החוק לייבוש ישראלים בטלפון: הבירוקרטיה בארץ מגינה על עצמה

הביורוקרטיה המשיכה לשמור על עצמה: ה"שירות" הציבורי, כל המשרדים, המוסדות, הארגונים, החברות ומאות אלפי הפקידים שממומנים מכספי ציבור במטרה לשרת את הציבור, פטורים ממענה בזמן סביר • סיכום השבוע שהיה

מרכז מכירות טלפוניות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
מרכז מכירות טלפוניות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

רצים לספר לחבר'ה. צחי הנגבי הוא זוכה מדליית זהב בתחרות הדברת השבועית. השר "לשיתוף-פעולה אזורי" הצהיר בגאון, במו-פיו, כי ישראל "היא המדינה היחידה שהורגת פעילים איראנים בשנתיים האחרונות".

מדליית כסף מקבל הרב-דברן רפי פרץ. ימים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד שר החינוך, הוא נשאל והביע את עמדתו בעניין טיפולי המרה להומוסקסואלים: "אני חושב שכן, ניתן להמיר, זה אפשרי, וגם עשיתי זאת". עברו כמה ימים, והופץ מכתב שכתב במו-ידיו למנהלי בתי הספר: כן, הוא יודע ש"טיפולי המרה פסולים וחמורים".

מכאן למדליית הארד: הודעות הריבית של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. קודם הסבירו כי יש להעלות את הריבית (היום 0.25%) בגלל האינפלציה, ואחר-כך סיפרו שבשנה הבאה תעלה הריבית ב-1%. כלומר, צפויות שלוש העלאות. בתדרוך עיתונאים (8 ביולי) אמר ירון כי הוועדה המוניטרית "ממשיכה להעריך שבתרחיש הבסיסי תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר". אחרי כמה דקות אמר לשומעיו: "הפד אותת על אפשרות להפחתת ריבית כבר בישיבה הקרובה. גם הבנק המרכזי האירופי פוסל את האפשרות להעמקה נוספת של המדיניות המאוד מרחיבה". כשהגיע לסוף דבריו, הודה: "חיזוי העתיד הוא תמיד מלאכה מורכבת, אולם בעת הזאת יש תחושה שחלק מההתפתחויות מתאפיינות ברמת אי-ודאות גבוהה במיוחד", ובכל זאת הוא לא ויתר על הצהרה מסכמת, שלפיה ייתכן כי "יהיה צורך להעלות את הריבית באחת ההחלטות הבאות". עכשיו הכול ברור.

למי שצריך דירקטורית. השבוע הסתיים קורס דירקטוריות יחיד ומיוחד. הבוגרות: 25 נשים דרוזיות מצטיינות שקיבלו מיומנויות, ידע וכלים להשתלבות בעמדות ניהול בכירות בעסקים ובמגזר הציבורי. הקורס התקיים בדלית אל-כרמל, ביוזמת המועצה הציונית בישראל ואוניברסיטת בר-אילן, בברכת התנועה הדרוזית הציונית. אחרי הטקס המשיכו הנשים להר הרצל לטקס האזכרה הממלכתי, 115 שנה לפטירת בנימין זאב הרצל, האיש שחלם על חברה רב-לאומית ושוויונית. בספרו "אלטנוילנד" כתב הרצל: "ציון ראויה לשמה רק כששולטת בה הסובלנות. הבדלי גזעים לא קיימים, הערבים חיים בשלום ובידידות עם יהודים. עליית היהודים רק היטיבה עמם".

חוק הבדיחה השבועית. אתמול (ה') נכנס לתוקף התיקון לחוק המחייב את מוקדי השירות לענות ללקוחות המתקשרים בטלפון בתוך 6 דקות. עוד קשקוש, בדיוק כקודמו, החוק מאמצע 2015, שחייב לענות בתוך 3 דקות. דבר שלא קרה.

הביורוקרטיה המשיכה לשמור על עצמה: ה"שירות" הציבורי, כלומר, כל המשרדים, המוסדות, הארגונים, החברות ומאות אלפי הפקידים שממומנים מכספי ציבור במטרה לשרת את הציבור, פטורים מהחוק, פטורים ממענה בזמן סביר - כל משרדי הממשלה, כולל הביטוח הלאומי, הרשויות המקומיות, המוסדות השלטוניים, הוצאה לפועל, בתי המשפט וכמובן הארגונים הצרכניים של הממשלה.

להעצמת הפטור מהחוק נקבע עוד כי לשר הממונה ולרגולטור האחראי (יש כמה מאות כאלה) על חברה ופעילות, נשמרת הזכות להעניק פטור ממענה בזמן שנקבע. לחברות התקשורת, למשל, כבר ניתנה הבשורה שהעמידה בהוראת החוק מחייבת רק 85% מהשיחות, ומי יידע גורלן של ה-15% האחרות (שמא יהפכו ל-100%?).

גם הרגולטור הקרוי "הפיקוח על הבנקים" הצטרף לכלל ה-85%, אבל קבע כי ב-15% השיחות המוחרגות יעמוד זמן המענה על 8 דקות, וזאת במהלך 7 השעות שבהן המוקד מופעל. מי שמפעיל יותר מ-7 שעות, מגיע לו לחרוג ב-30% מהשיחות, אבל רק בשעות הנוספות או משהו כזה. ומי שיחרוג? "ייענש" בעיצום כספי, כלומר קנס. אבל גם לזה יש נוסחה פקידותית מפולפלת ומתפלפלת, משהו כמו 0.225% מההכנסות השנתיות. בקיצור: ישראל ממשיכה להתייבש על הקווים.

ביורוקרטיה, איך עובדים איתה או עליה. העומס הכבד והמתגבר של הביורוקרטיה-רגולציה-פרוצדורה מחייב מומחיות מיוחדת. לשימושכם: נפתח רישום לקורסם ייחודי "איך לעבוד בצורה אפקטיבית עם משרדי הממשלה". בתוכנית הלימודים: "דרכים לשנות מדיניות ממשלתית וחקיקה", "ארגז הכלים הנדרש למהלכים כאלה", "עשרת השלבים שנדרשים בדרך לשינוי", וגם "איך להיערך ולגשת למכרזים".

טלגראס? "אבהיר את קביעתי בהמחשה: לטעמי הפרסום שנעשה בטלגראס בעניין סמים מסוג קנאביס דומה לפרסום דירות למכירה בעיתון חינמי. כל אדם יכול לקרוא את העיתון ולהחליט אם להתקשר עם המוכר או לא, ומקרה זה איננו תיווך למכירת דירות, אלא פרסום" - כך שופטת המחוזי מרכז, נאוה בכור, בדיון השבוע בתיק רשת הטלגראס, שבמסגרתו הוגש כתב אישום נגד 27 מעורבים. לעניין הדחת קטינים אמרה: "עולה כי קיימות ראיות לכאורה כי הארגון עודד שימוש בסמים בקרב קטינים, אך קיימת בהן חולשה משמעותית". עוד תיק סנסציוני ומתוקשר הולך ונחלש?

גזענות או ביטחון? בכרטיס התלמיד לקייטנות בחולון נדרשים ההורים למלא את פרטי התלמיד, ובהם גובה, משקל, שפות (עברית, רוסית, אמהרית), שטף דיבור (תקין, מגומגם) ו"גוון השיער" ו"גוון העור". אבא אחד, ניר אברהמי, שלח מכתב לעירייה בראשות מוטי ששון: "אני לא רוצה לטעות... אני בן לאמא פולנייה, דור שני לניצולי שואה, ולאב עיראקי משכיל בצבע כהה ושערות שחורות... ילדתי היא חצי פרסייה, רבע עיראקית, רבע פולנייה... אודה על הנחיות מדויקות יותר למילוי הטופס. בכבוד רב, עיראקי, פולני, בהיר-עור, גובה ממוצע, משקל מלא אך מנסה לרזות, עם משקפיים. שטף דיבור תקין". המכתב ומסמך הדיווח פורסמו בוואלה ניוז, וכך גם תשובת העירייה: "המסמך נדרש על-ידי הקב"ט העירוני על-מנת לאפשר זיהוי במקרי חירום". אתה הבנת את זה, מוטי?