ימים של חוסר ודאות בשווקים: מה מומלץ לעשות השבוע עם תיק ההשקעות?

השבוע בו חודשו שיחות הסחר הסתיים בטון צורם כאשר טראמפ צפוי להשית מכסים נוספים על סחורות מסין, וחוסר הוודאות בשווקים נסק כשמדדי המניות נפלו, הנפט צנח, והתשואות על האג"ח הממשלתיות ירדו • בלאומי שוקי הון מספקים המלצות בימי חוסר ודאות

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

איום המכסים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסוף השבוע האחרון הוסיף לחוסר הוודאות הגיאופוליטית דווקא בשבוע בו הודעת הריבית של הפדרל ריזרב אמורה היתה להיות עיקר העניין. קשה שלא לחשוב כי חוסר שביעות הרצון שהביע טראמפ מיו"ר הפד ג'רום פאואל, לאחר שהוריד ריבית לראשונה מאז 2008 אך לטענת הנשיא באופן לא מספק, היא זו שגררה את טראמפ להשית מכסים נוספים. הרי טראמפ מעוניין בריבית נמוכה שתמריץ את הכלכלה לקראת הבחירות, ותספק מענה למלחמת המטבעות שלטענתו פוגעת בכלכלה האמריקאית, ומנגד הפד לא מעוניין לבזבז תחמושת כל עוד הכלכלה לא מראה לעת עתה סימנים של מיתון באופן מובהק.

"לפד תהיה עכשיו סיבה ברורה יותר בכדי להמשך ולהפחית עוד את הריבית, משום שיש בכך התממשות של הסיכונים הכלכליים שצוינו על ידי הפד והגברה של מידת אי הוודאות", אמר דודי רזניק מלאומי שוקי הון. לדבריו, המהלך הנוכחי של טראמפ כבר יפגע במוצרי צריכה וצפויות השפעות ישירות ועקיפות של המכסים, בכלל זה מחירים גבוהים יותר לצרכן, ירידת ביקושים, עליית הסיכון לסגירות רשתות וחנויות קמעונאיות. "הפגיעה הנוספת בצמיחה בגין צעד המיסוי הנוכחי, הן זו של ארה"ב והן הגלובלית, צפויה להתחיל ברבעי הרביעי של 2019 ולבלוט במהלך 2020", אמר רזניק.

לאחר הודעת האיום במכסים ביום חמישי האחרון, התשואות על אגרות החוב הממשלתיות נפלו, הנפט נפל מהחשש להאטה בפעילות הסחר העולמית, ומדדי המניות איבדו גובה בשיעור חד שהעלה את החשש מפני תיקון חד לאחר שאלו עלו בשבועות האחרונים לרמת שיא. תשואת האג"ח האמריקאי ל-10 שנים ירדה לרמה של 1.85%, כאשר השווקים מתמחרים למעשה הסתברות גבוהה לגלישה של המשק האמריקני למיתון, ונותנים חשיבות מעטה לאמירות של יו"ר הפד, לפיהן הורדת הריבית בשבוע שעבר לא מהווה תהליך של הפחתת ריבית מתמשך. משכך, לפד יהיה קשה ללכת נגד השוק, והמשך ההאטה בצמיחה הגלובלית בעיקר כתוצאה ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, תוביל לפחות להפחתה נוספת בריבית בהמשך השנה.

אז מה כדאי לעשות עם תיק ההשקעות? 

בתקופה זו שחוסר הוודאות גובר המשקיעים מחפשים חוף מבטחים ונוהרים לאגרות החוב הממשלתיות. רזניק כותב כי תנאי הרקע להשקעה בשוק האג"ח הממשלתיות ממשיכים להיות חיוביים ואף התחזקו לאור התקפלות נגיד הבנק המרכזי של ישראל, אמיר ירון, מהכוונה להעלות ריבית בקרוב בהמשך להודעה החריגה שהוציא בשבוע שעבר. לזאת יש להוסיף את הכניסה האפשרית של ישראל למדד ה-WGBI העולמי, המשכה הצפוי של הירידה בסביבת האינפלציה המקומית והמשך העוצמה שמפגין השקל. אלו לדבי רזניק, "מבליטים את האטרקטיביות היחסית של השקעה בשוק האג"ח הממשלתי המקומי, אטרקטיביות שבאה לידי ביטוי בחודש האחרון בביצועים עודפים משמעותיים על פני מרבית שוקי האג"ח ממשלתיים אחרים בעולם".

בלאומי שוקי הון מסבים את תשומת הלב בעיקר לאיגרות החוב הארוכות לטווח של 20 שנה ומעלה שהאטרקטיביות שלהן עלתה באופן יחסי על רקע השתטחות העקומים בטווח 10-2 והיציבות בעקומים בטווחים של 30-10 שנה. בין היתר ממליצים בלאומי שוקי הון על הארכת ההשקעה למח"מ של 6 שנים ומעלה, על המשך השקעה עודפת באפיק השקלי הלא צמוד, ולהימנע מאג"ח בריבית משתנה. "הביצועים העודפים של השוק המקומי צפויים להימשך ותיתכן עלייה נוספת במרווחי התשואה השליליים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ממשלת ארה"ב", כתב רזניק.

לגבי השוק הקונצרני, רזניק מעדיף את הגישה הדפנסיבית. "בניגוד לאפיק הממשלתי רמת הסיכונים באפיק הקונצרני גבוהה בהרבה בעיקר על רקע העלייה ברמת האי וודאות בעולם כתוצאה מהמשך ההסלמה במלחמת הסחר לאחרונה והירידה בפעילות הייצור ברחבי העולם, וכן לאור העובדה כי רמת המרווחים נמצאת בסמוך לרמות השפל של השנים האחרונות", כתב רזניק.

***אין לראות במסמך זה המלצה או תחליף להפעלת שיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ - בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא - לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן***