טל גלבוע: "ישראל הפכה להיות המדינה הכי טבעונית בעולם"

גלבוע, שמכהנת היום כיועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים, דיברה הערב בוועידת MAD 2019 של "גלובס" • "אנחנו לא דת. מה שמקשר את הטבעונים זו החמלה וההבנה שאת הסבל ניתן לסיים כאן ועכשיו"

"בשנת 2014 נכנסתי לתוכנית 'האח הגדול' וזכיתי במקום הראשון וב-700 אלף שקל. אבל מעבר לכסף הזה, שהוא רק כסף, הדבר הכי גדול שקרה בעקבות התוכנית הוא שחצי מיליון איש במדינת ישראל שינו את התזונה שלהם לפי סקר של 'גלובס'" - כך אמרה הערב (ג') טל גלבוע, שמכהנת היום כיועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים, בוועידת MAD 2019 של "גלובס".

"מדינת ישראל הפכה להיות הכי טבעונית בעולם. לפני 6 שנים היינו הטבעונים חצי אחוז מהאוכלוסייה, היום אנחנו 5%. צה"ל הוא הצבא הכי טבעוני בעולם - 6% מהמשרתים בצה"ל הם טבעונים. בנאסד"ק עד היום לא מבינים איך קרה שהמניה של חברת ביונד-מיט, שהיא חברה טבעונית לחלוטין, זינקה פי ארבעה בתוך יום אחד".

לדברי גלבוע, כשחברה היא טבעונית, 100% טבעונים קונים את המוצרים שלה בלי לשאול שאלות. אבל מה קורה כשחברה, שבמשך שנים פעילי זכויות בעלי חיים נאבקים בה, מכניסה מוצר טבעוני? "בניגוד למה שמדביקים לנו, אנחנו הטבעונים לא דת, ואין לנו גורו. אבל נדרשה תשובה לדילמה אתית ומוסרית אמיתית", אמרה גלבוע.

לדבריה, "לפני 6 שנים, כשתנובה התחילה לייצר מוצרים טבעוניים, אמרתי שצריך לקנות ממנה וכמה שיותר. כי מעבר למסר שאנחנו מעבירים דרך הלב והמצפון, אנחנו יכולים להראות גם דרך הכיס ששווה להשקיע בדבר הזה. היום, תנובה היא החברה החולשת ביותר על מוצרי סויה".

"קיפ אנדרסן, שהוא הטבעוני הכי משפיע בעולם ברשימת הטבעונים המשפיעים, יצר שני סרטים שמי שמממן אותם זה ליאונרדו דיקפריו, והוא עומד גם לצאת עם עוד שני סרטים נוספים", המשיכה גלבוע. "הוא הגיע אליי לכבוד יום ההולדת ה-40 שלי, שהיה בשנה שעברה, וראיין אותי לסרט שהולך לעלות בנטפליקס. סיפרתי לו אז שחסמנו את שערי חברת זוגלובק, וגם על החקירה הסמויה שהייתה בזוגלובק וזעזעה את הציבור, אבל גם שבדיוק אז הייתי הקמפיינרית של זוגלובק כשהוציאה ליין מוצרים טבעוני. חלק מהטבעוניים התקיפו אותי בשאלה איך אני יכולה לפרסם חברת בשר. התשובה לשאלה הזאת שאני עקבית. מובילי דעת הקהל החזקים ביותר בעולם תומכים בחברות שעושות מהלכים מהסוג הזה, על-מנת שהצרכנים יהפכו למאמינים. גארי יורובסקי, שנחשב לטבעוני הקיצוני ביותר בעולם, אמר חד-משמעית שנכון לתמוך בחברות שעושות מהלכים שמקדמים טבעונות".

גלבוע, שבמשך 9 שנים מתעדת את הנעשה במשקים מתעשיית המזון, ובשנים האחרונות עם בן זוגה הצלם רועי שפרניק, מספרת כי "למרות התמיכה בתנובה, המשכתי לתעד גם משקים של תנובה. הסרטון הכי נצפה באינטרנט בישראל היום הוא ההרצאה של גארי יורובסקי, שגם היא הביאה לשינוי תזונה בישראל; והסרטון השני הוא ההרצאה של 'קירות שקופים' - שזו עמותה שייסדתי. חצי מיליון איש שינו את התזונה שלהם בזכות מודעות גדולה מאוד. אני, ש-17 שנים גדלתי בבית בלי טלוויזיה, החלטתי כאמא לילדות להיכנס לתוכנית 'האח הגדול' למשך 3.5 חודשים, על-מנת להעביר את המסר, שכפי שאני לא ידעתי אותו פעם, אף אחד לא יודע אותו".

גלבוע התייחסה לקלות שבה מתייגים מובילי דעת קהל. לדבריה, "זה נורא קל להדביק למובילי דעת קהל תיוג של קיצוניים שמתערבים לאנשים בצלחת. אני הייתי ילדה מרעננה שיום אחד ההורים שלה התגרשו, ונותרתי באיזשהו מקום ילדה שלא רואים אותה, והילדה הזאת עיצבה את מי שאני היום. וכשאני התקדמתי לטבעונות אחרי שראיתי עגל מופרד מאימו, אמרתי שאני אעשה את הכול כדי שיראו אותם - את בעלי החיים שסובלים. סבל שאפשר להפסיק היום. מצעד בעלי החיים שהתקיים לפני 3 שנים בתל-אביב, היה מצעד בעלי החיים הכי גדול בעולם, והיו בו 30 אלף איש. מדינת ישראל הקטנטונת הפכה להיות שם דבר בנושא. אנחנו לא דת. פשוט מה שמקשר את כל 30 אלף האיש, זו החמלה וההבנה שאת הסבל ניתן לסיים כאן ועכשיו".