יומיים לאחר סיום שיחות הסחר, טראמפ מחריף את הטון ומפיל את השווקים

נתוני ייצור חלשים שפורסמו מוקדם יותר תדלקו את המדדים בתחילת המסחר בציפייה כי הפד ייאלץ להוריד את הריבית בהמשך, בניגוד לדבריו של יו"ר הפד פאואל אמש • הציוץ של טראמפ לאחר מכן, בדבר הטלת מכסים נוספים על סין כבר מהחודש הבא, הפיל את המדדים בוול סטריט בכ-1% • הנפט צלל, והתשואות על האג"ח נפלו

יו"ר הפד ג'רום פאואל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria
יו"ר הפד ג'רום פאואל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria

לאחר האכזבה מיו"ר הפד, ויומיים לאחר סיום שיחות הסחר, הנשיא טראמפ שוב טורף את הקלפים. אם נתוני ייצור חלשים שפורסמו מוקדם יותר תדלקו את המדדים בתחילת המסחר בציפייה כי הפד ייאלץ להוריד את הריבית בהמשך השנה, מהר מאד אלה נמחקו בצל הציוץ של הנשיא טראמפ ולפיו הממשל האמריקאי יטיל מכסים בגובה 10% על סחורות מסין בהיקף של 300 מיליארד דולר כבר ב-1 בסטפמבר.

רק השבוע הסתיים סבב השיחות בין סין לארה"ב בבייג'ין בטון הססני נוכח הדיווח כי נציגי המעצמות ייפגשו להמשך השיחות בספטמבר, אך צעדיו של טראמפ הלילה ממחישים כי המחלוקת רחוקה מסיום.

עוד קודם לכן המדדים רשמו עליות חדות, לעומת הטון הצורם שנרשם אתמול בוול סטריט עם הניסיון של יו"ר הפד, ג'רום פאואל, לצנן את התלהבות המשקיעים. פאואל רמז כי הורדת הריבית אתמול, שבוצעה לראשונה מאז 2008 ובניגוד למדיניות הפד, היא רק תיקון קל ואינה סוללת את הדרך להורדות בהמשך, והשוק שציפה לתוואי של הורדות ריבית לא אהב זאת בלשון המעטה.

למרות הניסיון של פאואל לשמור את הקלפים קרוב לחזה השווקים ממשיכים להעריך כי הריביות בארה"ב צפויות לרדת בעוד כ-50 נק' בסיס עד סוף 2019, כלומר הורדה דרסטית של עלות השימוש בכסף, כפי שקדם לשני משברים פיננסים בשנים האחרונות.

אבל השוק לא קנה את דברי פאואל, ומעבר לכך, נתוני הייצור החלשים מצד הכלכלה האמריקאית שפורסמו היום, חיזקו את ציפיות המשקיעים כי הפד בכל זאת יאלץ להוריד את הריבית בהמשך השנה, בהתאם לתמחור בשוקי האג"ח. מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור שפורסם היום בארה"ב ירד בחודש יולי לרמה הנמוכה ביותר מאז חודש ספטמבר של 2009. עוד דווח היום כי מדד פעילות הייצור המקביל, זה של מכון המחקר ISM, ירד בחודש יולי לרמה הנמוכה ביותר מאז חודש אוגוסט 2016.

שילוב הנתונים יחד מצביע על החלשות הפעילות הכלכלית, אליה פאואל מסתכל בין היתר בניסיון להעריך את מידת הצורך בהתערבות. לאחר שפאואל אכזב את השווקים אתמול ואיבד עוד חלקה מאמון המשקיעים, נותר לנתונים לגבי הכלכלה האמריקאית, או לציוצים של הנשיא טראמפ והסלמת מתיחות הסחר, לנהל את הציפיות, ולא מהיום. הורדת ריבית, אם אכן תקרה לאורך המשך השנה, תהווה צעד מאולץ של פד להדביק את השוק, במקום להקדים תרופה למכה כפי שהגדירו סגניו של פאואל לפני כשבועיים. מצד שני, הורדת ריבית כפולה של 50 נקודות היתה עשויה לגרור פאניקה בשווקים, שמא הפד צופה מיתון או אף משבר.

למרות הורדת הריבית שביצע אתמול פאואל, הנשיא טראמפ נשמע לא מרוצה כשדרש הורדה אגרסיבית יותר נוכח הריביות אצל שותפות הסחר. הטלת המכסים מצד טראמפ באה כהמשך ישיר לחוסר שביעות-רצונו ממדיניות הפד, שלטענתו שוקד על השמרים בעוד מדינות אחרות משתמשות בריבית כנשק לפיחות המטבע. גישתו של טראמפ קיבלה היום חיזוק מצד המועמדת שהציג להצטרפות לבורד של הפד, ג'ודי שלטון, שאמרה בראיון לרשת CNBC כי הפחתות ריבית בימינו משמשות לפיחות מטבעות ולפגיעה במדינות אחרות לעומת קידום הצמיחה. שלטון תארה את המצב היום בו בנקים מרכזיים משתמשים בריבית לפיחות המטבע כי הוא דומה לזה של המשבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

בסופו של יום מסחר תנודתי המדדים המובילים איבדו כ-1%, התשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ירדו מתחת ל-2% החוזים על הזהב קפצו ב-1.6% מעל לרמה של 1,457 דולרים לאונקייה, ומחיר הנפט צלל ב-7% על רקע החשש מהאטה בפעילות הסחר העולמית.