520% ביום: פתיחה חגיגית לתשובה הסינית לנאסד"ק - בורסת סטאר מרקט

בורת הכוכבים שהשיק נשיא סין לפני כשנה החלה להיסחר היום ומציגה עליות חדות בקרב 25 המניות שבמסחר • המטרה של הבורסה החדשה: למשוך את הענקיות הסיניות שנסחרות מעבר לים לרישום כפול • מניית אנז'י מיקרואלקטרוניקס זינקה 520%

סטאר מארקט / צילום: רויטרס / צילום: China Stringer Network, רויטרס
סטאר מארקט / צילום: רויטרס / צילום: China Stringer Network, רויטרס

המשקיעים בסין מסתערים על מניותיהן של 25 החברות שנסחרות בבורסת סטאר מרקט (Star market), בורסת מניות המדע והטכנולוגיה בשנחאי, זירת המסחר החדשה בסין הדומה לנאסד"ק האמריקאית, שרושמות עליות של עד 520% ביום הראשון למסחר. ממשלת סין מקווה שזה סימן נוסף לגמישותה וחוסנה לנוכח מלחמת הסחר עם ארה"ב. מבין החברות שנרשמו למסחר, 25 החלו להיסחר לאחר שגייסו כ-5.4 מיליארד דולר, ורושמות ביומן הראשון עליות חדות של בין 100% ועד 520%, שרשמה מניית אנז'י מיקרואלקטרוניקס.

לפני פחות משנה הכריז נשיא סין, שי ג'ינפינג, על הקמת סטאר מרקט (Star Market), שתואר כתשובה הסינית לנאסד"ק, בורסת מניות הטכנולוגיה בארה"ב. בייג'ינג מקווה שסטאר תעודד השקעות בחברות טכנולוגיה סיניות, וגם תגדיל את מספר חברות הטכנולוגיה הסיניות שנרשמות למסחר בסין במקום בחו"ל, וזאת על רקע מאמציה של סין להדוף את הלחץ שמפעילה וושינגטון על תעשיית הטכנולוגיה הסינית. במועד מוקדם יותר השנה צירפה וושינגטון לרשימה השחורה את חברת הטכנולוגיה המובילה בסין, יצרנית ציוד הטלקום וואווי.

יותר מ-140 חברות טכנולוגיה ומדע נרשמו למסחר בסטאר, שמנוהלת בידי בורסת המניות של שנחאי, וזאת במטרה לגייס סך של 128.8 מיליארד יואן (18.7 מיליארד דולר). 25 החברות הראשונות שנרשמו למסחר בסטאר היום (ב') גייסו יחד סך של 37 מיליארד יואן באמצעות הנפקת מניות חדשות, שסגרו את יום המסחר הראשון שלהן בסטאר בעליות של 84%-400% ממחיר המכירה שלהן, וממוצע העליות בסיום המסחר עמד על 140%.

החברות שנרשמו למסחר ביום הראשון של סטאר כוללות את יצרניות השבבים Anji ו-Montage Technology, שמניותיהן נסקו ב-520% ו-285%, בהתאמה. ארבע מ-25 המניות נסחרו בעליות של יותר מ-200% עם תום המסחר, ו-16% מניות סיימו את היום בעליות של יותר מ-100%.

עליות חדות אלה הן יוצאות דופן בסין, שבה מוגבלות תנועות המניות בדרך כלל לטווח שמגדירות הרשויות. בורסות שנחאי ושנזן מאפשרות למחירי המניות לנוע ב-44% ביום המסחר הראשון של המניות, ולאחר מכן הן מוגבלות לתנודות של עד 10%. לעומת זאת, לא מטילה בורסת סטאר שום מגבלה על תנודות במחיר המניות בחמשת ימי המסחר הראשונים של המניה.

העליות שנרשמו ביום המסחר הראשון בבורסת סטאר התרחשו למרות תקנות שנועדו לצמצם את השפעתם של המשקיעים הקמעוניים בסין, שאחראים על 80% ממחזור המסחר בבורסת המניות של שנחאי, ומושפעים לעתים קרובות הרבה יותר מהמשקיעים המוסדיים משיטת המסחר momentum trading.

בורסת סטאר מתירה סחר במניות רק למשקיעים בעלי מאזן חשבון סחר של 500,000 יואן לפחות, ושנתיים ניסיון בסחר. בנובמבר חשף שי את הבורסה החדשה במטרה "לתמוך בשנחאי בביסוס מעמדה כמרכז פיננסי בינלאומי, וכן כמרכז מדע וחדשנות". המהלך התבצע על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, שבמסגרתה מאיימת וושינגטון להעלות את מכסי המגן על מגוון מוצרי ייבוא סיניים. בפסגת 20G בחודש שעבר הסכימו נשיא סין, שי, ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לחדש את המו"מ.

אנליסטים אמרו שהתמיכה הממשלתית המפורשת לבורסת מניות הטכנולוגיה החדשה כמקור חשוב לאטרקטיביות של הבורסה. "הממשלה תומכת בה, והמשקיעים פועלים על סמך הספקולציה שהממשלה תתמוך בה" [גם בעתיד], אמרה מרגרט יאנג, אנליסטית שוק ב-CMC Markets Singapore, ל"פייננשל טיימס". עם זאת, הזהירה יאנג כי ייתכן שלא יהיה בזה די כדי לערוב לסיכוייה ארוכי-הטווח של הבורסה. "המשחק הזה יכול להימשך לפחות כמה ימים, אבל בטווח הארוך קשה לומר", ציינה יאנג.

הבורסה החדשה היא יחידה מסוגה בסין במונחי התמריצים שהיא מציעה כדי לשכנע חברות טכנולוגיה להירשם בה למסחר, כולל התרת מבנה דואלי של מניות שמאפשר למייסדי חברות לשמור בידיהם את השליטה בחברה. למשקיעים מותר גם לבצע שורטים על מניות אינדיבידואליות - התנהלות שאסורה בבורסות האחרות בסין.

טרין נגויין, כלכלנית בכירה ב-Natixis, אמרה שבייג'ינג רוצה להוכיח לחברות טכנולוגיה סיניות שרפורמות שוק ההון שלה ירחיבו את תפקידו של השוק - ולא של הממשלה- בקביעת מחירי המניות. בייג'ינג רוצה "לשכנע חברות טכנולוגיה מצטיינות בסין היבשתית שרפורמת שוק ההון בסין נועדה לקדם את האינטרסים שלהן", אמרה נגויין.