בנתה את עצמה: שיכון ובינוי נכנסת למדד הדגל של הבורסה בעדכון הקרוב

כניסתה של שיכון ובינוי למדד ת"א 35 תהיה על חשבון יחידות ההשתתפות של ישראמקו, שעוזבת את המדד אחרי תשע שנים • מניית אלקטרה נדל"ן, שזינקה ביותר מ-50% מתחילת השנה לשווי המתקרב ל-1 מיליארד שקל, תצטרף למדדי ת"א 125 ות"א 90

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

זינוק אדיר של קרוב ל-80% שרשמה מניית שיכון ובינוי (שו"ב) מסוף חודש מרץ - אז נחשף לראשונה ב"גלובס" דבר מינויו הצפוי של אייל לפידות למנכ"ל החברה - ועד היום מוביל אותה לשווי שיא המתקרב ל-4.7 מיליארד שקל, ושולח אותה לראשונה להיכנס למדד הדגל של הבורסה - ת"א 35. כך עולה מעדכון המדדים החצי-שנתי שפרסמה הבורסה, הצפוי להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט.

כניסתה של שיכון ובינוי למדד ת"א 35 תהיה על חשבון יחידות ההשתתפות של ישראמקו. אלה רחוקות כ-25% מרמת השיא השנתית שרשמו בפברואר, ומשקפות לחברה שווי נוכחי של 3.6 מיליארד שקל. השווי של ישראמקו נמוך בכחצי מיליארד שקל מאופקו (4.1 מיליארד שקל), הניצבת לפניה מבחינת שווי השוק של חברות המדד המוביל.

ישראמקו נפרדת מת"א 35 תשע שנים אחרי הצטרפותה אליו - ביולי 2010 (אז עוד היה ת"א 25) וזאת לאחר שמסוף שנת 2008 רשמה את עליית השווי העיקרית שלה בעקבות גילוי מאגר הגז "תמר" בו היא שותפה.

המצטרפות האחרונות לת"א 35, בעדכון המדדים הקודם, היו מניות שפיר הנדסה, שטיפסו בכ-15% מתחילת השנה לשווי חברה נוכחי של 4.6 מיליארד שקל, ואנרג'יאן שזינקה כ-40% בתקופה זו (חלק ניכר מכך בשבועות האחרונים) לשווי חברה המתקרב ל-8 מיליארד שקל.

גם למדד ת"א 125 מצטרפת בודדה - מניית אלקטרה נדל"ן, שזינקה ביותר מ-50% מתחילת השנה לשווי חברה נוכחי המתקרב ל-1 מיליארד שקל (ותצטרף גם לת"א 90). בצד היוצאות מת"א 125 (ות"א 90) עומדות אלרוב נדל"ן, בי-קומיוניקיישנס וספאנטק.

שינויים בולטים בהרכבי המדדים בעדכון החצי-שנתי של הבורסה
 שינויים בולטים בהרכבי המדדים בעדכון החצי-שנתי של הבורסה

בבורסה הסבירו כי כפי שקורה כמעט מדי תקופה, גם במהלך המחצית הראשונה של השנה הצטרפו לחלק מהמדדים כמה מניות במסגרת המסלול המהיר - מסלול המאפשר למניה הנרשמת למסחר בבורסה ועומדת בתנאי הסף הנדרשים, להיות מצורפת למדדים עוד לפני מועד העדכון החצי-שנתי.

כך היה לדוגמה בחודשים האחרונים עם מניות חברת האשראי ישראכרט ורשת קמעונות המזון פרשמרקט, שהצטרפו ביוני וביולי, בהתאמה, למדד ת"א 125 ולמדדים בולטים נוספים.

מניית אלטשולר שחם גמל ופנסיה שהשלימה בימים האחרונים את הנפקת מניותיה במסגרת הצעת מכר של 25% מהחברה תמורת כ-290 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 1.15 מיליארד שקל, צפויה להצטרף בחודש אוקטובר, טרם עדכון המדדים הבא, לת"א 125 ומדדים נוספים.

ננו דיימנשן וטלרד נפרדות מטק-עלית

בסדרי הגודל הקטנים יותר, במדדי היתר, ממדדי SME60 ו-SME150 ייפרדו בעדכון הקרוב בין היתר מניות סקייליין, שנפ ותאת טכנולוגיות. למדדים יצטרפו מניות אאורה, פנינסולה ורציו פטרוליום.

בין המניות שמציגות ביצועים שליליים למדי מתחילת השנה - מניית ננו דיימנשן שצללה בכ-70% וזו של טלרד עם צניחה של יותר מ-40%, ושתיהן ייפרדו ממדד טק-עילית.

שמות בולטים נוספים בעדכונים הקרובים הצפויים הם שב"א ומהדרין. מניית שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) שהחלה להיסחר בחודש יוני תצטרף למדד הפיננסים ולמדד ביטוח פלוס. מניית מהדרין, בעקבות שינוי סיווגה הענפי, תצא ממדד הנדל"ן ותיכנס למדד התעשייה. למדד זה תצטרף גם מניית חברת האנרגיה הירוקה אנלייט, שזינקה ביותר מ-70% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי שיא של כ-2 מיליארד שקל.

העדכון הנוכחי יתבצע בעוד כשבועיים, בתחילת אוגוסט, כשנה וחצי לאחר שהבורסה השלימה באופן סופי את רפורמת המדדים שלה. עיקרי הרפורמה, שאותה התחילה הבורסה לקדם בשנת 2015, כללו את הגדלת מספר המניות במדדים, שהושקו תחת שם חדש (כך לדוגמה, המדד המוביל - מדד ת"א 25 הפך למדד ת"א 35), והשקת מדדים חדשים.

עוד כללה הרפורמה את הפחתת המשקל המרבי של מניות מסך חלקן במדד, הגדלת שיעור החזקות הציבור בחברות הנכללות במדדים, שינוי תנאי הסף הנדרשים להיכלל במדדים השונים ועוד.