המלצה: להעמיד לדין את גל הירש בגין עבירות מס ולא שוחד

דיווחים כוזבים ומסמכים מזויפים: בתום חקירה עלה כי סכומי עתק הועברו ממשרד ההגנה הגאורגי לחשבונות בנק ישראלים וזרים שקשורים לאנשי קבוצת דיפנסיב שילד, אותה ניהלו גל הירש ועודד שכנאי • עורכי דינו של הירש: "שאלות ותהיות באשר להחלטה לפתוח בחקירות שהביאו לביטול מינויו למפכ"ל"

גל הירש בבית המשפט / צילום: ג'וזף
גל הירש בבית המשפט / צילום: ג'וזף

באוגוסט 2015, לפני כארבע שנים, בחר השר לביטחון הפנים דאז, גלעד ארדן, את תא"ל במיל' גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה. אולם מהר מאוד התברר כי הירש לא ימונה למפכ"ל, לאחר שעלו נגדו חשדות לפלילים.

גל הירש נחקר בשתי פרשיות: אחת החקירות כבר הסתיימה בלא כלום; ואילו החקירה השנייה - שעיקר החשד בה היה כי חברת דיפנסיב שילד שבבעלות הירש זכתה שלא כדין במכרזים בגאורגיה באמצעות תשלום שוחד - נמשכה מאז.

היום (ב'), סוף-סוף, הסתיימה גם חקירת הפרשייה השנייה שבה היה חשוד הירש. בהודעה על סיום החקירה מסרו המשטרה ורשות המסים כי הן ממליצות לפרקליטות להעמיד לדין את תא"ל (מיל') הירש, בגין עבירות מס של מיליוני שקלים בפרשת חברת דיפנסיב שילד, אך לסגור את תיק החשד לשוחד נגדו.

הירש וסנגוריו רואים בעמדת המשטרה לסגור את תיק השוחד כהישג גדול שמוכיח כי הירש ראוי היה להתמנות למפכ"ל בכל זאת.  

חקירת המשטרה ורשות המסים עסקה בחשדות לביצוע עבירות של מתן שוחד לשר ההגנה הגאורגי לשעבר, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס הכנסה בנוגע לפעילותם בגאורגיה של אנשי קבוצת דיפנסיב שילד - עודד שכנאי, גל הירש ושורת חשודים נוספים. שכנאי והירש ניהלו במשותף את פעילות הקבוצה בגאורגיה.

החשדות עסקו במכרזים שהקבוצה זכתה בהם בגאורגיה בשווי של עשרות מיליוני שקלים במהלך השנים 2009-2007, ובקשר לפעולות שנעשו במטרה לקדם אינטרסים עסקיים הנוגעים לתחום עיסוקה של קבוצת דיפנסיב שילד.

לדברי המשטרה ורשות המסים היום, "ממצאי החקירה העלו, בין היתר, כי סכומי עתק בהיקף של עשרות מיליוני שקלים הועברו ממשרד ההגנה הגאורגי לחשבונות בנק ישראלים וזרים שקשורים לאנשי קבוצת דיפנסיב שילד, תוך הטעיה לכאורה של מוסדות פיננסיים זרים, שסירבו לקבל כסף שמקורו בעסקאות ביטחוניות בגאורגיה. כן עלה כי נמסרו דיווחים כוזבים והוצגו מסמכים מזויפים למוסדות הפיננסיים הזרים באשר למקור הכסף".

עמדת המשטרה היא כי בסופו של יום התגבשה תשתית ראייתית כדלקמן: נגד עודד שכנאי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, שימוש במסמך מזויף והלבנת הון, בנוגע לדיווחים שמסר למוסדות פיננסיים בחו"ל באשר למקור הכסף שהועבר מגאורגיה.

כמו כן, לשיטת המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות מס בהיקפים משמעותיים של מיליוני שקלים נגד עודד שכנאי, גל הירש ואחרים מקבוצת דיפנסיב שילד וחברות קשורות.

באשר לחשדות נגד עודד שכנאי, גל הירש ואחרים, למתן שוחד לשר ההגנה הגאורגי לשעבר - כאמור, המשטרה הגיעה למסקנה כי לא התבססה תשתית ראייתית מספיקה לגיבוש העבירות.

החקירה נפתחה ב-8 באוקטובר 2015 בעקבות ממצאי צוות הבדיקה המיוחד שמינה היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, וכלל נציגים מהפרקליטות, מחלקת ייעוץ וחקיקה והרשות לאיסור הלבנת הון (צוות הבדיקה לא כלל נציגי משטרה, שכן בעת פתיחת הבדיקה היה גל הירש מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה).

עם תום הבדיקה הוחלט על מעבר מבדיקה לחקירה. מכיוון שבאותה עת כבר מונה מפכ"ל חדש למשטרה, לא הייתה כל מניעה שהמשטרה תבצע את החקירה, ועל כן בוצעה החקירה, כמקובל, על-ידי המשטרה, בשיתוף עם רשות המסים.

במסגרת חקירת פרשה זו נחקרו שורה של חשודים, בוצעו פעולות חקירה רבות ומגוונות, נגבו עדויות שלא באזהרה מעשרות מעורבים, נתפסו חומרי חקירה בהיקף רב, לרבות מדיה דיגיטלית, וכן נשלחו בקשות לסיוע משפטי למדינות זרות (חיקורי דין מחוץ למדינת ישראל) למספר מדינות. המענה לבקשות אלה התעכב לעתים משך זמן רב מסיבות שאינן תלויות במדינת ישראל.

תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מיסוי וכלכלה לצורך בחינתו. יצוין כי הירש התפקד לאחרונה למפלגת הליכוד.

פרקליטיו של גל הירש, עורכי הדין נבות תל-צור, גיורא אדרת וטל שפירא, מסרו כי הם מברכים על ההחלטה לסגור גם את התיק השני שנפתח נגד תא"ל (במיל') גל הירש לאחר שמונה לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

לדברי שלושת הסנגורים, "זו החלטה צפויה ומתבקשת, שהתקבלה, לצערנו, בשיהוי ניכר ובחלוף 4 שנים מאז סוכל המינוי. החלטה זו - המצטרפת להחלטה קודמת לסגור את התיק שנפתח נגד הירש בקשר עם מכרז פינוי המוקשים בראשון-לציון - מדברת בעד עצמה ומעלה שאלות קשות ותהיות רבות באשר להחלטה לפתוח בחקירות אלה, שהביאו לביטול מינויו למפכ"ל".

עוד מסרו תל-צור, אדרת ושפירא כי "באשר לתיק המס כביכול, יובהר כי הירש דוחה בתוקף את החשדות המיוחסים לו. הירש לא ביצע כל עבירה, דיווח על הכנסותיו באופן מלא ושילם מס כדין בגינן. מדובר לכל היותר בוויכוח אזרחי, ואנו סמוכים ובטוחים שלאחר שתיק זה ייבחן בפרקליטות, ייסגר אף הוא בדומה לשני התיקים האחרים, ובכך יסתיים סוף כל סוף עינוי הדין הבלתי נתפס שעובר על הירש ומשפחתו מאז סיכול מינויו לתפקיד מפכ"ל משטרת ישראל בשנת 2015". 

פרקליטו של עודד שכנאי, עו"ד ז'ק חן, מסר: "עתה, לאחר שנים ארוכות של חקירה, התיק הועבר לפרקליטות, ואנו מקווים כי לאחר שתעמיק בחומר החקירה, תגיע הפרקליטות למסקנה הנכונה, שלפיה אין יסוד גם לטענות שנותרו". 

הירש: לא שיערתי שההחלטה שקיבלתי ממניעים ערכיים ותמי-לב, תמיט עליי חורבן

באוגוסט 2018 נחשף בתקשורת כי גורמים בצמרת המשטרה עשו להירש לכאורה "סיכול ממוקד" לאחר שהתברר כי הוא עומד להתמנות למפכ"ל. לפי הפרסומים, שעות אחרי שהוחלט למנות את הירש למפכ"ל, ביקש מני יצחקי, ראש אגף חקירות במשטרה דאז, לקבל חומרים על הירש שהובילו לפתיחת החקירות נגדו ולסיכול מינויו למפכ"ל.

המשטרה הכחישה את הדברים, ולדבריה, הטענה כי בעקבות הכוונה למנות את הירש למפכ"ל החלו לחפש מידע נגדו, היא מופרכת מיסודה. לגרסתה, המידע בעניינו של הירש היה מצוי בידי המשטרה כמה חודשים לפני ההודעה על הכוונה למנותו למפכ"ל.

במסגרת בקשה שהירש הגיש לפני כשנה לשחרר את מסמכיו, הוא תיאר לבית המשפט את הקריירה שלו בצבא ואת סאגת מינויו למפכ"ל. הירש כתב כי ב-15 באוגוסט 2015 פנה אליו השר גלעד ארדן בבקשה כי ייאות ליטול על עצמו את תפקיד מפכ"ל המשטרה הבא; וכי פנייה זו נעשתה על דעתו ובהסכמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"כשם שלא היסס בעבר, גם הפעם פעל הירש ממניעים ערכיים ומתוך תחושת שליחות ציבורית עמוקה. לאחר שנדונו והוסכמו קווי היסוד של משימותיו העיקריות כמפכ"ל ולאחר התייעצות עם משפחתו הקרובה, הודיע לשר ארדן ולראש הממשלה כי הוא מוכן ליטול על עצמו את האתגר ואת המשימה. הירש לא שיער אז ולא יכול היה לשער, כי ההחלטה שקיבל על עצמו מתוך מניעים ערכיים ותמי-לב, תמיט עליו חורבן ותשנה (שלא לומר תהרוס) את חייו ואת חיי משפחתו ללא היכר".

הירש תיאר מנקודת מבטו כיצד קרס מינויו למפכ"ל. "לא חלפה יממה מאז הודעת המינוי, וכבר הודלפו לתקשורת רסיסי מידע מסולפים ומעוותים אודות עסקיו של הירש, הדלפות במזיד שכל תכליתן להכפיש את הירש ולהציגו כביכול כאדם שמעליו עננה פלילית כלשהי, כזו שלא מאפשרת את מינויו לתפקיד הרגיש של המפכ"ל", הוא כתב. "זמן קצר לאחר ההודעה על המינוי דווח לציבור כי נפתח 'הליך בדיקה' בעניינו של הירש, שגם הוא לווה בהדלפות יזומות ובלתי פוסקות לתקשורת שכל תכליתן לפגוע בהירש ולהביא לסיכול מינויו".

"כך קרה שהירש, שניאות לבקשת הממשלה תוך ויתורים אישיים קשים, מצא עצמו קורבן בידי בעלי אינטרס, אשר בין-לילה הפכו אותו מקצין ערכי ומוערך לאדם אשר עננה פלילית מרחפת כביכול מעל ראשו"- זאת עד שכאמור המינוי בוטל.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד גל הירש ועודד שכנאי עודם בראשיתם. הם בבחינת חשודים, מכחישים את המיוחס להם על-ידי המשטרה, ועומדת לזכותם חזקת החפות.