הליכי השימוע בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו יצאו לדרך

סנגוריו של זאב רובינשטיין, סגן יו"ר הבונדס החשוד בתיווך בשוחד בתיק 4000, הגיעו היום למשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בת"א לצורך עריכת השימוע בעניינו • רובינשטיין נחשב למתווך המרכזי בין בנימין נתניהו לבין שאול אלוביץ'

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

הליכי השימוע בתיקי ראש הממשלה יוצאים לדרך. עורכי הדין פנינת ינאי ומיכה פטמן, סנגוריו של זאב רובינשטיין, סגן יו"ר הבונדס החשוד בתיווך בשוחד בתיק 4000, הגיעו היום (ד') למשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל-אביב לצורך עריכת השימוע בעניינו.

הסנגורים ינסו לשכנע את הצוות בפרקליטות שאחראי על ליווי תיק 4000, ובראשו פרקליטת מיסוי וכלכלה עו"ד ליאת בן-ארי, שלא להגיש כתב אישום נגד רובינשטיין, שנחשב למתווך המרכזי בין בנימין נתניהו לבין שאול אלוביץ'.

אתמול (ג') מסרו ינאי ופטמן כי "גם לאחר קבלת החומר וניתוח הראיות לעומק, ברור גם לנו כי שגגה אמיתית נפלה בעצם שרבובו של מר רובינשטיין לכתב חשדות זה".

עוד מסרו שני הסנגורים כי "אנו סמוכים ובטוחים שלאחר השימוע בפני הפרקליטות, ובראשה פרקליטת מיסוי וכלכלה - אשר אנו מאמינים כי יתקיים באוזן כרויה ונפש חפצה - תשתכנע גם הפרקליטות כי אין למר רובינשטיין כל קשר לעניין זה, וכל פעולותיו נעשו מתוך יושרה ובתום-לב מוחלט, וכי הוא איננו קשור כלל לעניין".

להכרעה של הפרקליטות בטענות ההגנה שיעלו סנגוריו של רובינשטיין בשימוע תהיה השלכה על תיק 4000 בכללותו, שכן רובינשטיין נחשב כאמור ל"צלע השלישית", למתווך המרכזי ב"מערכת התן וקח" לכאורה שהתגלעה בין ראש הממשלה נתניהו לבין אלוביץ', הבעלים של בזק ושל אתר וואלה.

בגלל יחסים אלה החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להעמיד את נתניהו לדין, בכפוף לשימוע, בגין קבלת שוחד, ולהאשים את אלוביץ', בכפוף לשימוע, במתן שוחד לראש הממשלה.

ישיבות השימוע של שאול ואיריס אלוביץ', החשודים במתן שוחד לנתניהו, ושל מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, החשוד בניסיון שוחד לנתניהו בתיק 2000, ייערכו החל מ-15 באוגוסט, בעוד כשבועיים.

ישיבות השימוע של נתניהו בנוגע לתיקים 1000, 2000 ו-4000 ייערכו רק אחרי הבחירות, ב-2 וב-3 באוקטובר 2019. במידת הצורך ייקבע יום דיונים נוסף בשבוע שלאחר מכן ולא יאוחר מכך. כמו כן הורה היועמ"ש לסנגורי נתניהו להעביר לידיו את עיקרי הטיעון בכתב לא יאוחר משבועיים לפני 2 באוקטובר.

במרכז תיק 4000 עומד החשד כי ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר בבזק ובאתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

לפי כתב החשדות בתיק 4000, בעשרות מקרים דרש הזוג נתניהו משאול ואיריס אלוביץ' שימנעו סיקור ביקורתי שלילי או שיתערבו כדי להסיר מהאתר סיקור ביקורתי שלילי שכבר פורסם. ממצאי החקירה העלו כי ראש הממשלה פעל בתמורה לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes, תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה.

זאב רובינשטיין הוא איש עסקים שחי ועובד בניו יורק, והוא מקורב הן לנתניהו והן לאלוביץ'. רובינשטיין מוצג בכתב החשדות בתיק 4000 כמתווך העיקרי בין השניים, והוחלט להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של סיוע למתן שוחד לנתניהו על-ידי הזוג אלוביץ'.

לפי כתב החשדות, רובינשטיין לקח חלק בתיווך בין הזוג אלוביץ' לבין הזוג נתניהו, באמצעות העברת דרישות הסיקור של הזוג נתניהו לזוג אלוביץ', ובמקביל העברת מסרים הנוגעים להיענות הזוג אלוביץ' לדרישות אלה לנתניהו.

על-פי המיוחס לו בכתב החשדות, רובינשטיין העביר את המסרים ההדדיים כשהוא מודע לכך שאלוביץ' נותן לנתניהו טובות הנאה בעד פעולות הקשורות לתפקידו הציבורי של נתניהו, ומתוך ציפייה שטובות הנאה אלה יניעו את נתניהו להפעיל את כוחו השלטוני לטובת אלוביץ'. כמו כן, לפי הראיות, רובינשטיין העביר מספר פעמים מסרים לנתניהו באמצעות מקורביו שבהם ביקש להיטיב עם אלוביץ' בענייניו העסקיים.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בענייניהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאב רובינשטיין, ארנון (נוני) מוזס, שאל אלוביץ' ורעייתו איריס הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים בתוקף את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.