לקראת השבוע בשווקים: התחזקות השקל במוקד, טבע תפרסם דוחות

לאחר איום המכסים של טראמפ על סין נרשם סוף שבוע סוער, בו נרשמו ירידות חדות במדדי המניות, והתשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים נפלה עמוק מתחת ל-2% • שוק המט"ח ירכז עניין כאשר הדולר נסחר מתחת לרמה של 3.5 שקלים • עונת הדוחות לרבעון השני נמשכת - טבע תפרסם תוצאות ביום רביעי • מחיר הנפט ירכז עניין על רקע המתיחות במצרי הורמוז ומנגד החשש להאטה בפעילות הכלכלית נוכח איום המכסים של טראמפ • התחזית השבועית של "גלובס"

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, Brendan McDermid
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, Brendan McDermid

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן החרפת מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין, לאחר שהנשיא טראמפ הפתיע ביום חמישי האחרון כשצייץ בטוויטר כי בכוונתו להשית מכסים נוספים בגובה 10% על סחורות סיניות בהיקף של 300 מיליארד דולר, כבר מה-1 בספטמבר. 

ההודעה המפתיעה שהגיעה בסיומו של השבוע בו דווקא חודשו שיחות הסחר בבייג'ין, בהשתתפות שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, מרמזת כי המחלוקת בין הצדדים רחוקה מפתרון. האיום של טראמפ במכסים נוספים תמך בירידת תשואות של האג"ח הממשלתיות לשפל חדש, וגרר ירידה חדה במחיר הנפט ומדדי המניות. כך למשל, בוול סטריט מדד הנאסד"ק איבד 1.3% ביום שישי בהמשך לירידה ביום חמישי, באירופה מדד הדאקס נפל ביותר מ-3% ובאסיה הניקיי היפי והבורסה בהונג קונג צנחו בעד 2.5%. 

אלו האירועים שצפויים לרכזו עניין בשבוע הקרוב:

1. המשך התחזקות השקל

ההתחזקות החריגה של השקל בימים האחרונים, ולמעשה לכל אורך חודש יולי, מול סל המטבעות, תוך השפעה ממתנת צפויה על האינפלציה הביאו את נגיד בנק ישראל לצאת השבוע בהודעה חריגה כי לא תהיה העלאת ריבית בתקופה הקרובה בישראל וכן הבנק לא יהסס להשתמש בעוד כלים במידת הצורך. ההודעה החריגה מנוגדת לתחזית חטיבת המחקר בדבר שלוש העלאות ריבית חזויות עד לסוף שנת 2020, הערכה שככל הנראה האיצה את מגמת התחזקות השקל.

"כרגע השווקים הורידו כמעט לחלוטין את האפשרות להעלאת ריבית בישראל בשנה הקרובה", אמר דודי רזניק מלאומי שוקי הון. "העלייה בחוסר הוודאות בעולם כתוצאה מהמשך והסלמת מלחמת הסחר בין ארה"ב ובין סין, בשילוב ההרחבות המוניטריות בעולם לא הותירו ברירה בפני נגיד בנק ישראל. עם זאת, נתוני המאקרו והגורמים הבסיסיים תומכים במגמת התחזקות השקל, כמעט ללא קשר לסביבת הריבית, הצפויה להימשך על פני זמן גם אם לא בקצב המהיר של החודש האחרון".

2. עונת הדוחות: טבע במוקד

עונת הדוחות לרבעון השני נמשכת השבוע עם פרסום של 62 חברות בקרב ה-S&P 500, בהן וולט דיסני, טריפאדוויזור, ויאקום, CBS ועוד. נכון להיום, שכלול דיווחי החברות בקרב ה-S&P 500 מצביע על ירידה של 1% ברווחים, מה שמסמן רבעון שני ברציפות של ירידה ברווחיות מאז 2016. את עיקר תשומת לב המשקיעים השבוע תרכז חברת טבע הישראלית שצפויה לפרסם ביום רביעי הקרוב לפני המסחר את תוצאותיה לרבעון השני של 2019. 

3. המתיחות במצרי הורמוז

ביום הודעת הנשיא טראמפ על הטלת מכסים על סין כבר מה-1 בספטמבר, מחיר הנפט רשם צניחה חופשית של יותר מ-7% על רקע החשש מהאטה בביקושים לנוזל השחור כתוצאה מהאטה של הפעילות המסחרית נוכח המחלוקות בין סין לארה"ב. כעת, מחיר הנפט ממשיך לרכז עניין על רקע המשך המתיחות הגיאופוליטית מול איראן, כאשר השבוע נפתח עם הדיווח לפיו משמרות המהפכה של איראן השתלטו על כלי שיט זר נוסף במפרץ הפרסי. 

4. מאקרו

בשבוע הקרוב בארה"ב יפורסם מדד מנהלי הרכש ISM וגם PMI  בשירותים לחודש יולי. מדד ISM לענפי השירותים לחודש יוני עומד על 55.1 נקודות. באירופה, מחר יפורסם מדד מנהלי הרכש PMI בתעשייה ובשירותים לחודש יולי. בחודשים הקודמים הצביע המדד על התכווצות הפעילות.