הציבור משלם ביוקר על התעלמותו מהפוליטיקה של הכלכלה

כשתגלו מעורבות פוליטית, הכנסת תוכל לשמור עליכם מפני תאגידים חזקים

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

בישראל, שבה נמצא גז למכביר, משלמת כיום חברת החשמל למונופול הגז של יצחק תשובה בממוצע 5.3 דולר ליחידה. כמה עולה כאן למונופול של תשובה להפיק יחידת גז? חברות הגז כבר החזירו את השקעתן, והן מפיקות יחידת גז אחת בעלות של 40 סנט בלבד. למרות זאת, חברות הגז עדיין מוכרות לנו יחידה במחיר יקר פי עשרה.

כמה זה עולה לציבור? כ-1.3 מיליארד שקל עודף מדי שנה. לפי מבקר המדינה, שילמנו על זה כולנו כבר 8.3 מיליארד שקל. אפילו הממשלה מודה שהמחיר היה צריך להיות נמוך יותר. זה לא מחויב המציאות. בעולם מחיר הגז צונח. מדינות אירופה, שמייבאות גז, קונות יחידה בכ-3.8 דולר. גם כאן, תשובה מכר בעבר גז לישראל בפרויקט ים תטיס במחיר של 2.47 דולר ועדיין הרוויח.

אילו הקואליציה הייתה מטפלת בנושא הזה בקדנציה הקודמת, היינו חוסכים הרבה כסף, מאחר שמחיר הגז הגבוה מייקר את התעריפים של כל מה שמושפע ממחיר החשמל. שזה כמעט הכול. אבל הקואליציה עסקה בעצמה, בשעה שחברות הגז המשיכו לגרוף רווחים - והכול מהכיס שלנו. ב-2017 לבדה, תשובה גרף דיבידנדים בשווי 472 מיליון שקל. מאיפה הכסף? מכולנו. האם זהו רווח ראוי על מוצר בסיסי בישראל? מוצר שכל אדם וכל חנות וכל ספק משתמשים בו?

אין לי בדל ביקורת על תשובה. מטרתן של חברות היא להרוויח כמה שיותר. זה מה שמצעיד את המשק קדימה. אבל יש לי ביקורת עצומה על נבחרי הציבור שלנו. הם אמורים להקשיב לאנשי העסקים, ואז לאזן את הבקשות שלהם מול האינטרסים שלנו. בפועל, השלטון מתמקד בעצמו, וגורם לכיס לנו להתרוקן עוד יותר. בנוסף, רובנו אשמים כמובן. מה שמונע פעולה שלנו זו "בורות רציונלית". רגע, אל תירדמו.

בגלל שכולנו עסוקים, אז קשה לעזוב הכול ולצאת להילחם במתווה הגז כדי לשלם פחות 50 שקל בחודש בחשמל. אף שהסכומים המצטברים, הכסף מתחלק בין כל כך הרבה אנשים שאנחנו בוחרים ב"בורות", ומסתפקים בלעשות לייק ולהמשיך הלאה.

מי שמרוויח מזה הוא כמובן מי שמנצל את הבורות שלנו לטובתו.

הפתרון אמור היה להיות הכנסת. אנחנו מממנים בכמיליארד שקל את חברי הכנסת, שאמורים לפקח על המשק ועל הממשלה - כך שלא נצטרך להתמקח על דמי ניהול בפנסיה, ולברר שלא עובדים עלינו בביטוח, שאין זיהום אוויר, שמחיר הגז סביר וכן הלאה.

הכנסת לעתים עושה את עבודתה. בלי ציניות. עובדה שהיו דיונים על הגז. עובדה שרוב הח"כים לא מושחתים ולא בכלא. בסך הכול בסדר. אבל יכול להיות טוב יותר. יכול להיות לנו, וצריך להיות, עוד שקלים פנויים רבים בחודש.

אז איך להשפיע על הכנסת? אין צורך לרוץ בבחירות. הח"כים הם בובות. בובות מתחלפות של מי שיודע להפעיל עליהם לחץ יעיל. והיום אלה קבוצות לחץ והאנשים הלא נכונים.

אז מה כן לעשות? בבחירות האלה, יש לבדוק מה מציעה המפלגה של כל אחד מאיתנו בסוגיות כלכליות. אלה "החיים עצמם". המלצה: מי שלא רוצה לגעת במונופולים - מקומו מחוץ בכנסת. לאזרח הרגיל מומלץ גם להכפיל את כוחו באמצעות התפקדות למפלגה או בתמיכה בארגונים שמסייעים בטיפול בבורות הרציונלית.

בשנים האחרונות קמה כאן חברה אזרחית, שלמדה מה עקום בכללי המשחק ופועלת לתקן אותם, תוך כדי פנייה יעילה לנבחרי הציבור. כל אחד שמצטרף לארגון שכזה משנה את יחסי הכוחות לטובת הציבור. זה קריטי, במיוחד בימים אלה של טירוף פוליטי שבהם נראה שהפוליטיקאים, יותר מתמיד, עסוקים בלשמור על הכיסא. 

הכותב הוא עיתונאי עצמאי מייסד מיזם "שקוף"