המרצדס של שוק הגמל הגיעה לבורסה בתל-אביב

הצעת המכר של אלטושלר שחם גמל ופנסיה היא הנפקה ראויה, המשלבת פוטנציאל לתשואת דיבידנד גבוהה, מכפיל רווח חד-ספרתי הוגן ותחזית ורודה להמשך צמיחה בשנתיים הקרובות • פרשנות

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר השלימו אלטשולר שחם ושותפו, יאיר לוינשטיין, הצעת מכר מוצלחת במיוחד של מניות חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות, לפי שווי של 1.15 מיליארד שקל. חברת הגמל של אלטשולר שחם היא מותג-על בעת נוכחית בשוק החיסכון ארוך-הטווח בישראל, ואילו פעילות הפנסיה הצנועה של החברה היא "הג'וקר" בחבילת הקלפים של החברה.

שוק הגמל ניהל במאי 2019 כ-490 מיליארד שקל, ואלטשולר שחם גמל ופנסיה החזיקה בנתח שוק של 17.6% מהשוק - עלייה של 1.4% בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2019. כדי ללמוד על עוצמת המומנטום העסקי של החברה, ועל היקף נכסיה המנוהלים בתחום, אומר כי פעילות הגמל מנהלת כ-50% יותר מן הפעילות המקבילה של פסגות, והיקף נכסיה שקול לזה של מיטב דש גמל וילין לפידות גמל גם יחד.

בשוק הגמל לתגמולים קיימים כיום כ-63 גופים מנהלים, מתוכם 11 גופים בעלי פעילות של למעלה מ-10 מיליארד שקל, אולם במציאות הנוכחית של זרימת הנכסים בשוק זה ניתן לומר כי מדובר באלטשולר גמל ופנסיה ובעוד 62 חברות מנהלות.

שוק שנועד לכליה

שוק הגמל המסורתי הוא במובנים רבים שוק שנועד לכליה, בשל הנחיתות של המוצר ביחס למוצרי חיסכון ארוך-טווח אלטרנטיביים, ולפיכך הדינמיקה בו היא מעבר של כספים בין גופים והפקדות שוטפות.

לצד פעילות הגמל המסורתית, צצו להם בחסות המדינה מנועי צמיחה נאים - בדמות תוכנית גמל להשקעה, חיסכון לכל ילד ותיקון 190. בכל האמור בניצול מנועי הצמיחה החדשים בתחום הגמל, אלטשולר שחם "הותירה אבק" לכל המתחרים, וניצלה את ההזדמנות העסקית לכיבוש נתחי שוק דמיוניים של למעלה ממחצית ההפקדות לאפיקי השקעה אלו.

תחום קרנות ההשתלמות הוא הרגל הצומחת של תחום הגמל, וכל זמן שהמדינה לא תרע את תנאי החוסכים במוצר, הוא מהווה בסיס לצמיחת עוגת נכסי הגמל ולצמיחת אלטשולר גמל ופנסיה, אשר לה קצב הפקדות שנתי של 4.5 מיליארד שקל בקרנות ההשתלמות. אנשי המקצוע באלטשולר שחם השיאו תשואות נאות למשקיעים במשק תקופה ארוכה, וכבשו בגדול את טבלת גיוסי הכספים בתעשיית הגמל וההשתלמות.

עם כל הכבוד ל-615 העובדים של חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, העמלים מבוקר ועד ליל לגייס לקוחות חדשים לחברה ולתפעל מערכת כה מורכבת ועתירת לקוחות ורגולציה,  הרי עתידה נשען על יכולה לשמר תשואות גבוהות לאורך זמן, קרי, על מערך ההשקעות והאנליזה של בית ההשקעות השולט בה.

סוכני הביטוח המייצגים ומנתבים את הלקוחות יהיו סלחניים אם התוצאות של אלטשולר שחם יהיו חלשות מהממוצע למשך שנה-שנתיים, אולם היחלשות בביצועים לתקופה ארוכה יותר, לצד זריחה של כוכב השקעות תורן, כפי שקורה תמיד, עשויה לא רק לבלום בחריקת בלמים את מכונת הגיוסים המשומנת של אלטשולר שחם, אלא גם להביא לפדיונות ענק בחברה.

מיליארדי שקלים נערמים ומחפשים השקעות

בשוק ההון הישראלי, לאיכות השירות ולחוזק המותג ישנה חשיבות מסוימת, אולם הרוב המכריע של ציבור הלקוחות מושפע משיקולי תשואה, ולפיכך מי שמשקיע בחברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם חייב להניח כי החברה תמשיך להוביל את טבלת התשואות. היכולת להתברג בראש טבלת התשואות לאורך זמן היא אתגר אדיר במיוחד כאשר מיליארדי השקלים נערמים במסדרונות הווירטואליים של אלטשולר שחם, ומחפשים השקעות אטרקטיביות בעולם ריביות אפסיות.

אם בתחום הגמל וההשתלמות אלטשולר שחם היא מובילת שוק בכל קנה מידה, אזי בתחום הפנסיה, המנהל במסגרת הקרנות החדשות 365.5 מיליארד שקל, אלטשולר שחם גמל ופנסיה היא שחקן קטן בעל נתח שוק מינורי של 1.35% משוק הפנסיה המקומי, אשר צומח בכ-10% לשנה, ופוטנציאל הצמיחה בו יוצא דופן עבורה. שוק הפנסיה הישראלי נשלט בידי חמש חברות הביטוח הגדולות, אשר מנהלות כ-96% מהנכסים, והרפורמות בשוק זה מגבירות את ההסתברות למפץ גדול בעוגת הנכסים בענף.

כניסתה לראשונה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה לתחום פנסיית ברירת המחדל באוקטובר האחרון, לצד ביטול הסדרי ברירת המחדל בין המעסיקים לקרנות הפנסיה בתחילת חודש אפריל 2019, מהווים אוקיינוס כחול לגיוסים עבור פעילות הפנסיה הצנועה של החברה. מכרז ברירת המחדל שבו זכו בצוותא עם החברות מיטב דש, הלמן הלדובי ופסגות, מהווה כרטיס כניסה של החברה למועדון השחקניות המשמעותיות בתחום הפנסיוני.

מנקודת מבט אישית של אדם המתפרנס כל חייו משוק ההון הישראלי, משמח אותי לראות כי כי אנשים מוכשרים מתעשרים לא רק בהייטק, אלא גם מבניית חברת השקעות אשר צמחה מאפס להיקפים דימיוניים תוך מספר שנים, בשוק אולטרה-תחרותי.

ההחלטה של אלטשולר שחם למכור לציבור מניות של חברת הגמל, ולא את מניות בית ההשקעות השולט בה, נובעת ככל הנראה משיקולי וליואציה פוטנציאלית של פעילות הגמל והפנסיה ביחס לפעילויות האחרות, וכן ממבנה הבעלות בחברת הגמל. ואולם, דווקא הנפקת פעילות בית ההשקעות כולו יכולה הייתה להקטין את התלות העסקית של החברה המונפקת בפעילות הגמל והפנסיה, ואת החשש למחירי העברה יקרים בין החברות.

גם כך, הצעת המכר של אלטושלר שחם גמל ופנסיה היא לדעתי הנפקה ראויה, המשלבת פוטנציאל לתשואת דיבידנד גבוהה, מכפיל רווח חד-ספרתי הוגן ותחזית ורודה להמשך צמיחה בשנתיים הקרובות. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם