פלסטין-קוין? הרשות הפלסטינית בוחנת אימוץ מטבע דיגיטלי במקום השקל

ראש הממשלה החדש של הרשות, מוחמד אשתייה, אישר באירוע רשמי ברמאללה כי ממשלתו עשויה להשתמש במטבע דיגיטלי • עפ"י דיווח באתר אל-מוניטור, אשתייה רואה בכך אפשרות לחיזוק חירותה של הכלכלה הפלסטינית, כך שישראל לא תוכל לחסום אותה • "אנו לא מוכרחים להישאר תלויים בשקל"

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה  / צילום: מוסה קאוואסמה, רויטרס
ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה / צילום: מוסה קאוואסמה, רויטרס

הרשות הפלסטינית, בראשותו של ראש הממשלה החדש מוחמד אשתייה, שוקלת אפשרות להשתמש במטבע דיגיטלי כדי להתגבר על המכשולים שמציבה ישראל בפני כלכלת הרשות - כך דיווח אתמול אתר החדשות הערבי-אמריקאי אל-מוניטור.

על פי הדיווח, ראש הממשלה אשתייה אישר כי ממשלתו בוחנת תוכנית לאמץ מטבע דיגיטלי, כשנשא דברים בפתיחתו של מרכז המחשוב למצבי חירום של הרשות הפלסטינית ברמאללה - אירוע שנערך ב-9 ביולי. אשתייה אמר באותו אירוע כי הוא ישקול כל אפשרות כדי לחזק את חירותה של הכלכלה הפלסטינית, כך שישראל לא תוכל לחסום אותה.

בהופעתו הראשונה של אשתייה בטלוויזיה הפלסטינית לאחר כניסתו לתפקיד באפריל, אמר ראש הממשלה החדש: "לכלכלה הפלסטינית יש כ-25 מיליארד שקל שנעים במחזור בכלכלה המקומית, אבל אנחנו לא מוכרחים להישאר תלויים בשקל".

באתר אל-מוניטור מסבירים כי הסכמי פריז, שנחתמו ב-1994 בין ישראל לאש"ף - הארגון הלאומי הפלסטיני בראשותו של יאסר ערפאת - העניקו לרשות המוניטרית הפלסטינית (PMA) סמכויות של בנק מרכזי, אבל ללא אפשרות להנפיק מטבע. על פי אותם הסכמים, השקל הישראלי ישמש ברשות הפלסטינית אמצעי תשלום לכל מטרה, כולל תשלומים ממשלתיים.

פרופ' בכר אשתייה, כלכלן מאוניברסיטת א-נג'אח בשכם, אמר לאל-מוניטור: "אם לפלסטין יהיה מטבע משלה, האם זה יוכל למנוע מישראל מלעצור כספי מסים או מלשלוט בתנועות של יבוא ויצוא סחורות? הבעיה של הכלכלה הפלסטינית היא לא המטבע, אלא התלות הפוליטית והכלכלית המסובכת שלה פלסטין בישראל".

לדברי פרופ' אשתייה, 170 אלף פלסטינים מקבלים את משכורותיהם בשקלים, ו-80% מהעברות הכספים ברשות נעשות בשקלים. "ישראל לא תהיה מוכנה להתנהל מול מטבע אחר, והמצב הבעייתי של עודף השקלים ברשות הפלסטינית לא צפוי להשתנות", אמר. הוא הוסיף כי על הרשות הפלסטינית תחילה להגיע לבגרות כלכלית, לצמצם את חילופי המסחר עם ישראל ולהחליפם ביחסי מסחר מיוחדים עם מדינות שכנות.

כלכלן פלסטיני אחר, פרופ' נורדין אבו אל-ראב מהאוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין, אמר לאל-מוניטור כי הנפקת מטבע דיגיטלי פלסטיני היא אפשרות קשה, אבל בת-קיימא, להתמודדות עם המשבר הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית. לדבריו, "הממשלה הפלסטינית חייבת לזכות באמון העם, להגן על המטבע שלה ולשמור על היציבות של ערכו. זה קשה מאוד, כאשר לממשלה כיום אין כל מטבע ריבוני לגיבוי המטבע הדיגיטלי". הוא הוסיף כי "ישראל עדיין שולטת בכל האפיקים הכלכליים של הרשות".

כבר בשנת 2017, נוכח עליית ההייפ סביב הביטקוין ושוק המטבעות הקריפטוגרפיים בעולם, העלו בכירים ברשות הפלסטינית הצעות להנפקת מטבע דיגיטלי לאומי - אבל אף אחד מההצעות האלה לא הגיעה לידי תוכנית ממשית עד כה.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.