היורה מטקסס אמר לחוקרים: "רציתי לירות בכמה שיותר מקסיקנים"

מניין ההרוגים בירי במרכז הקניות באל פאסו עלה ל-20 בני אדם, זאת על רקע מעצרו של החשוד בירי, פטריק קרוסיוס, צעיר לבן בן 21 • במשטרה חושדים כי המניע לטבח הוא גזעני, לאחר שאותר מניפסט שכתב נגד מהגרים, בו התייחס לטבח במסגד בניו זילנד במרץ האחרון

הטבח בטקסס / צילום: רויטרס
הטבח בטקסס / צילום: רויטרס

20 בני אדם נורו למוות המרכז קניות בעיר אל פאסו שבטקסס, ועוד 26 נפצעו. המשטרה מסרה כי החשוד בירי, פטריק קרוסיוס בן ה-21 מדאלאס, נעצר על ידי השוטרים בזירה, לאחר שנכנע. כוחות רבים הגיעו למקום בשעה 10:00, לאחר דיווחים על כמה יורים. אחד מעדי הראייה סיפר כי הבחין בילד שקרא לעוברים ושבים לברוח מהירי, אך רבים מהם לא התייחסו לאזהרותיו. ב-CNN דווח כי במקום היו משפחות רבות בשל מכירה מיוחדת לקראת החזרה לבתי הספר.

גורמים במשטרה מסרו כי כיוון החקירה הוא פשע שנאה וכי המניע גזעני, זאת לאחר שאותר מניפסט שכתב קרוסיוס ברשת נגד מהגרים, בו הוא תירץ פיגוע בתגובה ל"פלישה ההיספנית לטקסס". בחקירתו, סיפר לחוקרים כי "רציתי לירות בכמה שיותר מקסיקנים".

עם זאת, משטרת אל פאסו אמרה לעיתונאים כי עדיין לא ברור אם החשוד אכן פרסם את המסמך. המניפסט, שנכתב תחת הכותרת "האמת הלא נוחה", הביע תמיכה בחמוש שרצח 51 מתפללים מוסלמים במסגד בניו זילנד במרץ האחרון. מתוארים בו הפחדים מפני עלייה בכוח ההיספני בארצות-הברית, ונראה כי הוא עוסק בפרטים ספציפיים וטכניים של הפיגוע, כולל כלי נשק. המסמך בן ארבעה עמודים והוא פורסם באתר 8chan בו הודיע היורה מניו זילנד על כוונותיו.

"ההיספנים ישתלטו על השלטון המקומי ועל טקסס האהובה שלי, וישנו את המדיניות כך שתתאים לצרכים שלהם", כך במניפסט. עוד נכתב כי הפוליטיקאים של שתי המפלגות אשמים בכך שארצות-הברית "נרקבת מבפנים לחוץ", וכי "האוכלוסייה ההיספנית תהפוך אותנו למעוז דמוקרטי".

אחד מעדי הראייה סיפר כי ראה גבר שנורה בראשו שוכב על רצפת החנות, וכמה לקוחות נמלטים בבהלה מהמקום כשבגדיהם מוכתמים בדם. חנויות נוספות בקרבת מקום נסגרו בשעה שכוחות המשטרה סרקו כל אחת בתורה כדי לוודא שאין חשודים נוספים. התיעוד מזירת הירי נראים לקוחות החנות יוצאים מהמקום לאחר הירי כשידיהם מונפות, וברקע נשמע שוטר ומורה להם להרים את ידיהם.

ראש עיריית אל פאסו די מרגו אמר לאחר הירי כי זהו מצב טרגי ביותר, "זה לא משהו שאנחנו מצפים לו באל פאסו". ה-FBI פתח בחקירת המקרה. העיר אל פאסו, שבה מתגוררים 680 אלף תושבים נמצאת המערב מדינת טקסס וגובלת העיר המקסיקנית חוארז.

בתיעוד מזירת הירי נראה החשוד בכניסה לסניף כשהוא אוחז ברובה בידיו וכשאוזניו מכוסות באוזניות. המשטרה לא מסרה פרטים על זהותו של היורה. עדת ראייה בשם קרינה סיפרה כי ראתה אדם חמוש כשחיפשה מקום חניה במגרש החניה של מרכז הקניות עם בנה בן השבע. היא אמרה כי שמעה "רעש הדומה לפיצוץ של בלונים", לפני שראתה את החמוש יורה באדם מטווח אפס.

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ מסר כי "ירי נוראי התרחש באל פאסו, טקסס. הדיווחים לא טובים, הרבה נהרגו. אני עובד עם רשויות המדינה, הרשויות המקומיות וגורמי אכיפת החוק. דיברתי עם המושל ומסרתי לו שיש לו את כל התמיכה של הממשלה". עוד צייץ טראמפ כי מחשבותיהם ותפילותיהם שלו ושל מלאניה "עם אזרחי טקסס המדהימים".