קיץ שובר שיאים: חם זה הנורמלי החדש בקיץ באירופה

שיאי הטמפרטורות שנשברו באירופה הביאו איתם גם שורה של תקלות • אך על אף שגלי החום כבר מופיעים ביבשת בתדירות גוברת והולכת, האוכלוסייה וגם הרשויות אינן נוקטות צעדים יוצאי דופן כדי להתמודד איתם

אנשים בפריז מצנננים את עצמם מפני החום / צילום: רויטרס, Charles Platiau
אנשים בפריז מצנננים את עצמם מפני החום / צילום: רויטרס, Charles Platiau

חודש יוני האחרון באירופה היה החם ביותר מאז ומעולם; יולי אומנם התחיל קריר, אך בסוף השבוע גל חום ביבשת שבר את שיאי המעלות במערב אירופה אי-פעם; רכבות התקלקלו, בתי עסק נסגרו, מערכות אלקטרוניות השתבשו, ו"הירוקים" העלו דרישה בפרלמנט הגרמני לעגן בחוק את הזכות לעבוד מהבית בחודשי הקיץ החמים, במקום במשרדים הסגורים והרותחים. חום מדברי-כמעט הפך למצב הנורמלי החדש בקיץ בגרמניה ובמדינות רבות אחרות במערב אירופה, שלא היו רגילות בעבר לטמפרטורות כאלה.

בגרמניה לבדה גרם גל החום האחרון שורת תקלות: רכבות בין-עירוניות הושבתו בגלל התחממות המסילות, באלה שעבדו - מערכות המיזוג המרכזי התקלקלו בגלל החום הכבד והעומס. המצב ברכבות הפנים-עירוניות, באוטובוסים וברכבת התחתית של ברלין, למשל, גרוע הרבה יותר - אין בהן כלל מערכת מיזוג, והן הופכות מדי קיץ בשנים האחרונות למרחץ זיעה צפוף, שמגיע עד כדי סיכון בריאותי למי שסובלים מקשיים בנשימה. ברשתות החברתיות הופצו תמונות של בתי עסק שהכניסה אליהם הפכה לבלתי אפשרית, כי הדלתות האוטומטיות סבלו מהתחממות יתר. בברלין, מכבי האש הסתובבו והשפריצו מים על עצים צמאים במיוחד.

אך על אף שגלי החום כבר מופיעים באירופה בתדירות הולכת וגוברת, נראה כי האוכלוסייה וגם הרשויות אינן נוקטות צעדים יוצאי דופן כדי להתמודד איתם. העיתונים בגרמניה אומנם מלאים בעצות מעשיות לבודד את החלונות מאור שמש ישיר ולפתוח את החלונות רק בלילה, אז הטמפרטורות לרוב צונחות בעשר מעלות, אבל מלבד מחסור מורגש במאווררים (חלק מהישראלים שהיגרו לגרמניה בשנים האחרונות הביאו אותם באופן פרטי), נראה כי הרשויות אינן מתכננות לשנות את החוקים כדי לקדם מיזוג אוויר במקומות ציבוריים - או אפילו בדירות.

נקודת רתיחה
 נקודת רתיחה

הגרמנים חוששים מחיידקים במזגן

מיזוג בדירות פרטיות בגרמניה הוא תופעה יוצאת דופן, וקשה למצוא דירות עם מערכת מיזוג מרכזית, אפילו בבניינים חדשים. אחד הנימוקים הטבועים עמוק בקונצנזוס הגרמני הוא שהלחות הכרוכה בפעולת המזגן מפיצה חיידקים בבית ומסוכנת לנשימה. עם זאת, לאט-לאט, בעוד ברלין הופכת לפחות ופחות מושלגת וקפואה בחורפים, וליותר ויותר חמה ורותחת בקיץ, המצב עשוי להשתנות.

בשנה האחרונה מופיעים במשרדים ובדירות פרטיות יותר ויותר מזגנים ניידים - שאינם יעילים כל-כך, אך מפיגים את החשש הגרמני מחיידקים בעזרת פונקציה לסינון האוויר. גם קניונים חדשים ממוזגים לרוב, והפכו בימים האחרונים למפלט לרבים.

נכון להיום, רק ל-6% מהדירות באירופה יש מיזוג אוויר, ומדובר לרוב בדירות במדינות דרום-אירופה החמות, לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA). לפי תחזיות הסוכנות, הביקוש למיזוג יוכפל באירופה בשנים הקרובות, עם התגברות ההתחממות הגלובלית. מדובר במעגל סגור שצפוי להזיק לסביבה עוד יותר: הפעלת מיזוג תגביר עוד יותר את צריכת האנרגיה ואת שחרור גזי החממה הכרוכים בהפעלתו, מה שיגרום להתגברות ההתחממות הגלובלית. גם ריכוז מזגנים פולטי חום בערים צפוי להגביר את הטמפרטורה העירונית, שגם כך גבוהה בכמה מעלות מרמתה מחוץ לערים.

הביקוש למזגנים באירופה רק יעלה
 הביקוש למזגנים באירופה רק יעלה

המודעות הסביבתית מאיטה תהליכים

בעוד לפי תחזית סוכנות האנרגיה הבינלאומית, מעל למחצית מהמזגנים החדשים יותקנו במספרים עצומים, מאות מיליוני יחידות, בארה"ב ובסין, הרי באירופה מודעות סביבתית עשויה למתן את התהליך. בגרמניה, התקנת מזגנים נתקלת לצד החשש הבריאות מהתנגדות סביבתית. העיר דיסלדורף, למשל, פסקה באחרונה נגד התקנת מערכות מיזוג מרכזיות במשרדים ובבניינים ציבוריים משיקולי אנרגיה.

אירועי האקלים הקיצוניים מתחברים היטב להתחזקות התפיסה הסביבתית בגרמניה ובמערב אירופה בשנים האחרונות. הפעילה הסביבתית השוודית הצעירה גרטה תונברג זכתה לפרסום מקומי ואז עולמי בין השאר אחרי ששריפות בשוודיה השמידו חלקים אדירים של יערות בקיץ של השנה שעברה. גם כעת, הפוליטיקאים מקשרים בין החום הנוכחי לשינויי האקלים. בחודש שעבר נאלצה מנהיגת "הירוקים" בגרמניה להתנצל בפני קנצלרית גרמניה, לאחר שאמרה כי הסיבה שאנגלה מרקל סובלת מהרעד שהפגינה במהלך טקסים רשמיים נובע מההתחממות הגלובלית, לאחר ימים חמים במיוחד בברלין.

כעת, דורשת המפלגה הגרמנית לעגן בחוק את הזכות של עובדים לעבוד מהבית בחודשי הקיץ, אם מקום העבודה שלהם חם מהרגיל ואינו מאוורר, ולהעניק "הפסקות ללא חום" למי שנאלצים לעבוד בחוץ. "אנחנו חייבים להכין את עצמנו לעובדה שגלי החום יתגברו וייעשו תכופים יותר כחלק מההתחממות הגלובלית", כתבה המפלגה בתוכנית להתמודדות עם החום שפירסמה החודש.

רוחצים מנסים להתקרר בגל החום בצל מגדל אייפל / צילום: גוונדלין לה גוף, רויטרס
 רוחצים מנסים להתקרר בגל החום בצל מגדל אייפל / צילום: גוונדלין לה גוף, רויטרס

כיפת הקרח שמאיימת להימס

ואחרי שנשברו שיאים ברחבי היבשת - 43 מעלות בפריז למשל ביום חמישי האחרון - גל החום צפוי להמשיך את דרכו צפונה, אל עבר ים הקרח המידלדל והמתכווץ מדי שנה של האוקיינוס הארקטי, ואל עבר כיפת הקרח העצומה השוכנת על האי גרינלנד. גובהה הממוצע הוא שלושה קילומטרים, היא שריד של עידן הקרח האחרון, ואם תימס, היא תתרום להעלאה משמעותית של פני הים ברחבי העולם.

ביום שישי נמדדו טמפרטורות של 36 מעלות בצפון נורבגיה, כשהן מלווה בכותרות כמו "סקנדינביה הופכת לטרופית" ובשבירת שיא החום הקודם שנמדד ב-1970. בחלק מסקנדינביה נותרו הטמפרטורות באופן נדיר מעל 20 מעלות גם בלילה. גבוה בלפלנד השוודית נרשמו שלשום טמפרטורות של 35 מעלות, ששברו את שיא החום שנרשם ב-1945. בגרמניה העריכו כי עוד שניים-שלושה גלי חום כבדים לפחות צפויים עוד בקיץ הנוכחי.