איך מחלישים את הפרנק? כך גררו הבנקים של ארה"ב ואירופה את הבנק השווייצרי לשוק

הבנק המרכזי מכר פרנקים בשוק הפתוח אחרי שהפחתות הריבית הצפויות באירופה ובארה"ב הפעילו לחצי ייסוף על המטבע

מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב עומדת במרכז השיקולים של המשקיעים / אילוסטרציה: shutterstock
מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב עומדת במרכז השיקולים של המשקיעים / אילוסטרציה: shutterstock

הבנק המרכזי השווייצרי נקט כנראה את המהלך המשמעותי ביותר בשנתיים האחרונות להחלשת הפרנק השווייצרי, אחרי שהפחתות הריבית שצפויות בארה"ב ובאירופה הפעילו לחצי ייסוף על הפרנק.

הבנק השווייצרי החל בשבוע שעבר למכור פרנקים בשוק הפתוח, במהלך שהשתקף בעלייה בפיקדונות של הבנקים המסחריים בבנק המרכזי. הפיקדונות הללו, שהם אינדיקציה להתערבות הבנק המרכזי בשוק המט"ח, עלו ב-1.7 מיליארד פרנק (1.7 מיליארד דולר), הסך הגבוה ביותר מאז הקיץ של 2017, לפי אנליסטים.

"זה נראה כמו התערבות", אמר תומאס פלארי, מנהל אסטרטגיית המט"ח העולמית בחברתUBS וולת' מנג'מנט. "זו העלייה הגבוהה ביותר מאז עונת הבחירות בצרפת ב-2017, הפעם האחרונה שבה הם (הבנק המרכזי) התערבו".

הפרנק עלה למה שאנליסטים רבים מגדירים כ"רמת מפתח" ביום רביעי שעבר, 1.10 פרנק לאירו, הרמה שהוא לא פרץ מתחילת יולי 2017. בסוף אפריל נסחר האירו ב-1.14 פרנק, ובמאי 2018 הוא נסחר ב-1.20 פרנק.

מדיניות מוניטרית רופפת יותר בארה"ב ובאירופה מפעילה לחצי ייסוף על הפרנק, שנתפס כאטרקטיבי יותר יחסית בגלל ירידת פערי הריבית בין שווייץ ליתר העולם. כלכלת שווייץ נתפסת בדרך כלל כחזקה ויציבה, כלומר כמקלט בטוח למשקיעים.

הבנק המרכזי האירופי לא הפחית את הריבית בשבוע שעבר, אבל הנשיא מריו דראגי מכין בנאומיו האחרונים את השוק להורדת ריבית ולעוד קניות של אג"ח. "ההתערבות צפויה כבר זמן רב, הפרנק עלה בחודשים האחרונים", אמר דיוויד אוקסלי, הכלכלן הבכיר לאירופה של קפיטל אקונומיקס.

הנתונים על היתרות של הבנקים המסחריים בבנק המרכזי זמינים רק עד אמצע השבוע שעבר, ולכן המהלך של הבנק המרכזי בא לפני האיתותים האחרונים של הבנק המרכזי האירופי על הריבית. אוקסלי ואנליסטים אחרים מעריכים שהירידה האחרונה של הפרנק נבעה יותר מכוחות השוק מאשר מהתערבות הבנק המרכזי.

אנליסטים של בנק ג'יי.פי מורגן צופים שהפרנק ימשיך להתחזק, בין היתר מפני שהבנק המרכזי השווייצרי חושש מכעס אמריקאי על ההתערבות שלו בשוק המט"ח. "המעורבות של הנשיא טראמפ בשוק המט"ח תשכנע את הבנק הלאומי השווייצרי לא לפעול ולהניח לפרנק להיסחר בחופשיות", הם כתבו ביום שישי.

אבל פלארי מ-UBS טוען שהבנק המרכזי יכול היה להפעיל התערבות מוסווית. "הוא יכול היה לעשות זאת באמצעות אופציות, ואז לא היינו רואים את זה. אולי הם רוצים להראות לשוק שהם עוקבים אחרי המצב", הוא הסביר.

הוא הוסיף ששווייץ יכולה להסתדר עם התחזקות מסוימת של הפרנק מפני שעל בסיס ערך הוגן - כוח קנייה יחסי - הפרנק נחלש מהאירו בשנתיים האחרונות, מאז שהבנק הלאומי התערב בשוק המט"ח בפעם שעברה.

כאשר הבנק המרכזי האירופי יוריד ריבית, שווייץ צפויה ללכת בעקבותיו: הפחתה של עוד רבע נקודת אחוז תוריד את הריבית המוניטרית בשווייץ למינוס 1% בשנה.