כדי לפרוע אג"ח: מידאס נוטלת הלוואה בריבית של 9.6% ומשעבדת את עיקר החזקותיה בגני שרונה

חברת הנדל"ן הקטנה תממן כמעט מחצית מתשלום החוב הקרוב בסוף החודש - בהיקף של כ-18 מיליון שקל - באמצעות הלוואה של 8 מיליון שקל מבנק, שכנגדה ישועבדו ההחזקות במתחם הבילויים בת"א

מתחם גני שרונה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
מתחם גני שרונה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן הקטנה מידאס  ממשיכה לנקוט צעדים לעמידה בהתחייבויות האג"ח שלה, ומשלמת על זה בריבית גבוהה למדי. רגע לפני מועד פירעונה של סדרה ב' בסוף החודש, בהיקף של כ-18 מיליון שקל, הבוקר (ב') עדכנה החברה כי חתמה על הסכם הלוואה מול אחד הבנקים, בהיקף של כ-8 מיליון שקל, שתישא ריבית שנתית שקלית קבועה בשיעור של 9.6%.

הריבית תשולם החל מסוף השנה הנוכחית (31.12.2019) ועד אמצע שנת 2022 בתשלומים חצי-שנתיים, ואילו קרן ההלוואה תשולם בשלושה תשלומים שנתיים לא שווים - 10% לאחר שנה, 10% נוספים לאחר שנתיים והיתרה (80%) באמצע שנת 2022.

במידאס ציינו כי העמדת ההלוואה תלויה בכמה תנאים, ובהם הפקדת כספים בחשבון נאמנות, שיחד עם סכום ההלוואה "יהוו את מלוא הסכום הנדרש לפירעונן הסופי של איגרות החוב (סדרה ב') של החברה", וכן כי למידאס ניתנה זכות לבצע פדיון מוקדם של ההלוואה, החל מאפריל בשנה הבאה.

לקבלת ההלוואה תשעבד מידאס את עיקר החזקותיה (23% מתוך 33% שבידיה) בנכס המרכזי שלה - מתחם המסחר והבילויים "גני שרונה" בת"א, הכולל 15 מבנים טמפלריים לשימור בצד הדרום מערבי של מתחם הקריה, סמוך לרחובות ארניה וקפלן.

במסגרת ההלוואה תתחייב מידאס לעמוד בכמה קובננטים, ובהם הון עצמי מינימלי של 25 מיליון שקל, יחסי חוב לשווי הנכס (LTV), רווח תפעול נקי (NOI) שירשום פרויקט גני שרונה, ושווי מינימלי של 210 מיליון שקל לפרויקט. 

שווי של 223 מיליון שקל למתחם

שווי מתחם גני שרונה, שנשחק עם השנים, עמד בסוף הרבעון הראשון של השנה על 223 מיליון שקל, והונה העצמי של מידאס על 28 מיליון שקל. ב-2018 מכרה מידאס נתח של 18% ממניות חברת הפרויקט לידי קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, אחת משותפותיה במתחם, תמורת כ-18 מיליון שקל, סכום שגם הוא שימש לה לתשלום עבור מחזיקי סדרה ב'.

למידאס סדרת אג"ח נוספת (ג') בהיקף של קרוב ל-50 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-7%, ואשר מועד הפדיון הקרוב שלה הוא בתחילת שנת 2020.

מוקדם יותר החודש עדכנה מידאס על הסכם למכירת מחצית מהחזקותיה (25%) במרכזים מסחריים שאת הקמתם היא מקדמת ביישובים טמרה וטייבה, לשותפתה במיזם להקמתם - חברת צים סנטרס של רני צים.

התמורה שתוענק למידאס עבור החזקותיה תלויה בשווי שני הפרויקטים המדוברים, שלוש שנים לאחר פתיחתם, ובמסגרת ההסכם בין הצדדים סיכמה מידאס על קבלת הלוואה של 5 מיליון שקל מקבוצת צים, שתינתן לה סמוך למועד החתימה על ההסכם, בריבית שנתית של קרוב ל-7%.

מידאס, הנסחרת בשווי של כ-30 מיליון שקל בלבד לאחר ירידה של 30% בשלוש השנים האחרונות, נשלטת על-ידי קורין אוונס, עם יאיר רוטלוי ויוסף שטיינמן, המחזיקים יחד בכ-49% ממניות החברה. המנכ"לים המשותפים שלה הם רן שטיינמן, בנו של יוסף ואבישי אברהם, חתנו של יאיר רוטלוי, המחזיקים גם הם בנתחים משמעותיים ממניות החברה (כ-6% כל אחד), ובעלת מניות מרכזית נוספת היא קרן ריט 1, עם כ-15% מההון.

בסוף חודש מאי עדכנה מידאס על התחייבות שלושת בעלי השליטה בה להעמיד לחברה הלוואת בעלים של 3 מיליון שקל, תוך עשרה ימים ממועד בקשת החברה, וכן העניקו לה את הסכמתם לדחות את מועד הפירעון של הלוואות שהעניקו לה יחד עם בעלי מניות נוספים, בסכום כולל של כ-3.5 מיליון שקל. שיעור הריבית השנתית על הלוואה זו עומד על 5.5%, צמוד למדד, ומועד פירעונה נדחה מאוגוסט הקרוב, לחודש מאי שנת 2021.