כמו שארדואן רצה: הבנק המרכזי בטורקיה ביצע הורדת ריבית אגרסיבית של 4.25%; הלירה קופצת

שלושה שבועות אחרי שנשיא טורקיה ארדואן הדיח את נגיד הבנק המרכזי במדינה, מפתיע הנגיד החדש את השווקים וחותך את הריבית ל-19.75% • הלירה הטורקית מתחזקת ב-0.5% מול המטבע האמריקאי אחרי שהתרסקה בעקביות בחודשים האחרונים

נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי בטורקיה חתך את הריבית ב-4.25% ל-19.75%, במטרה לדרבן את הכלכלה מוכת-המיתון במדינה, בצעד ראשון המתרחק ממצב החירום שאימץ במהלך משבר המטבע בשנה האחרונה. מדובר בהורדת הריבית הגבוהה ביותר מאז 2002, ובהורדה הראשונה מאז 2016. 

הבנק הוריד את ריבית הריפו השבועית, ריבית הבנצ'מרק שלו, מ-24%, רמה שבה הייתה מאז ספטמבר 2018, אז התמוטטה הלירה הטורקית ודחפה את האינפלציה לשיא של 15 שנה, מעל 25%, שהוביל להעלאות ריבית אגרסיביות.

הלירה מגיבה היום (ה') בזינוק של 0.5% מול הדולר, לאחר צניחה עקבית בחודשים האחרונים.

הנגיד החדש של הבנק הטורקי הפתיע את השווקים בקיצוץ הריבית החד ביותר זה 17 שנה, תוך שהוא מסכן את האמינות שלו בקרב המשקיעים במטרה למלא את רצונו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ששואף לעלות הלוואות נמוכה יותר.

ההורדה מתבצעת פחות משלושה שבועות לאחר שארדואן הדיח את הנגיד מוראט צ'טינקאיה, ומינה את סגנו מוראט אויסל. הגוף האחראי על המדיניות המוניטרית בטורקיה (MPC) ציין את ה"פעילות הכלכלית הגלובלית החלשה".  

תחזית הכלכלנים הממוצעת צפתה הורדה של 2.5% ל-21.5%.