מפלצות החלטורות: חברות המשלוחים הקונבנציונליות רועדות

מאות אפליקציות מניעות את עולם התעסוקה החדש, ולפי הערכות כבר בשנה הבאה כ-40% מכוח העבודה בארה"ב יהיו עצמאיים ללא מקום עבודה קבוע • היכולת לתת לאנשים להרוויח עוד כסף, או ביתר קלות, היא הבטחה חזקה, והמימוש שלה מוביל לצמיחה אדירה

airbnb / צילום: Shutterstock
airbnb / צילום: Shutterstock

שליחים, מבשלים, מתורגמנים, מארחים, מעצבים ומה לא - לפי הערכות עד שנת 2020 כ-40% מכוח העבודה בארה"ב יהיו עצמאיים ללא מקום עבודה קבוע. בעשור האחרון פותחו מאות אפליקציות שמאפשרות את "כלכלת החלטורות", שמייצרת חברות ענק ומשנה מודלים כלכליים בני עשרות שנים ויותר.

את השינוי מובילים מספר כוחות הפועלים במקביל: שוק העבודה והביקוש לעובדים שמשתנה במהירות, במקביל לשינוי בהעדפות הצרכנים. כרגע מושפעים מהתופעה בעיקר שני דורות - דור הבייבי בומרס שיוצא לגמלאות ומחפש אלטרנטיבות להרוויח עוד כסף, כדי לבלות יותר; ודור המילניום עליו נאמר שהוא מעדיף חוויות על פני רכוש ובוחר בגמישות תעסוקתית שמציעה עבודה כעצמאי וכפרילנסר, אשר מאפשרת את סגנון החיים הרצוי.

החברה שהפכה למייצגת את כלכלת החלטורות היא אובר (Uber) - שמאפשרת לנהגים עצמאיים להסיע אנשים ממקום למקום תמורת תשלום ברכבם הפרטי, ללא צורך ברישיון מיוחד מלבד רישיון נהיגה והרשמה לאפליקציה בתור נהג. אובר והמתחרה שלה ליפט (Lyft) הונפקו שתיהן לא מזמן לפי שווי מצטבר של מעל ל-100 מיליארד דולר.

בעולם בו הגמישות בשעות עבודה, במיקום העבודה ואפילו בעיסוק עצמו - הפכו חשובים במיוחד, הביקוש לעבודות מזדמנות או לעבודות נוספות כדי להרוויח עוד כסף הוא אדיר. קחו לדוגמה את אמזון או איביי - במהות שלהן אלה אומנם קמעונאיות דיגיטליות, אבל האפשרות שהן מעניקות לאנשים לפתוח חנויות דיגיטליות דרכן ולהרוויח עוד כסף, זו היא הבשורה האמתית שלהן. לאחרונה אמזון השיקה גם את שירות השליחים Amazon Flex, שמאפשר לכל אחד להצטרף ולהיות שליח בתנאים גמישים, כך שגם חברות המשלוחים הקונבנציונליות רועדות עכשיו מפחד.

ההבטחה: להרוויח עוד כסף

ואם כבר משלוחים, שירות המשלוחים הנחוץ ביותר נמצא כנראה בתחום האוכל. המשלוח קטן יחסית ולא כבד במיוחד וניתן לשנע אותו בעזרת קטנוע, אופנים, או קורקינט חשמלי. שעות העומס בתחום זה ידועות מראש ומרוכזות. לעומת זאת, החזקה של שליחים על ידי כל מסעדה, או אפילו העסקת חברת שליחויות במשרה מלאה היא כאב ראש עצום ובזבוז ענק של תשומות. בדיוק למקום הזה נכנסו אותן אפליקציות שמאפשרות כמעט לכל אחד להפוך לשליח, בזמן ובמקום שנוח לו.

חברת משלוחי האוכל גראבהאב (GrubHub) נסחרת כיום לפי שווי של יותר מ-6 מיליארד דולר, זאת למרות שהצליחה לאבד כ-40% מהשיא בעקבות התגברות התחרות בתחום מצידן של אובר, שהקימה את Uber Eats, ודור-דאש (Door Dash). במאי האחרון גייסה דור-דאש הון לפי שווי של מעל 12 מיליארד דולר, שווי אדיר עבור חברת שליחויות שקמה רק בשנת 2013, כאשר רבים בשוק מהמרים שהחברה תגיע בזמן הקרוב להנפקה, ואנחנו רק יכולים להצטער שלא הגיעה קודם.

עבודות מזדמנות היו פה מאז ומעולם, אבל ההנגשה הדיגיטלית הפכה אותן לתופעה רחבה הרבה יותר. אפליקציות כמו אפוורק (Upwork) או פייבר (Fiverr) הישראלית, שהונפקה לא מזמן לפי שווי של יותר ממיליארד דולר, ובינתיים איבדה 50% ממחיר השיא בהנפקה, מאפשרות לאנשים להציע שירותים שונים. ניתן להגיש את ההצעה על הפלטפורמה לפי שעה או מחיר קבוע, לקבל חוות דעת על הביצועים, להעלות את העבודה לביצוע לפלטפורמה, לדבר עם מקבל העבודה בצ’אט נוח, לשלם על גבי הפלטפורמה וכמובן לקבל את התוצר שהכין בעבורך הפרילנסר ולאשר שהיא לשביעות רצונך.

היכולת לתת לאנשים להרוויח עוד כסף, או להרוויח כסף ביתר קלות, היא הבטחה חזקה. אם היא גם נכונה, היא מייצרת התאמת מוצר לשוק חזקה במיוחד שמובילה לצמיחה אדירה. חברות כמו אייר בי אנד בי (Airbnb) אומנם שינו את פני התיירות, אבל הן גם אפשרו לאנשים להפוך למארחים, בדירה שלהם או במספר דירות, לקבל הזמנות ותשלומים באינטרנט ובשורה התחתונה להרוויח עוד כסף.

פוטנציאל צמיחה בהתאם לקלות ולתגמול

דוגמאות נוספות הן מתחום השכרת הרכב וההובלות - אפליקציית השכרת המכוניות Turo אומנם מקרטעת קצת, אך רק השבוע גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר. החברה נוסדה עבור השכרת מכונית עצמית, בעיקר השכרה של מכוניות יוקרה. כל אדם יכול כיום לרכוש לעצמו רכב יוקרה ולהשכיר אותו לאחרים באפליקציה עבור 80-120 דולר ליום, שישלמו לפחות חלק מהחשבונות. גם בתחום ההובלות ניתן למצוא אפליקציות כמו Dolly ו-Belhops שמחברות אותך בצורה נוחה וחכמה למובילים שונים.

בשורה התחתונה, חברות שמאפשרות לאנשים להרוויח כסף נוסף, מגדילות את הפוטנציאל שלהן לצמיחה מהירה ולהפוך ל"חד-קרן" (סטארט-אפים פרטיים ששווים מעל מיליארד דולר) בצורה מאוד משמעותית. ככל שהדרך להרוויח את הכסף היא קלה יותר ומתגמלת יותר, כך פוטנציאל הצמיחה של החברה עשוי להיות מהיר יותר.

חברה צעירה עדיין, אבל כזו שאתם עוד תישמעו עליה היא fire FLY, חברה מבטיחה מהסיליקון ואלי שהחליטה לשנות את עולם הפרסום הממונע. החברה מחזיקה מצד אחד צי של מכוניות פרטיות שעליהן מוצבים שלטי פרסום דיגיטליים, ומהצד השני היא מאפשרת לחברות להזמין ולערוך מסע פרסום בשעות ספציפיות ובמיקומים ספציפיים באופן שיביא את התוצאה האפקטיבית ביותר. הצעת הערך הן ללקוח והן לספק השירות היא גדולה מאוד, במיוחד למי שמבלה זמן על הכביש ומציעים לו דרך נוספת להרוויח כסף. ככל שמצטרפים יותר אנשים לשירות, כך הפריסה של החברה משתפרת וכך גם הרצון לפרסם דרכם.

נוסף על החברות המאפשרות לאנשים להרוויח עוד כסף, חפשו את חברות הנישה שמהוות מוצר משלים ומייעל לחברות אלה. אלה יכולות להיות למשל אפליקציות שמאפשרות לנהל את דירות האייר בי אנ בי בצורה יעילה יותר, או שמשפרות את צריכת החשמל מלוחות סולאריים ביתיים - ומאפשרת למשתמשים להרוויח יותר כסף.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם