למרות השיתוק הפוליטי ובזכות ההייטק: S&P הותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי

חברת הדירוג הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של AA מינוס עם אופק יציב • הנימוקים העיקריים: המשק הישראלי צומח כבר 15 שנה ברציפות, האבטלה בשפל, וסקטור ההייטק נהנה משיא השקעות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

חברת דירוג האשראי העולמית S&P הותירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי על AA מינוס עם אופק יציב, למרות חוסר היציבות הפוליטית והגירעון התקציבי הגדול.

ב-S&P לא מתרגשים מהגירעון התקציבי הגדול הצפוי בסוף השנה ומהעובדה שיחס החוב צפוי לעלות השנה בפעם השנייה ברציפות ומסבירים כי במערכת הפוליטית קיים קונצנזוס סביב הצורך בניהול מדיניות תקציבית אחראית. גם התחזקות השקל אינה מעוררת בחברת הדירוג דאגה מיוחדת - האנליסטים מעריכים כי התחזקותו לא תפגע בייצוא הישראלי.

באופן כללי מעדיפים ב-S&P להתמקד בצד האופטימי של הסיפור הישראלי ומדגישים את העובדה שהמשק הישראלי צומח כבר 15 שנה ברציפות, האבטלה בשפל של 3.6%, וסקטור ההייטק נהנה משיא בהשקעות. בחברה מציינים גם את השיתוק שנוצר עקב הבחירות החוזרות ומסבירים כי הוא מונע מהממשלה להתמודד עם בעיות היסוד של הכלכלה - הפיגור בתשתיות, עודף הביורוקרטיה ואתגר השתלבותם של ערבים וחרדים בשוק העבודה. בחברת הדירוג גם לא שוכחים את הסיכונים הביטחוניים מכיוון אירן, סוריה ועזה. אבל השורה התחתונה חד משמעית: הכלכלה הישראלית איתנה והעודף הגדול במאזן התשלומים מציב את ישראל במקום ה-15 בעולם ביחס בין נכסים להתחייבויות (של המשק מול העולם).

במסגרת העדכון הקודם, שפורסם בתחילת פברואר, S&P אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA מינוס והותירה את תחזית הדירוג על 'יציבה'. אז ציינו בחברת הדירוג כי האשרור מגיע על רקע ציפיית האנליסטים כי צמיחת הכלכלה תישאר איתנה על אף האטה בצמיחה הגלובלית, וכי יחס חוב-תוצר יוותר מתחת ל-60% למרות התרחבות הגירעון התקציבי הצפוי ב-2019. בחברת S&P העריכו בפברואר כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור ממוצע של מעט מעל 3% עד שנת 2022, כאשר הצמיחה תנבע מצריכה פרטית, השקעות של תאגידים וכן ביצועים חזקים בתחום יצוא השירותים הנתמך על ידי גמישות מוניטרית.