בדרך למיזוג ענק בשוק משלוחי האוכל אונליין: בעלי תן ביס במגעים לרכישת Just Eat הבריטית

חברת משלוחי האוכל אונליין Takeaway.com, שרכשה לפני שנה את תן ביס הישראלית, מנהלת מגיעים לרכוש מתחרה בריטית בעסקה שתהפוך אותה לענקית של 9 מיליארד דולר

שליחים של וולט ותן ביס / צילום: שלומי יוסף
שליחים של וולט ותן ביס / צילום: שלומי יוסף

תעשיית משלוחי האוכל אונליין שוב רותחת. חברת-האם ההולנדית של תן ביס, Takeaway.com, במגעים לרכוש את Just Eat הבריטית ולהפוך לענקית של 9 מיליארד דולר בתחום משלוחי האוכל אונליין. המיזוג הזה יאפשר לה לצבור כוח בקרב מול המתחרות Uber Eats, שבבעלות אובר; ו-Deliveroo, שלאחרונה אמזון הובילה השקעה בה.

מיזוג בין שתי החברות הללו, ההולנדית והבריטית, יביא להקמה של מעצמה אירופית בתחום עם היקף הזמנות של מיליארדי דולרים לעשרות מיליוני לקוחות ברחבי אירופה. בין השתיים יש חפיפה מסוימת בשווקי הפעילות, כש-Just Eat התמקדה בבריטניה ובמערב אירופה, לצד מגעים להתרחבות לקנדה, אמריקה הלטינית ואוסטרליה; ואילו Takeaway.com נחשבת לדומיננטית בגרמניה, במזרח אירופה וכאמור גם בישראל באמצעות עסקה לרכישת תן ביס שביצעה לפני שנה.

לפי דיווח שפרסמה, Takeaway.com נדרשת להגיש הצעה סופית לעסקה עד 24 באוגוסט.

בשנתיים האחרונות שוק משלוחי האוכל בעולם מרכז עניין רב. במאי האחרון הובילה אמזון גיוס של 575 מיליון דולר בשחקנית בריטית נוספת בשוק משלוחי האוכל אונליין - Deliveroo, אך הוא טרם אושר על-ידי רשות התחרות הבריטית; כשבמקביל אמזון סגרה פעילות דומה באירופה ובארה"ב.

גם Takeaway.com ההולנדית ביצעה התרחבות בשנה האחרונה באמצעות רכישה של שחקנית גרמנית בשם Delivery Hero, וכאמור לפני כשנה רכשה את תן ביס הישראלית תמורת סכום מדהים של 135 מיליון אירו (כ-575 מיליון שקל), כשמדובר במכפיל של 10 על הכנסות החברה.

בנוסף לתן ביס, בחצי השנה האחרונה נכנסה לישראל שחקנית בינלאומית נוספת, חברת Wolt מפינלנד, שפועלת עד כה בצורה דומיננטית בעיר תל-אביב בלבד.

מדובר בשוק עם פוטנציאל אדיר שבשנים האחרונות חווה צמיחה של ממש הודות לתהליכים חברתיים, תרבותיים וטכנולוגיים שמשנים את המציאות שהתרגלנו אליה - ובראשם העדפה ברורה לנוחות ולחיסכון בזמן.

עד כמה שוק משלוחי האוכל המקוון בעולם צומח? אם ב-2017 מספר המשתמשים בפלטפורמות שמתווכות בין הצרכנים ובין המסעדות עמד על 418 מיליון - ב-2018 הוא טיפס ל-483 מיליון, ו-2019 צפויה להסתיים עם יותר מ-550 מיליון משתמשים - כך נכון לחודש מרץ האחרון, לפי נתוני חברת סטיסטה, שמרכזת נתונים על עשרות מדינות ברחבי העולם. אגב, לפי אותם נתונים, ההערכות הן כי ב-2023 מספר המשתמשים צפוי לזנק ליותר מ-1.1 מיליארד בני אדם.

תחום משלוחי האוכל, או אם תרצו הארוחה המוכנה מראש, מוכר כבר כמה שנים בערים גדולות בעולם שמאופיינות באחוז גבוה של משקי-בית של נפש אחת, או של בני זוג שמעדיפים להזמין אוכל או לאכול מן המוכן במקום לבשל. השווקים המובילים בהיקפי המכירות באפליקציות משלוחי האוכל המקוונות הם סין עם מכירות של כ-40 מיליארד דולר בשנה, ארה"ב עם מכירות של כ-20 מיליארד דולר, הודו עם מכירות של כ-7 מיליארד דולר, בריטניה עם מכירות של 3.8 מיליארד דולר וגרמניה עם מכירות של כ-2 מיליארד דולר.