משמרות המהפכה: השתלטנו על מכלית נפט בריטית במפרץ

אחרי שטהראן איימה להגיב על התקרית בגיברלטר, כוחותיה אישרו כי הם השתלטו על כלי השיט הבריטי, שלדבריהם "הפר את הכללים הבינלאומיים" • החברה המפעילה את המכלית הודיעה כי יש עליה 23 אנשי צוות: "איננו יכולים ליצור איתם קשר" • ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום

מיכלית נפט / צילום: רויטרס Tim Chong
מיכלית נפט / צילום: רויטרס Tim Chong

משמרות המהפכה הודיעו הערב (ו') כי הם השתלטו על מכלית נפט בריטית במי המפרץ הפרסי. לטענתם, המכלית "הפרה את כללי השיט והתקנות הבינלאומיות". על פי הודעת משמרות המהפכה, כלי השיט נתפס לבקשת הרשות הימית של מחוז הורמוזגאן, והוא נמסר לידי הרשויות "לצורך החקירה וההליכים המשפטיים הנדרשים".

בכלי התקשורת העולמיים דווח כי המכלית, "סטנה אימפרו", נעלמה במים הטריטוריאליים של הרפובליקה האסלאמית לאחר ששינתה את מסלולה באזור. לפי אתרים העוקבים אחר התעבורה הימית, היא יצאה מאיחוד האימרויות הערביות בדרכה לנמל אל-ג'ובייל שבערב הסעודית.

החברה המפעילה את המכלית "סטנה אימפרו" הודיעה כי יש עליה 23 אנשי צוות. החברה, "Northern Marine", אמרה כי המכלית התקרבה ל"כמה כלים ומסוק בלתי מזוהים במהלך שיט במצרי הורמוז. לפי שעה איננו יכולים ליצור קשר עם הספינה, הנמצאת בדרכה צפונה לעבר איראן".

ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום בעקבות התקרית, אחרי שבמשרד ההגנה אמרו שהם "מודעים לדיווחים" על ההשתלטות, אך "מחפשים מידע נוסף". בבית הלבן הודיעו כי הם "מודעים לדיווחים".

לשכת הספנות הבריטית אמרה כי יש לנקוט צעדים נוספים למען ביטחונן של ספינות הסחר. "אנחנו מגנים ללא סייג את ההשתלטות על 'סטנה אימפרו' בעת שעברה במצרי הורמוז מוקדם יותר היום", מסר ראש הלשכה, המייצגת 140 חברות. "התקרית מייצגת הסלמה. בעוד שאנחנו קוראים לתגובה מתונה, ברור כי יש לנקוט צעדים נוספים כדי להבטיח את הביטחון ואת חופש הסחר והשיט באזור".

איראן הזהירה שוב ושוב כי היא תגיב על תפיסת המכלית שלה לחופי גיברלטר מוקדם יותר החודש. הרשויות בבריטניה, השולטות על המצרים, אמרו כי היא נעצרה משום שלפי החשד הייתה בדרכה לסוריה, וללא קשר למתיחות בין המעצמות לבין איראן סביב תכנית הגרעין שלה. היום דווח כי בית משפט בגיברלטר אישר את הארכת החזקת המכלית, "גרייס 1", עד לאמצע החודש הבא.

האיומים של איראן

הודעת משמרות המהפכה מגיעה יום אחרי שהם אישרו כי השתלטו ביום ראשון על מכלית נפט זרה במפרץ הפרסי. על המכלית, שנתפסה מדרום לאי לארק, היו דלק ו-12 אנשי צוות. על פי הדיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה, שציטט את משמרות המהפכה, "נתפס כלי שיט זר שהבריח מיליון ליטרים של דלק". בדיווח בטלוויזיה הרשמית נאמר כי הנפט הגנוב היה אמור להימכר ללקוחות זרים וכי כלי השיט נתפס מדרום לאי לארק שבמצרי הורמוז.

בחודשים האחרונים שש מכליות נפט נוספות הותקפו בפעולות חבלה, שלפי וושינגטון ובעלות בריתה בוצעו בידי טהראן. ארבע מהן הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות, ושתיים מהן היו שייכות לה. בנוסף לכך, בשבוע שעבר אמרה בריטניה כי היא הדפה ניסיון של איראן להשתלט על מכלית נפט שלה במצרי הורמוז, אך בטהראן הכחישו זאת.

שורת תקריות אלה מגיעה על רקע המתיחות הגוברת במפרץ. ארצות הברית טוענת כי היא הפילה אתמול מל"ט איראני במצרי הורמוז. גורמים אמריקניים טוענים כי הפלת המל"ט בוצעה באמצעות המערכות ללוחמה אלקטרונית של ספינת הקרב USS BOXER. עם זאת, טהראן הכחישה את התקרית ופרסמה היום תיעוד מהאוויר של ספינת הקרב, שלטענתה מוכיח שכלי הטיס לא הופל.

אחרי פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין, איראן רוצה שמדינות אירופה החתומות על ההסכם מ-2015 יבטיחו כי היא לא תיפגע כלכלית מהסנקציות האמריקניות, וטוענת שבשלב זה הן לא עומדות במילותיהן. גורם בכיר בממשל טראמפ דחה מוקדם יותר היום את הצעתו של שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, לפיה טהראן תאשש את טענותיה על תכנית הגרעין שלה באמצעות מסמך המציג בדיקות מעמיקות ממנה, אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות שהטילה. בנוסף לכך, הגורם איים כי ארצות הברית תשמיד "כל מל"ט איראני שיטוס קרוב מדי" לספינותיה במצרי הורמוז.