בצל ההרעה במצבה העסקי של תהל: פועלים אי.בי.אי ופועלים שוקי הון נבחרו לייעץ במכירת החברה

בסוף חודש מאי העריכה הנהלת קרדן אן.וי כי תוכל לקבל 85 מיליון אירו ממכירת החזקותיה בתהל, אך גורמים בשוק מביעים ספק שתתקבל הצעה בסכום זה • לפי הערכות, היועצים יבקשו להוביל תהליך מכירה קצר ככל האפשר, שיתמקד במציאת רוכש בעל פעילות משלימה בתחומי הפרויקטים והתשתיות

מחזיקי האג"ח של חברת קרדן אן.וי  בחרו השבוע את בנקאי ההשקעות של פועלים אי.בי.אי ופועלים שוקי הון לתפקיד היועצים להנהלת החברה במכירת החזקותיה בחברה הבת, תהל גרופ. בהצבעה שהתקיימה שלשום, זכתה הצעתם המשותפת של פועלים אי.בי.אי ופועלים שוקי הון בזכות ניסיונם והצלחותיהם האחרונות, ולמרות שלא הייתה הזולה ביותר מבין חמש ההצעות שהוגשו לבחירת מחזיקי האג"ח.

חברת תשתיות המים תהל וחברת הנדל"ן הסינית קרדן לנד צ'יינה הן שני הנכסים העיקריים שנותרו לקרדן אן.וי, שנמצאת בחדלות פירעון. החברה חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-1.36 מיליארד שקל, ופועלת למימוש נכסים ובראשם תהל.

לאור התמשכות התהליך על פני יותר משנתיים, והכישלון במציאת רוכש לתהל, הסכימה הנהלת קרדן אן.וי כי מחזיקי האג"ח ימנו בנקאי השקעות מטעמם, שישמש כיועץ להנהלה בתהליך מכירת מניות תהל, מתוך כוונה לסיימו בתוך חודשים בודדים. מלבד הזוכים, שי נבו מפועלים אי.בי.אי וטלור ארדן מפועלים שוקי הון, התמודדו על תפקיד היועץ אייל ידווב מחברת רדהאן, שרון זאורבך מחברת MNS, אמיר צ'ציק מאפשטיין קפיטל, וכן ליאור פייס מרוסאריו קפיטל.

להערכת גורמים בשוק, היועצים יבקשו להוביל תהליך מכירה קצר ככל האפשר, שיתמקד במציאת רוכש בעל פעילות משלימה בתחומי הפרויקטים והתשתיות כדוגמת החברות הישראליות הגדולות בתחום - שיכון ובינוי ואלקטרה. לשתי החברות יש ניסיון בפעילות באפריקה והיכרות עם הסביבה העסקית שבה פועלת תהל.

קרדן אן.וי עוסקת במכירת החזקותיה (98.43%) בתהל מאז תחילת 2017, אולם לפי שעה ללא תוצאות ממשיות. בחברה ביקשו למצוא רוכש שיסכים לשלם סכום של 120 מיליון אירו לפחות עבור כלל החזקותיה, וניהלו מגעים ארוכים עם נציגים של שתי חברות סיניות לפחות, אולם אלו לא הגיעו לידי הגשת הצעה מחייבת וחתימה על הסכם.

בינואר 2018 הייתה קרדן אן.וי קרובה לסכם על מכירת החזקותיה בתהל לידי קרן פורטיסימו תמורת כ-100 מיליון אירו, אולם רגע לפני החתימה החליט מנהל קרן פוטיסימו, יובל כהן, לוותר על העסקה. מאז נרשמה הרעה בפעילותה של תהל, ועימה גם פחתו ציפיותיה של הנהלת קרדן אן.וי באשר לתמורה שתקבל מהמכירה. נכון לסוף מאי, העריכה ההנהלה כי תוכל לקבל סכום של 85 מיליון אירו ממכירת ההחזקות בתהל, אך גורמים בשוק הביאו היום ספק באשר לאפשרות שאחת ההצעות תנקוב בסכום זה.

צבר הזמנות גבוה ורווחיות אפסית

תהל היא חברת תכנון פרויקטים, שפעלה בשנים האחרונות ללא גב חזק ועם הון עצמי ונזילות שאינם מספיקים להשקעה הונית בפרויקטים עצמם. מסיבה זו נהגה החברה להציג צבר הזמנות גבוה אולם לצידו הון עצמי מצומצם ורווחיות אפסית עד שלילית.

נכון לסוף מרץ 2019 הציגה תהל צבר הזמנות של 692 מיליון דולר (623 מיליון אירו) ונכסים בסך של 231 מיליון אירו, אולם הון עצמי של 39 מיליון דולר בלבד (17% מסך המאזן). בידי החברה היו מזומנים בשווי של 7 מיליון דולר, לאחר שאת הרבעון הראשון של השנה היא סיימה בהפסד של 2.9 מיליון אירו. הפסד זה נבע בעיקר מהשפעה שלילית בגין הפרשי שער והוצאות חד פעמיות.

בשל עיכובים בסגירה הפיננסית לפרויקטים, וקבלת מקדמות בגינם, ועקב תזרים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת, נאלצה תהל לנצל קווי אשראי לזמן קצר שעמדו לרשותה. בצל האי ודאות לגבי מועד קבלת המקדמות האמורות, והארכת קווי האשראי, וכדי להתמודד עם כל תוצאה שלילית העלולה להיגרם מכך, הכינה הנהלת תהל, בראשות המנכ"ל סער ברכה, תוכנית שמטרתה לגרום לתזרים מזומנים מספק לפעילותה. ברבעון הראשון של 2019 הציגה תהל תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון אירו מפעילות שוטפת, וזאת בהמשך לתזרים מזומנים שלילי של 17 מיליון אירו מפעילות שוטפת בשנת 2018 כולה.

"פעילות תשתיות המים שלנו עמדה בפני עיכובים במספר פרויקטים, אשר אנחנו צופים כי ניתן יהיה לסגור ברבעונים הקרובים", הסביר אז מנכ"ל קרדן אן.וי, אריאל חסון. "הוצאות הפרשי שער והוצאות חד פעמיות הקשורות להתייעלות בתהל השפיעו על התוצאות הכוללת".