רוברט מולר העיד בקונגרס: לא זיכיתי את טראמפ

התובע המיוחד, שחקר את הבחישה הרוסית במערכת הבחירות בארה"ב, אמר היום כי החקירה "הייתה הוגנת ונעשתה באופן עצמאי" • מולר חזר ואמר כי אומנם לא זיכה את נשיא ארה"ב משיבוש הליכי משפט, אך גם לא הצליח להוכיח כי הנשיא עשה זאת באופן חד-משמעי

רוברט מולר בעדותו בקונגרס / צילום: Leah Millis, רויטרס
רוברט מולר בעדותו בקונגרס / צילום: Leah Millis, רויטרס

רוברט מולר, התובע המיוחד שחקר את הבחישה הרוסית במערכת הבחירות בארה"ב, אמר היום (ד') בעדותו בקונגרס האמריקאי כי לא זיכה את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משיבוש הליכי משפט.

בתחילת העדות, נשאל מולר אם הסיבה שלא הגיש כתב אישום נגד טראמפ היא מדיניות משרד המשפטים להימנע מהגשת כתבי אישום נגד נשיאים מכהנים. לכך, השיב מולר בחיוב. עם זאת, בהמשך עדותו מולר תיקן את עצמו ואמר כי "לא הגענו למסקנה נחושה שהנשיא ביצע עבירה פלילית". 

זו הפעם הראשונה שמולר עונה על שאלות שקשורת לחקירה בצורה פומבית. ראש ה-FBI לשעבר, שחקר במשך 22 חודשים את המעורבות הרוסית במערכת הבחירות בארה"ב ב-2016, העיד במשך יותר משלוש שעות וחצי בוועדה המשפטית של בית הנבחרים ובהמשך ענה לשאלות גם בוועדת המודיעין. 

יו"ר הוועדה המשפטית, הדמוקרט ג'רלד נדלר, שיבח את מולר וטען כי אף אחד, אפילו לא טראמפ, לא "נמצא מעל לחוק". הדמוקרט אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין, האשים את הקמפיין של טראמפ ב-2016 ב"חוסר נאמנות למדינה" בשל עידוד המעורבות הרוסית בבחירות. עם זאת, הנציגים הרפובליקנים בוועדות ניסו להציג את החקירה של מולר כלא הוגנת כלפי הנשיא. חבר הקונגרס לואי גומרט אמר למולר כי הוא "הנציח עוול" וחבר הקונגרס גיא רשנטלר טען שהחקירה בוצע בדרך "לא אמריקאית". 

מולר, שהואשם על ידי טראמפ כי הוא מוביל "ציד מכשפות" ומנסה לארגן הפיכה נגד הנשיא, אמר בעדותו כי החקירה שלו הייתה "הוגנת ונעשתה באופן עצמאי", וכי חברי צוות החקירה היו עם "היושרה הגבוהה ביותר". מולר הוסיף כי זה לא היה ציד מכשפות.

בהמשך מולר הוסיף כי "במהלך הקריירה שלי, ראיתי מספר איומים על הדמוקרטיה שלנו. ההתערבות של הממשל הרוסי בבחירות הייתה מהאיומים החמורים שבהם".  

דוח החקירה של מולר, שפורסם ב-18 באפריל, לא הצליח להגיע למסקנה חד-משמעית אם טראמפ ביצע שיבוש הליכי משפט. מולר ציין כי אין לו את הביטחון הנחוץ כדי לטהר את שמו של הנשיא משיבוש הליכי משפט, וכי אם היו מוצאים כי אין כל עדות לכך היו מגיעים למסקנה כי הנשיא לא ביצע כל פעילות פלילית.

צוות החקירה הבהיר בדוח כי לא ניתן לקבוע קשירת קשר בין קמפיין טראמפ לרוסים משום שקביעה זו דורשת "נקיטת פעולה מיודעת או בתגובה לפעולותיו של הצד השני", אם כי הדוח קבע בבירור כי ההתערבות הרוסית נועדה לסייע לטראמפ לנצח בבחירות וכי קמפיין טראמפ היה מוכן לקבל את העזרה המדוברת. "למרות שהחקירה מבססת שהממשל הרוסי האמין כי הוא ייהנה מבחירתו של טראמפ, ופעל כדי להבטיח תוצאה זו", נכתב בדוח, "וכי הקמפיין ציפה שהוא ייהנה אלקטורלית ממידע גנוב שיופץ במאמצים רוסיים (המידע משרתי המפלגה הדמוקרטית שהופץ על ידי ויקיליקס) החקירה לא מצאה ביסוס שחברי קמפיין טראמפ קשרו קשר או תיאמו עם הממשל הרוסי".

החקירה של מולר הביאה להגשת כתבי אישום פליליים נגד 34 מעורבים, בהם מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ.