שר המשפטים אמיר אוחנה הדיח את מנכ"לית המשרד אמי פלמור

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור תפרוש בימים הקרובים, לאחר ששר המשפטים הטרי החליט להדיחה • פלמור כיהנה בתפקיד במשך חמש וחצי שנים עוד מהתקופה של ציפי לבני ונחשבת למנכ"לית מוערכת • תגובות סוערות באופוזיציה: "שחיתות שעוד נגלה את סיבותיה ושערורייה אדירה"

אמי פלמור / צילום: תמר מצפי
אמי פלמור / צילום: תמר מצפי

לא בלתי צפוי, אך עדיין דרמה: בתום חמש וחצי שנים כמנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור תפרוש מתפקידה בימים הקרובים, בסיכום עם שר המשפטים אמיר אוחנה ועל-פי בקשתו. בפועל, מדובר בהדחתה של פלמור על-ידי אוחנה.

לא מדובר בהודעה המהווה הפתעה גדולה, שכן כבר בסבב הבחירות הקודם דובר על כך ששר המשפטים החדש שימונה ידיח את פלמור מהמשרה שמהווה "משרת אמון", ובדרך-כלל שרי המשפטים נטו למנות את אנשיהם לתפקיד. ואולם עדיין מדובר בדרמה במשרד המשפטים, שכן פלמור הובילה ועודנה מובילה מהלכים דרמטיים שנערכים בימים אלה בעולם המשפט, בהם המהפכה בתחום לימודי החשבונאות, יישום המהפכה בתחום חדלות הפירעון ועוד. הציפייה הייתה שהיא תישאר בתפקידה עד למועד הבחירות הבאות.

"לדור הצעיר אין זמן להליכים משפטיים. הוא הולך לאלטרנטיבה

לראיון המלא עם אמי פלמור לפני כחודשיים

שר המשפטים אמיר אוחנה מסר היום (ג'): "אמי היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג. במהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים הן במשרד והן בצוותים בין-משרדיים, להם השלכות אורך ורוחב על פניה של החברה הישראלית כולה. אמי תרמה תרומה משמעותית לשירות הציבורי ולמשרד המשפטים, ועל כך אני מודה לה. אני מאחל לאמי הצלחה רבה בכל נתיב בו תבחר ללכת ולממש את יכולותיה וכישוריה הרבים".

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור מסרה: "אני מבקשת להודות לשרות ציפי לבני ואיילת שקד על ההזדמנות, האמון והגיבוי שקיבלתי לנהל משרד מהחשובים והמשפיעים במדינה. אני נפרדת מהמשרד אחרי 23 שנים של עבודה מספקת, הן כפרקליטה פלילית, הן כמנהלת מחלקת החנינות והן כמנהלת כללית. בשנים אלה נגעתי בנושאים רבים ורגישים, משפטיים, כלכליים וחברתיים. אני פורשת מהתפקיד מלאת סיפוק ומודה ל-5,000 עובדי המשרד ול-40 מנהלי היחידות ולכל מי שעבד לצידי במסירות ונאמנות לאורך השנים. אני מאחלת הצלחה רבה לשר אוחנה ולמחליפי, ואסייע בהעברה מסודרת של התפקיד". 

"השמאלנית" של משרד המשפטים

פלמור (53), נולדה בירושלים, גדלה בבלגיה, בנורבגיה ובארגנטינה ומתגוררת כיום בעין-חמד. אביה היה דיפלומט של משרד החוץ, ואימה כימאית. אחיה הוא דובר משרד החוץ לשעבר, יגאל פלמור. היא גרושה ואם לשניים.

בין השנים 1991-1996 עבדה פלמור כעורכת דין בתחום האזרחי במשרד כרמלי-ארנון בירושלים, ומונתה לשותפה הראשונה במשרד בתוך 4 שנים. בהמשך נכנסה למגזר הציבורי: בין השנים 1999-1996 היא שימשה כפרקליטה במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה; ובשנת 2000 מונתה לתפקיד מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים - תפקיד בו כיהנה במשך 14 שנים.

ב-1 בפברואר 2014 מונתה פלמור למנכ"לית משרד המשפטים על-ידי שרת המשפטים ציפי לבני, והמשיכה לכהן בתפקיד לאחר מינויה של איילת שקד לתפקיד שרת המשפטים במאי 2015. רבים הופתעו כאשר שקד החליטה להשאיר את פלמור בתפקידה, שכן פלמור נחשבה ל"שמאלנית" של משרד המשפטים, ולא הייתה הבחירה הטבעית של שרת המשפטים לשעבר שקד, שהייתה אז חלק ממפלגת הבית היהודי.

במהלך כהונתה פלמור יזמה, הובילה והוציאה אל הפועל רפורמות ומהלכים במשרד המשפטים, במערכת המשפט ובממשלה, ובהן הובלת הרפורמה הארגונית במחלקת ייעוץ וחקיקה; הובלת היערכות מערכת המשפט ליישום הרפורמה בחדלות פירעון; יזמה והובילה את הרפורמה במסלול ההכשרה וההסמכה של רואי חשבון וביטול שנת ההשלמה; הקימה את היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות; הובילה את התיאום בין גופי הממשלה בהליך הצטרפות מדינת ישראל לארגון ה-FATF למאבק בהלבנת הון ומימון טרור; יזמה והוציאה אל הפועל מתווה חנינות מיוחד ליוצאי אתיופיה ועוד. 

"שחיתות ושערורייה אדירה"

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה להדחתה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור: "הנזקים שגורם שר משפטים זמני בממשלת מעבר הם חסרי פרופורציה. פלמור היא שליחת ציבור מוערכת שפעלה ללא לאות לטובת אזרחי ישראל ולשמירה על הדמוקרטיה וערכי החוק. הדחתה דווקא בעיתוי זה מוכיחה עד כמה ציניים שליחיו של נתניהו. נתניהו דואג רק לנתניהו, אנשיו דואגים לחסינותו, ואנחנו דואגים לעתיד המדינה. כחול לבן תנצח ותרכיב את הממשלה הבאה, אז אזרחי ישראל יראו שיש גם מנהיגות אחרת - כזו שעובדת בשביל מדינת ישראל". 

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "למרות שהממשלה המכהנת כיום היא ממשלת מעבר, שיכרון הכוח של השר אוחנה ככל הנראה גרם לו לשכוח את העובדה שהוא למעשה שר משפטים זמני, ועל כן הוא מרשה לעצמו, כדרכו בקודש, לנסות לפגוע במערכת אכיפת החוק. מדובר בהתעלמות מוחלטת מהוראות היועמ"ש בנושא, התעלמות מוחלטת מהיותה של ישראל במערכת בחירות והתעלמות מוחלטת מכך שעוד חודשיים ייתכן שאוחנה לא יהיה עוד שר המשפטים. פיטורי-הבזק והפגיעה באדם מקצועי כאמי פלמור הם חריגה ברורה מסמכות, ואין בכוונתנו לתת לזה לעבור לסדר היום".

יו"רית הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, מסרה: "אמי פלמור ניהלה את משרד המשפטים בתקופת כהונתי בצורה מקצועית ויעילה. במהלך כהונתי ביצענו פעולות נרחבות לשיפור השירות לאזרח בכל מחלקות המשרד, לשילוב ולקידום אוכלוסיות מוחלשות ולקידום המשרד כמשרד שמטרתו לקדם צדק והוגנות. אמי היא משרתת ציבור מסורה, מקצועית ומצוינת, ואני בטוחה שתצליח בכל תפקיד בו תכהן, במגזר הציבורי ובכלל".

עו"ד רויטל סויד (מפלגת העבודה) מסרה בתגובה: "שחיתות שעוד נגלה את סיבותיה ושערורייה אדירה - רק כך ניתן להגדיר החלטה של שר משפטים זמני בממשלת מעבר שהחליט להדיח מנכ"לית מצוינת כאמי פלמור, ששירתה במקצועיות ובנאמנות את לבני ושקד, שתי שרות משני קצות הקשת הפוליטית. נתניהו ושליחיו ממשיכים לרמוס ברגל גסה ובנפש חפצה את הממלכתיות של השירות הציבורי. אם זה מה שהם מרשים לעצמם בממשלת מעבר - שלא נדע מה יקרה אם חס וחלילה ירכיבו ממשלה. לשלטון הזה חייבים לשים לשים סוף". 

ממפלגת "ישראל דמוקרטית" בראשות אהוד ברק נמסר בתגובה: "ההדחה של אמי פלמור היא עוד מדרגה בדרך לפירוקה המוחלטת של המערכת הדמוקרטית. דמוקרטיה חייבת שומרי סף, פלמור הייתה מהאיכותיות שבהן. כשרואים את השחיתות בשלטון של היום, הצורך בכך רק מודגש. הבחירות הקרובות הן צו 8 לכל מי שרוצה לשמור על ישראל כיהודית ודמוקרטית". 

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה: "פיטוריה של אמי פלמור חמורים ונוגדים באופן בוטה הנחייה מפורשת של היועמ"ש כי אין להחליף מנכ"ל בתקופת בחירות, לשם שמירה על היציבות השלטונית - אלא שיציבות שלטונית מעניינת את נתניהו כשלג דאשתקד. אין חולק על מצוינותה ומקצוענותה של פלמור. סילוקה בממשלת מעבר ובידי שר זמני הם עוד מעשה מן המקפצה של מי שבזים לשלטון החוק ולמינהל תקין". 

ויש גם מי שמברך. עו"ד איתמר בן גביר מסר בתגובה לפיטורי מנכ"לית משרד המשפטים: "אני מברך את השר אמיר אוחנה על המהלך החשוב. על אף חילוקי הדעות שלי עימו בנושאים רבים, מדובר בצעד חשוב ואמיץ המעיד על רצון ונכונות להתחיל לשנות את מערכת המשפט. בכל מדינה נורמלית כשהשלטון מתחלף, גם הפקידים הולכים הביתה. עם כל הכבוד לאמי פלמור ולפקידות הבכירה במשרד המשפטים, בצלאח א-דין צריכים להבין מה המשמעות של משילות. גם בשמאל הישראלי צריכים להפנים שגם הימין מושל - זו דמוקרטיה". 

פנייה ליועמ"ש: בטל את הדחת פלמור

על רקע פיטורי מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי מתע"ל פנו במכתב בהול ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה, בבקשה להורות על ביטול החלטת שר המשפטים אוחנה ולא למנות מחליף. 

ח"כ טיבי וסעדי הוסיפו: "מדובר בממשלת מעבר ובתקופת בחירות, אין סמכות חוקית ומנדט לשר המשפטים להדיח מנכ"לים בממשלת מעבר ולמנות חדשים, גם אם מדובר במשרת אמון, מה גם שמדובר במנכ"לית מקצועית מהמעלה הראשונה. מההחלטה נודף ריח של הדחה על רקע פוליטי, מדובר במחטף וקביעת עובדות מוגמרות לפני הבחירות. תמוה שהדבר הראשון שעשה השר - מלבד התבטאות מסוכנת בעניין אי-כיבוד פסקי דין - הוא להדיח מנכ"לית מקצועית ביותר, ויש לעצור מהלך זה לאלתר". 

מנציבות שירות המדינה נמסר: "פניית שר המשפטים הגיעה אתמול ללשכת הנציב, והיא נבחנת כמקובל על-פי הנוהל בתקופת בחירות". 

איכות השלטון: נשקול הליכים משפטיים

התנועה לאיכות השלטון שלחה היום מכתב דחוף לשר המשפטים אמיר אוחנה, לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ' וליועמ"ש אביחי מנדלבליט, בדרישה כי יבוטלו פיטוריה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שנעשו לטענת התנועה בניגוד להנחיות ולכללי המינהל התקין.

לדברי התנועה, "לא יעלה על הדעת ששר בממשלת מעבר, שמונה לתפקידו לתקופה של חודשים ספורים, יחליט לפטר את מנכ"לית המשרד. הדבר נוגד את הנחיות היועמ"ש, את ההיגיון הפשוט, פוגע קשות באמון הציבור ומעלה חשש כבד לשיקולים זרים בהחלטה זו". 

בעניין זה, שר המשפטים אמיר אוחנה מסר: "הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל. זו משרת אמון - ההפך הוא החריג. כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי פלמור באשר לסיום תפקידה, והיא הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד. אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על-ידי ועל-ידי בלבד". 

מהליכוד נמסר בתגובה: "כמעט כל שר מחליף את מנכ"ל משרדו עם כניסתו לתפקיד - כך היה מאז ומעולם. זאת משילות בסיסית וזאת דמוקרטיה, ההפך הוא היוצא מן הכלל. לשר משפטים משמאל היה לוקח שעתיים להחליף את מנכ"ל משרדו כדי להבטיח שמדיניותו תיושם. שר המשפטים אוחנה אמר שהחליט להחליף את מנכ"לית משרדו כבר לפני שבועות, כך שכל קשר בין החלטתו לבין פוסט שפורסם ברשת רק לפני יומיים זה לא יותר מעוד פייק ניוז".