איך נתון כוזב על עלות חקירות נתניהו מתפשט כאש בשדה קוצים?

רה"מ בנימין נתניהו חזר על "עובדה" שכבר בדקנו פעם: החקירות נגדו עלו למשטרה 250 מיליון שקל • על מה מבוססת בעצם הטענה של נתניהו שחקירותיו עלו למשלם המסים רבע מיליארד שקל? את המקור למספר הזה ניסינו למצוא עוד במרץ השנה • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר בערב רביעי על "עובדה" שכבר חפרנו בה פעם: החקירות נגדו עלו למשטרה לא פחות מרבע מיליארד שקל. מה שגרם לו הפעם לשלוף את הטענה הזאת היה פרסום של גיא פלג בחדשות 12, שלפיו ועדת ההיתרים דרשה מנתניהו להחזיר לאיש העסקים ספנסר פרטרידג' חליפות רבות שקיבל ממנו.

פלג אף ציטט קטעי חקירה שבהם מסביר נתניהו כי המתנות היו יוזמה של פרטרידג', שרצה שנתניהו "ייראה טוב". בתגובה העלה ראש הממשלה ציוץ בטוויטר בזו הלשון: "עוד ערב מוזר של חדשות 12. עוד הדלפה צהובה ורכילותית של גיא פלג, דובר הקמפיין 'רק לא נתניהו', שרק ממחישה על מה בוזבזו רבע מיליארד שקל מכספי משלם המסים הישראלי. חדשות 12 התחילו במסוק שלא היה, עברו לתרסיסי אף, היום הגיעו לחליפות - מחר ישדרו על גרביים?". 

תרסיסי האף שמוזכרים בציוץ, אגב, הם משאפי אוטריווין שכיכבו בדיווח קודם של פלג על מתנות שנתניהו נהג לקבל. התגובה של נתניהו לדיווח הזה, לפני שלושה שבועות, הייתה דומה: "על זה הוציאו רבע מיליארד שקל בחקירות נגדי?", הוא צייץ. "גיא פלג וחדשות 12 בשיא חדש של פייק ניוז. תחרות צמודה בדרך לתואר הפייק ניוז השבועי!".

אפרופו פייק ניוז, על מה מבוססת בעצם הטענה של נתניהו שחקירותיו עלו למשלם המסים רבע מיליארד שקל? "המשרוקית" ניסתה למצוא את המקור למספר הזה כבר במרץ השנה, כשבעתירה שהגישו לבג"ץ עורכי דינו של נתניהו נכתב כי עלות חקירותיו הסתכמה ב"עשרות מיליוני שקלים". טענה זו הוכחשה בתוקף מהרגע הראשון על-ידי המשטרה וכן על-ידי עיתונאים שונים כולל בעיתון זה. למרות זאת, המספר המנופח - 250 מיליון שקל - התגלגל בתקשורת וברשתות החברתיות מאז.

איך נתון כוזב מתפשט כאש בשדה קוצים?

לפני שנה דווח בערוץ 20 כי מקור בכיר במשטרה העריך כי "עלות החקירות בתיקים בהם חשוד ראש הממשלה נאמדת בכרבע מיליארד שקל מכספו של משלם המסים". דוברות משטרת ישראל התייחסה מיד לדיווח ומסרה כי "הניסיון להצמיד תג מחיר לחתירה לחקר האמת וללחימה חסרת פשרות בשחיתות - מופרך מיסודו. יתרה מכך, הסכום ההזוי הזה לא נשען על שום אמת-מידה ולא על רציונל מקצועי".

בעקבות הדיווח של ערוץ 20 החלה בטוויטר מלחמת גרסאות לגבי הוצאות המשטרה ותקציביה, אליה הצטרף גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שכתב כי "בבסיס כל הליך פלילי ניצב אינטרס ציבורי, וגובה ההשקעה בחקירה צריך להלום אותו. זה ממש לא 'להצמיד תג מחיר לחתירה לחקר האמת'. אל תהיו דמגוגים", כתב סמוטריץ' והוסיף: "אם אתם טוענים שהמספר הזה לא נכון ומטיל דופי במשטרה, למה אתם מסרבים למסור את המספר האמיתי?!". סמוטריץ' אומנם לא התייחס לסכום שדווח, אך סירב לקבל את נתוני המשטרה והגיש שאילתא רשמית בעניין.

מי שלא סייע להכריע בשאלת עלות חקירות נתניהו היה המפכ"ל רוני אלשיך, שאמר לערוץ 20 בערב הדיווח כי המשטרה "לא תשתף את הציבור בשאלה הזו, מפני שהחקירה עודה מתנהלת". כשנשאל "אם אנחנו בסדר-גודל של עשרות מיליוני שקלים", השיב אלשיך: "אני לא חושב".

13% מהשיח ברשתות

מפלגת מרצ לא המתינה למפכ"ל ולמחרת שידור הכתבה פרסמה פוסט בחשבון הפייסבוק שלה שפקפק במספרים שדווחו ערב קודם לכן בערוץ 20. "כל תקציב המשטרה עומד על 11 מיליארד שקל, ובשנת 2017 עמדו ההוצאות המשטרתיות על חקירות, מודיעין ומז"פ על 82 מיליון שקל (כפי שחשף חיים לוינסון). אם אנחנו מאמינים לערוץ 20, המשטרה הוציאה פי 3 מסך תקציב החקירות שלה על חקירת ראש הממשלה. תחליטו אתם אם זה נשמע לכם סביר".

מסוף מרץ 2018 ועד סוף ינואר 2019 הנתון הזה הלך והבשיל, גם אם לא נעשה בו שימוש תדיר בראיונות של נבחרי ציבור. על-פי חברת Vigo המתמחה בניתוח השיח ברשת, מאז פרסום הדיווח לפני שנה בערוץ 20 ועד לשבוע זה, שאלת העלויות של חקירות נתניהו תפסה 13% מכלל השיח ברשת על חקירות ראש הממשלה. המחקר של החברה מנטר את השיח בכל הרשת הפתוחה, ללא וואטסאפ, אך כולל בתוכו את פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב, בלוגים, פורומים, אתרי חדשות וטוקבקים.

10 חודשים של שקט

בתקופה המקבילה מחוץ לרשת, בתקשורת הממוסדת, חלפו עשרה חודשים של שקט יחסי, ובמהלכם לא נעשה שימוש נפוץ בנתון הזה. כל זה השתנה לפני חודשיים בעקבות כתבתה של דנה וייס שהתמקדה ביועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ושודרה ב"חדשות סוף השבוע" ב-19.1.2019. אומנם בכתבה לא הייתה כל התייחסות לשאלת עלות החקירות של ראש הממשלה, אך זה לא מנע מח"כ דודי אמסלם לנקוב למחרת ברדיו בתג מחיר גבוה מזה שדווח במקור בערוץ 20. בראיון לאפי טריגר בגלי צה"ל, במהלכו השמיע ביקורת על התנהלותו של מנדלבליט, אמר אמסלם כי "המשטרה שמה כמעט חצי מיליארד שקל, כמעט 500 מיליון שקל כדי לחפש דברים על ראש הממשלה".

כאמור, חודש לאחר הראיון של אמסלם, כחלק ממסע הבחירות של ראש הממשלה נתניהו, פורסמו הסרטונים עם אותו הנתון המקורי מערוץ 20 של "רבע מיליארד שקל". כמה שבועות לאחר מכן עתר נתניהו לבג"ץ ועשה שימוש במספרים נמוכים בהרבה.

אז נתניהו ואלשיך רואים עין בעין? ייתכן, אבל מה שבטוח זה שבעידן של הפצת מידע כוזב ברשתות חברתיות ובתקשורת הממוסדת, רצוי להישמר מפני דף המסרים ובעיקר לסמוך על ראיות ומסמכים משפטיים. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הם בעיצומם. נתניהו מכחיש בתוקף את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.