אין רגע דל בטבע: הסכם פשרה בפרשת עיכוב התחרות

טבע שילמה 69 מיליון דולר למדינת קליפורניה במסגרת פשרה בגין הסכמי אי-תחרות ועיכוב התחרות בגנריקה • הסכמי אי-תחרות (pay for delay) מאפשרים לחברת תרופות אחת ליהנות מהמשך השליטה באופן מונופוליסטי, בעוד התרופה הממותגת שאמורה להעמיד כנגדה חברה אחרת - מתעכבת, מה שמונע ממחיר התרופה לרדת עבור הצרכן

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה בקליפורניה, חאווייר בקררה, הודיע על פשרה במסגרת תביעה נגד מספר חברות תרופות וטבע  הישראלית בעיקרן, תחת האשמה בהתקשרות בהסכמי אי-תחרות הדדית (pay for delay), במסגרתה החברות עיכבו השקת תרופות גנריות לשוק ופגעו בתחרות. לפי הסכם הפשרה, חברות התרופות וטבע בעיקרן ישלמו למדינה כמעט 70 מיליון דולר.

הסכמי אי-תחרות למעשה מאפשרים לחברת תרופות אחרת ליהנות מהמשך השליטה באופן מונופוליסטי, בעוד התרופה הממותגת שאמורה להעמיד כנגדה תחרות מתעכבת, מה שמונע ממחיר התרופה לרדת עבור הצרכן. גורמים בסביבת טבע אומרים כי הסכום הוא חלק מהסדר פשרה שכבר נחתם בעבר.

ההסדר הראשון עם טבע עוסק בעיכוב של כמעט 6 שנים (בין 2006 ל-2012) את כניסתה לשוק של התרופה פרוביגיל, המיועדת לטיפול בהפרעות שינה. מדובר על תרופה שהגיעה לטבע כחלק מעסקת ספלון בשנת 2011, כך שעיקר העיכוב בוצע עוד לפני שטבע הפכה לבעלי החברה. פרקליט המדינה טען כי העיכוב בתחרות גנרית לתרופה הוביל לעלויות גבוהות באופן מלאכותי לצרכנים. כחלק מהסדר הפשרה שנחתם, מהסכום של 69 מיליון דולר יוקצו כ-25.3 מיליון דולר לקרן מיוחדת עבור צרכני התרופה בקליפורניה באותה תקופה.

ההסכם פרשה נוסף, שנחתם גם מול טבע יחד עם החברות אנדו וטקיקו, עוסק בפרקטיקות דומות שמנעו כניסה של גרסה גנרית של התרופה Lidoderm לשוק למשך שנתיים, אך במקרה זה הסכום קטן בהרבה, 760 אלף דולר מהחברות המעורבות.

"הקנוניה של חברות התרופות בהסכמים האפלים והבלתי חוקיים הללו לא רק חונקים את התחרות אלא מכבידים על המשפחות והמטופלים שלנו - הם מכריחים כל אדם בקליפורניה לשאת מחיר גבוה יותר על תרופות מצילות חיים. זה לא פחות מאשר לשחק עם חייהם של אנשים", אמר היועץ המשפטי בקררה. "קליפורניה לא צריכה לשלם מחיר מופרז כדי להרשות לעצמה את המרשמים הללו. זו הסיבה שאני תומך נמרץ בחוקים נוקשים יותר, כדי להרתיע התנהלות כמו זו ולבנות על פעולות אכיפה כמו אלה שאני מכריז היום. יחד, הפעולות הללו יסייעו לנו לדחוק את חברות התרופות החמדניות ולהילחם למען משפחות בקליפורניה".

הסכמי תיאום המחירים נעשה כאשר חברות המותג והתרופות הגנריות מונעות התדיינות משפטית על-ידי הסכמה ששם המותג יפצה את זה הגנרי, כדי למנוע ממנו להיכנס לשוק עם הגרסה הגנרית שלה לתרופת המותג למשך תקופה מסוימת. 

ביוני האחרון בית המשפט באוקלאומה אישר את הסדר הפשרה עם טבע בגובה של 85 מיליון דולר, וזאת על-מנת ליישב טענות לפיהן טבע סייעה לתדלק את מגיפת משככי הכאבים, יחד עם ג'ונסון אנד ג'ונסון וחברת פרדו.

טבע רכשה את ספלון ב-2011 בתמורה ל-6.5 מיליארד דולר, ובדיעבד היא הפכה לאחת הרכישות הפחות מוצלחות שביצעה החברה הישראלית. מאז הרכישה, טבע ביצעה מספר מחיקות חשבונאיות בגין ירידות ערך בתרופות שהגיעו מספלון, ונאלצה לשלם תשלומים משמעותיים לרשויות בשל מעשי ספלון לפני הרכישה.

כך למשל ב-2016 נחתם הסכם פשרה עם 48 מדינות בארה"ב, ובמסגרתו טבע שילמה 125 מיליון דולר בגלל נזקים שביצעה ספלון כשעיכבה את כניסת התחרות הגנרית ל-Provigil. עוד קודם לכן, טבע שילמה ל-FTC (רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב) 1.2 מיליארד דולר כפיצוי לסיטונאים, בתי מרקחת וחברות ביטוח ששילמו תשלומי יתר בשל חסימת התחרות הגנרית.