"פיתרון מדף" עבור ה-E-TRON אלא פיתחה עבורו מערכת הנעה מבראשית עם שני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי, שיוצרים הנעה כפולה קבועה. מערכת עיבוד רצינית אחראית על הזרמת הכוח בהתאם לתנאי הכביש ובחירת הנהג ומקור הכוח הוא סוללת ליתיום מאסיבית של 95 קילוואט-שעה. ההספק הנקוב הוא 408 כ"ס על פי סטנדרט המבחן העדכני.

אלה נתונים מרשימים אבל צריך לזכור שני דברים. הכלי שוקל כמעט 2.4 טון לפני נוסעים, וכמו בכל רכב חשמלי גם הפעם יש יחסי גומלין מורכבים ומוחשיים בין הטווח והביצועים. ברירת המחדל הטבעית של הרכב, במצב התכנות הרגיל, ובוודאי במצב החיסכון, היא ביצועים מתונים לטובת הגדלת הטווח. המשמעות היא מעין "פילטר" עבה וממוחשב, שמבודד בין פקודות הרגל לתגובות הרכב ותחושה של התנהלות מגושמת.

Audi-e-tron-211
 Audi-e-tron-211

סוללה שמספיקה לכ-290 ק"מ

הבונוס הוא טווח נסיעה ריאלי מכובד, שבמבחן שלנו, עם מזגן פועל בעוצמה בשיא הקיץ הישראלי ולא מעט פקקים ועליות, נע סביב ה-290 קילומטרים. אמנם רחוק מהטווח הרשמי של כ-400 ומשהו קילומטר, אבל עדיין מספיק כדי להפיג את "חרדת הטווח" בנסיעות בין עירוניות בישראל. יש להניח שכאשר תרושת ישראל בעמדות הטענה מהירות, שיכולות לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך כמה עשרות דקות, המשוואה תהיה הרבה יותר מאוזנת.

מי שטרח להטעין את הרכב במלואו ורוצה קצת להשתעשע, מוזמן לעבור למצב הדינמי ולגלות איך מרגישים 66 קג"מ של מומנט שזמינים מסל"ד אפס. התחושה מאד מוזרה. לוחצים על הדוושה במרץ, הגב נהדף לאחור, והרכב יוצא לדרכו בשקט מוחלט ובלי שום "קפיצות הילוכים". בתוך פחות מ-6 שניות אתם כבר ב-100 קמ"ש, וכמה שניות מאוחר יותר חוצים את ה-160. צריך מבט שני במד המהירות כדי להאמין בכך לאור בידוד כמעט אבסולוטי מרעשי רוח וגלגלים. כנ"ל בעת שיוט בכביש המהיר שבו מומלץ מאוד להפעיל את התרעת המהירות הקולית.

תרגילי תאוצה מרתקים כאלה יגלחו עשרות אחוזים מהטווח הנסיעה הריאלי, אבל אם זה מפריע לכם קנו קורקינט חשמלי ותחסכו 390 אלף שקל.

מהנדסי השלדה עשו לא מעט מאמצים כדי להימנע מתחושה של "נסיעה בסימולטור", ולמרות שהרכב ניצב על מתלי אוויר ממוחשבים הוא עדיין מצליח לתקשר ולא משאיר את הנהג מחוץ לתמונה. ההיזון החוזר של ההגה סביר, והמשקל המאסיבי מחולק היטב ואינו מכביד בפניות הדוקות. מתלי האוויר עושים עבודה טובה בניטרול מהמורות, אם כי מצב הכיול הדינמי שלהם עשוי להיות נוקשה מדי לטעמו של מי שמורגל ברכבי SUV מפוארים. בניגוד לרוב החשמליות שבהן נסענו, הבלמים כאן מרגישים כאן מאוזנים ולינאריים.

אנחנו לא רוצים לזרות מלח על הפצעים, אבל במחיר התחלתי של-391 אלף שקל, שמשקף מס קניה של 10% בלבד, ה-E-TRON (היה) מתומחר בצורה סופר-אטרקטיבית, כפי שיעיד הקצב המסחרר בו נעלם המלאי. השאלה הגדולה היא האם ימצאו לו בישראל לקוחות אידיאליסטים ונחושים מספיק גם כשהוא יעלה כמו אאודי Q7 דיזל גדול ומפואר. 

חלק מהמתחרים

יגואר I-PACE

הקרוס-אובר החשמלי של יגואר נמוך וספורטיבי יותר מה- E-TRON עם התנהגות כביש חדה, צמד מנועים שמייצרים 400 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות. תא הנוסעים מרווח ועתיר אלקטרוניקה ויש גם תא מטען מאסיבי. טווח הנסיעה הרשמי כ-480 קילומטר, אך מתקצר משמעותית תחת עומס. המחיר 454 אלף וגם הוא יזנק מינואר 2020

מרצדס EQC

המתחרה מבית מרצדס מציעה עיצוב דומה ל- GLC המוכר, תא נוסעים מרווח ומפואר, צמד מנועים חשמליים בהספק 408 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט שעה. על פי היצרן, הטווח בין טעינות נע בין 255 ל-510 קילומטר בהתאם לסגנון הנהיגה, סוג הכביש ומזג האוויר. באירופה היא מתומחרת בכמה אחוזים פחות מהאאודי

פורשה מקאן EV

החל מהשנה הבאה תציע פורשה גרסה חשמלית לחלוטין של המקאן - ה-SUV בגודל בינוני שלה. הרכב יחלוק רכיבים ממערכת ההנעה שלו עם אאודי E-TRON ועם מכונית הספורט החשמלית "טאייקן" שתושק במקביל. נתוני הביצועים והטווח לא ידועים אך אפשר לצפות ל-400 קילומטר לפחות