ביום רביעי: הליכי השימוע בתיקי נתניהו מתחילים; מנדלבליט יהיה נוכח רק בשימוע לרה"מ

השימוע הראשון, לאיש העסקים זאב רובינשטיין החשוד בתיווך בשוחד בתיק 4000, ייערך ביום רביעי הקרוב • בימים האחרונים דחה היועמ"ש מנדלבליט את בקשת החשודים בתיקי נתניהו להיות נוכח בהליכי השימוע שייערכו להם

רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי

בזמן שהתקשורת בארץ עסוקה בפרשיית הצעירים בקפריסין ובמערכת הבחירות ההולכת וצוברת תאוצה, ביום רביעי הקרוב, 31 ביולי, ייצאו לדרך הליכי השימוע בתיק 4000 שבו חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת שוחד - הליכים שלתוצאה שלהם תהיה השפעה ישירה ועצומה על פניה של הפוליטיקה הישראלית.

השימוע הראשון ייערך לאיש העסקים זאב רובינשטיין, החשוד בתיווך בשוחד בין נתניהו לשאול אלוביץ', בתיק 4000. סנגוריו של רובינשטיין, עורכי הדין פנינת ינאי ומיכה פטמן, צפויים להתייצב בשעות הבוקר של יום רביעי הקרוב במשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל-אביב. בשימוע ינסו הסנגורים לשכנע את עו"ד ליאת בן-ארי, את סגנה, עו"ד יונתן תדמור, ואת שאר פרקליטי צוות תיק 4000 לסגור את התיק נגד רובינשטיין.

להכרעה של הפרקליטות בטענות ההגנה שיעלו סנגוריו של רובינשטיין בשימוע תהיה השלכה על תיק 4000 בכללותו, שכן רובינשטיין נחשב ל"צלע השלישית", למתווך המרכזי ב"מערכת התן וקח" לכאורה שהתגלעה בין ראש הממשלה נתניהו לבין אלוביץ', הבעלים של בזק ושל אתר וואלה. בגלל יחסים אלה החליט היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את נתניהו לדין, בכפוף לשימוע, בגין קבלת שוחד, ולהאשים את אלוביץ', בכפוף לשימוע, במתן שוחד לראש הממשלה.

ישיבות השימוע של שאול ואיריס אלוביץ', החשודים במתן שוחד לנתניהו, ושל מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, החשוד בניסיון שוחד לנתניהו בתיק 2000, ייערכו החל מ-15 באוגוסט, בעוד כשבועיים.

ישיבות השימוע של נתניהו בנוגע לתיקים 1000, 2000 ו-4000 ייערכו רק אחרי הבחירות, ב-2 וב-3 באוקטובר 2019. במידת הצורך ייקבע יום דיונים נוסף בשבוע שלאחר מכן ולא יאוחר מכך. כמו כן הורה היועמ"ש לסנגורי נתניהו להעביר לידיו את עיקרי הטיעון בכתב לא יאוחר משבועיים לפני 2 באוקטובר.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים דחה היועמ"ש אביחי מנדלבליט את בקשת החשודים בתיקי נתניהו להיות נוכח בהליכי השימוע שייערכו להם. החשוד היחיד ש"יזכה" לכך שהיועמ"ש יהיה נוכח בשימוע שלו הוא נתניהו.

לאחר שיסתיימו הליכי השימוע של יתר ארבעת החשודים, עו"ד בן-ארי וצוותה ימסרו לו את חוות-דעתם על טיעוני ההגנה שלהם, ובתהליך משותף של צוות בן-ארי עם בכירי הפרקליטות יוחלט אם לקבל את הטיעונים או את חלקם - או לדחות אותם כליל.

ב-9 ביולי פרסמנו כי סנגוריו של זאב רובינשטיין, עורכי הדין פנינת ינאי ומיכה פטמן ועורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, שמייצגים את הזוג אלוביץ', מעוניינים שמנדלבליט יהיה נוכח בהליכי השימוע.

נזכיר כי במהלך ניתוח חומרי החקירה בתיקי נתניהו וגיבוש כתבי החשדות, עו"ד בן-ארי סברה כי יש להעמיד את נתניהו לדין בגין קבלת שוחד בשלושת התיקים, 1000, 2000 ו-4000 - אך מנדלבליט החליט כי נתניהו יועמד לדין בכפוף לשימוע בגין שוחד "רק" בתיק 4000 ובמרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000.

הסנגורים של אלוביץ' ורובינשטיין חשבו שיש טעם לפגם של ממש בכך שייערך שימוע נפרד ומפוצל לנתניהו משאר החשודים. לפי הסנגורים, קיום השימוע באופן מפוצל עלול להביא להתנהלות הנעדרת שוויון של ממש בהליך השימוע.

במכתב ששלחו עורכי הדין ינאי ופטמן ליועמ"ש שבו ביקשו את נוכחותו בשימוע, הם טענו כי "באופן הזה עלולה להיווצר א-סימטריה מובנית באשר לקבלת החלטות הנוגעות לגורלו של אדם".

ואולם כאמור, בימים האחרונים מנדלבליט דחה את הבקשה והודיע לסנגורים כי הוא לא יהיה נוכח בשימוע שייערך לרובינשטיין ולחשודים האחרים.

ב-28 בפברואר 2019 הודיע היועמ"ש על החלטתו להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין קבלת שוחד בתיק 4000 ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000; ואת הזוג שאול ואיריס אלוביץ' בגין מתן שוחד בתיק 4000. כן החליט היועמ"ש להעמיד לדין את ארנון (נוני) מוזס בגין ניסיון שוחד בתיק 2000; ואת זאב רובינשטיין בגין תיווך לשוחד בתיק 4000. 

החשד: זאב רובינשטיין תיווך בין אלוביץ' לראש הממשלה והיה מודע לטובות ההנאה

במרכז תיק 4000 עומד החשד כי ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר בבזק ובאתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

לפי כתב החשדות בתיק 4000, בעשרות מקרים דרש הזוג נתניהו משאול ואיריס אלוביץ' שימנעו סיקור ביקורתי שלילי או שיתערבו כדי להסיר מהאתר סיקור ביקורתי שלילי שכבר פורסם. ממצאי החקירה העלו כי ראש הממשלה פעל בתמורה לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes, תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה.

זאב רובינשטיין הוא איש עסקים שחי ועובד בניו יורק, והוא מקורב הן לנתניהו והן לאלוביץ'. רובינשטיין מוצג בכתב החשדות בתיק 4000 כמתווך העיקרי בין השניים, והוחלט להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של סיוע למתן שוחד לנתניהו על-ידי הזוג אלוביץ'.

לפי כתב החשדות, רובינשטיין לקח חלק בתיווך בין הזוג אלוביץ' לבין הזוג נתניהו, באמצעות העברת דרישות הסיקור של הזוג נתניהו לזוג אלוביץ', ובמקביל העברת מסרים הנוגעים להיענות הזוג אלוביץ' לדרישות אלה לנתניהו.

על-פי המיוחס לו בכתב החשדות, רובינשטיין העביר את המסרים ההדדיים כשהוא מודע לכך שאלוביץ' נותן לנתניהו טובות הנאה בעד פעולות הקשורות לתפקידו הציבורי של נתניהו, ומתוך ציפייה שטובות הנאה אלה יניעו את נתניהו להפעיל את כוחו השלטוני לטובת אלוביץ'. כמו כן, לפי הראיות, רובינשטיין העביר מספר פעמים מסרים לנתניהו באמצעות מקורביו שבהם ביקש להיטיב עם אלוביץ' בענייניו העסקיים. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאב רובינשטיין, ארנון (נוני) מוזס, שאל אלוביץ' ורעייתו איריס הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים בתוקף את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.