מוריס קאהן מציין יובל לאפולו 11 ומסכם שבוע על חלל

וגם: יו"ר חברת החשמל מחכה למהפכת הקוצ'קוין, איך כדאי להעריך שווי של חברות קנאביס וההישג המרשים של השמאית ונהגת המרוצים

מוריס קאהן, כרמל שאמה הכהן ודוד בנימין  / צילום: יוחנן הראל
מוריס קאהן, כרמל שאמה הכהן ודוד בנימין / צילום: יוחנן הראל

נראה כי שבוע עמוס עבר על איש העסקים מוריס קאהן. בזמן שבעולם מציינים 50 שנה לנחיתת החללית אפולו על הירח, הגיע נשיא עמותת SpaceIL למגוון אירועים מקומיים שהתקיימו לכבוד אותו רגע היסטורי.

בתיאטרון רמת גן הוצג השבוע המחזה "איש על הירח" בביצועם של שחקנים בעלי מוגבלות שכלית-התפתחותית. ההופעה, שהועלתה בהשראת סיפורה של החללית "בראשית", התקיימה בהדרכתם של תלמידים מבית הספר בית צבי. לצד קאהן כאורח כבוד, נכחו בהופעה גם ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן; אביטל מויאל, נציגת סוכנות החלל הבינלאומית; ודוד בנימין, מנכ"ל בית צבי.

המופע, בבימויו של צביקי לוין, סיכם שנה עבור קבוצת 14 בוגרים ובוגרות בעלי מגבלה שכלית-התפתחותית ממועדון "רעות". הניסיון לנחות על הירח היווה עבורם השראה - במהלך ההופעה הם ביצעו שירים מקלאסיקות ישראליות המזכירות את הירח, ובקטעי המעבר סיפרו את סיפורם האישי.

ועוד בחגיגות: אמש ערכו שגרירות ארה"ב בישראל והמועדון האסטרונומי של אוניברסיטת תל אביב, הקרנה של הסרט התיעודי החדש "אפולו 11", אליה הגיעו כאלף מוזמנות ומוזמנים, בהם גם קאהן. בהתייחסו לפרויקט הבא הוא הסביר: "אנחנו כרגע עסוקים בלחשוב מה נעשה אחרת הפעם, מה המתכון הנכון להצלחת בראשית 2. עלינו לחשוב על כך באופן יסודי ולהיות זהירים. אנחנו לא מעוניינים להרוס את המוניטין שבנינו ואת ההישג שהשגנו עם בראשית. למדנו הרבה וזה נהדר, אבל עכשיו נעשה יותר מזה. בסרט 'אפולו 11' ראינו שלאמריקאים היה טיל גדול ששוגר ישירות אל הירח בהשקעה של מיליארדי דולרים, אנחנו לעומת זאת היינו צריכים לעשות את המסע הזה בגשושית קטנה ובסיבובים ובתקציב של מאה מיליון דולר בלבד".

באירוע זה נכחו: טרי דיווידסון, ראש המחלקה לדיפלומטיה ציבורית בשגרירות ארה"ב; פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית; ד"ר דוד פולישוק, אסטרונום ממכון ויצמן; פרופ' שי צוקר, אסטרונום מאוניברסיטת תל אביב; פרופ' ליאו קורי, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב; ואחרים.

הניחו לביטקוין: יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, מחכה למהפכת הקוצ'קוין

אם אתם מתרגלים רק עכשיו לעולם הבלוקצ'יין ולביטקוין, יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, סבור שעלינו להיערך למונח נוסף - קוצ'קוין. בקוצ' הכוונה לקוט"ש: קילוואט לשעה.

רון-טל, שהשתתף השבוע בוועידה ה-8 לתשתיות ישראל שהתקיימה ביוזמת מידע כנסים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, הכריז "תתחילו לעכל את המושג קוצ'קוין - זה הבלוקצ'יין של עולם האנרגיה בעוד 20 שנה. לשם אנו הולכים". עוד הוא טען "כל מי שיושב כאן - בעוד כעשרים שנה, על הבית שלו תהיה תחנה קטנה לייצור חשמל. כשהמהפכה תבשיל ניתן יהיה להכריז על תום עידן המזהמים הגדולים בתחנות הגדולות ותהיה לנו איכות חיים טובה יותר. כל אזרח יהיה גם יצרן חשמל, כל אחד מאיתנו שייצר לעצמו חשמל, יוכל לסחור ברזרבות שיישארו לו בעזרת מטבע מסחר ייחודי".

במתרשמים מהאנרגיות היו: שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ; אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה; שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר; גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה; שאול מרידור, הממונה על אגף תקציבים במשרד האוצר, יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים; ד"ר שמואל פלדל, מנכ"ל סימנס ישראל; יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו; אלי כהן, מנכ"ל מקורות; יאיר סרוסי, יו"ר אנלייט; דן הראל, יו"ר רכבת ישראל; עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים; ערן כהן, מנכ"ל בומברדייה ישראל; אלי אסולין, מנכ"ל דוראד; חגי מילר, מנכ"ל גלובל פאוור; תומר ישראלי מנכ"ל מידע כנסים; אורית טנא, מנהלת הוועידה; ואחרים.

אלי כהן, אשל ארמוני, אורית טנא, יגאל לנדאו, יפתח רון טל, שמואל פלדל ויאיר סרוסי  (צילום: OHAD GIGI)

אמיר ברנע, איריס שטרק, אמיר איל וליאת נויבירט / צילום: שלומי יוסף
 אמיר ברנע, איריס שטרק, אמיר איל וליאת נויבירט / צילום: שלומי יוסף

"גם לחלום יש מחיר": איך כדאי להעריך שווי של חברות קנאביס

תחום הקנאביס, כלומר שווין של החברות העוסקות בו, עלה השבוע לדיון במסגרת פאנל של לשכת רואי החשבון, שנערך בבית הלשכה בתל אביב. תחת הכותרת "אתגרים ומה הלאה?", ביקשו הנוכחים להבין האם ניתן להעריך חברות בענפים שטרם התגבשו, כאלה שמושכים התעניינות רבה אך גם נמצאים באי-ודאות גבוהה, דוגמת הקנאביס.

מנחי הפאנל, רו"ח אלי אלעל, מנכ"ל חברת שווי הוגן, ורו"ח יובל זילברשטיין מפרומתאוס, אירחו את רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון; פרופ' אמריטוס אמיר ברנע מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב והמרכז הבין תחומי בהרצליה; אמיר איל, יו"ר ובעלי קבוצת ההשקעות אינפיניטי; רו"ח יבגני אוסטרובסקי, סגן בכיר ברשות שוק ההון ביטוח וחיסכון ולשעבר מנהל מערך להערכות שווי ופיתוח שוק ברשות לניירות ערך; שמוליק ויינשטיין, מנהל תחום בכיר הערכות שווי ושינויי מבנה ברשות המיסים; זאב מורג, מנכ"ל אנטרופי שירותי מחקר כלכלי; ורו"ח יאיר לפידות, מנכ"ל משותף ילין לפידות בית השקעות.

בהתייחסו להערכת שווי חברות מתחומים כמו הקנאביס, טען מורג כי "מאוד מסוכן לבצע הערכות שווי בתחומים כאלה. יש בועות, ועל כל הערכה או שתיים שיתממשו יש הרבה יותר חברות שלא יצליחו. לכן אני מציע להיזהר מלתת הערכות שווי מופרזות במקרים כאלה".

דעה אחרת הציע איל. "אפשר למצוא מודלים להערכת חברות חלום. גם לחלום יש מחיר ואפשר למצוא מנעד לכך. שאלת ההשקעה אינה תלויה בפרופיל הסיכון אלא בשאלה מהו הסיכון, וזה מתבטא בענפים כמו הקנאביס, חברות הנדל"ן במזרח אירופה ועוד", הוא אמר.

עוד נכחו: רו"ח אלינה פרנקל רונן, מ"מ והמשנה לנשיאה; ורו"ח עו"ד ליאת נויבירט, סגנית הנשיאה.

אמיר ברנע, איריס שטרק, אמיר איל וליאת נויבירט (צילום: שלומי יוסף)

כושר וסיבולת

הישג נוסף לשמאית המקרקעין נחמה בוגין. נהגת המרוצים (שהיא גם משפטנית) הגיעה למקום הראשון בטורניר הסיבולת הארצי של ליגת פיג'ו, שנערך השכם בבוקר שבת בערד. 

מדובר במרוץ סיבולת, משום שמתחרים בו צוותים של שלושה נהגים (ונהגות) שחולקים ביניהם נהיגה ארוכה יחסית - בת כשעתיים, במהלכה יש לוודא שמירה על הרכב ותדלוקים במהלכה.

בוגין, שחצתה ראשונה את קו הסיום, עמדה בסופו של האירוע על הפודיום יחד עם חבריה לצוות - רז גבריאלי וסופי גולן. השלושה נהגו בפיג'ו 208 טורבו (N7 TURBO RACING), רכב שנרכש לאחרונה על ידי בוגין ושודרג על ידה, כחלק מפעילותה בתחום המרוצים. עלות הרכב מוערכת ב-150 אלף שקל, לפני השדרוגים הנדרשים.

"זו תחושה של שכרון חושים", העידה בוגין, "מרוץ סיבולת מחייב מקצוענות, חוסן מנטלי, אסטרטגיה, חברות ופרגון. אני מודה לחברת פרודרייב של ראם סמואל וגידי קרונין על ההפקה".

בוגין חובבת נהיגה ספורטיבית כבר מספר שנים, היא האשה היחידה שהשתתפה באליפות ישראל הראשונה למרוצי מכוניות ואף העפילה לגמר התחרות.

נחמה בוגין וצוות הטורניר (צילום: אורון גולקרוב)